اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

رایزنی تلفنی اردوغان و جانسون درباره سوریه، لیبی و منطقه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه امروز سه شنبه با «بوریس جانسون» نخست‌وزیر انگلیس تماس تلفنی داشته و دو طرف درباره مسائلی از قبیل سوریه و لیبی رایزنی کردند.

رایزنی تلفنی اردوغان و جانسون درباره سوریه، لیبی و منطقه

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های ترکیه‌ای امروز سه شنبه از گفت‌و‌گوی تلفنی «رجب طیب اردوغان» با نخست‌وزیر انگلیس درباره طیفی از موضوعات به ویژه بحران لیبی خبر دادند.

بنا بر گزارش خبرگزاری «آناتولی»، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهور ترکیه و بوریس جانسون نخست‌وزیر انگلیس در یک تماس تلفنی با هم درباره لیبی، سوریه، روابط دوجانبه ترکیه و انگلیس و دیگر مسائل منطقه‌ای صحبت کردند.

رایزنی اردوغان و جانسون درباره لیبی در حالی انجام شده که در هفته‌های اخیر و به دنبال توافق ترکیه با «دولت وفاق ملی لیبی»، گمانه‌زنی‌های بسیاری درباره احتمال اعزام نیروهای نظامی ترکیه‌ به لیبی مطرح شده است.

«فایز سراج» رئیس دولت وفاق ملی لیبی روز دوشنبه (دیروز) در این باره گفته بود: چاره‌ای نداریم جز آنکه از ترکیه کمک نظامی بخواهیم. نمی‌توانیم بیکار بنشینیم و ببینیم که پایتخت لیبی اشغال می‌شود. نمی‌توانیم اجازه دهیم که لیبی نابود شود».

اظهارنظر سراج درباره درخواست کمک از ترکیه در حالی مطرح شده که در صحنه تحولات میدانی، حملات نیروهای موسوم به «ارتش ملی لیبی» تحت فرماندهی ژنرال «خلیفه حفتر» به طرابلس ادامه دارد.

در حال حاضر در لیبی دو مرکز قدرت وجود دارد: یکی «دولت وفاق ملی» که به ریاست «فایز سراج» در شهر طرابلس مستقر است و مورد حمایت سازمان ملل قرار دارد و دیگری «ارتش ملی لیبی» به ریاست «خلیفه حفتر» که از گروه‌های مختلف شبه نظامی که مورد حمایت امارات و برخی دیگر از کشورها قرار دارند، تشکیل شده است.

ترکیه دولت وفاق ملی را دولت قانونی لیبی می‌داند و اخیرا هم با این دولت توافقنامه مرزهای دریایی و توافق نظامی و امنیتی امضا کرده است.

پیش از این، اردوغان در یک اظهارنظر درباره تحولات لیبی گفته بود: «لازم باشد از لیبی حمایت نظامی می‌کنیم. این حمایت می‌تواند زمینی، هوایی یا دریایی باشد» (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول