اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

آبیک، نه آب دارد نه هوا/ وضعیت هوای آبیک بسیار ناسالم

هوای شهرستان آبیک، متأثر از آلودگی استان‌های هم‌جوار و نیز عوامل درونی در وضعیت بسیار ناسالم قرار گرفته است، شرایط جوی نیز هنوز به کمک مردم آبیک نیامده و در حال حاضر کلیهٔ مدارس شیفت بعدازظهر این شهرستان تعطیل شده‌اند، مردم این شهرستان مدت‌ها بود که از وضعیت آب آشامیدنی خود گلایه داشتند و اکنون وضعیت هوا هم با آن‌ها سر ناسازگاری برداشته است.

آبیک، نه آب دارد نه هوا/ وضعیت هوای آبیک بسیار ناسالم

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، به دنبال تشدید آلودگی هوای استان‌های هم‌جوار به‌ویژه پایتخت و استان البرز، وضعیت آلودگی هوای استان قزوین و به‌ویژه شهرستان آبیک نیز تشدید شد. این در حالی است که در هفتهٔ گذشته چندین روز به‌علت آلودگی هوا مدارس شهرستان آبیک تعطیل شد و اقداماتی نیز توسط کمیتهٔ اضطرار آلودگی هوا اتخاذ شد. گرچه بیشتر منشأ آلودگی هوای آبیک بیرون استانی است، اما به‌نظر عدم کنترل مناسب سوخت نیروگاه شهید رجایی، اثرگذاری آلایندهٔ بزرگی چون کارخانهٔ سیمان آبیک و فعالیت معادن گوناگون در این شهرستان آلودگی هوا را شدت بخشیده است. وضعیت شهرستان آبیک هم اکنون در حالت بسیار ناسالم قرار دارد و نه تنها برای گروه‌های حساس، بلکه برای تمامی اقشار و شهروندان آسیب‌زا است، این درحالی است که مردم آبیک مدت‌هاست از آب آشامیدنی مناسبی هم برخوردار نیستند و اکنون علاوه بر آب، هوا هم با مردم آبیک سرناسازگاری برداشته است.

خبرگزاری فارس وضعیت آلودگی هوای شهرستان آبیک را از سه تن از مسؤولان استان پیگیری کرده است:

قدرت‌الله مهدیخانی، مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: هنوز رسماً عددی در رابطه با شاخص آلودگی هوای شهرستان آبیک به ما اعلام نشده است.

وی افزود: متأسفانه منشأ این آلودگی تماماً مربوط به داخل استان نیست و از استان‌های البرز و تهران نیز آلودگی منتقل می‌شود.

مهدیخانی ادامه داد: بخشی از آلودگی هوای شهرستان آبیک به کارخانۀ سیمان این شهرستان ارتباط دارد که طی دو روز گذشته این کارخانه تعطیل بوده است، دلیل دیگر آلودگی  نیز به نیروگاه شهید رجایی مرتبط است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین اظهار کرد: متأسفانه در فصل سرد، ساکن بودن هوا باعث به‌وجود آمدن این قبیل مشکلات می‌شود که در سال‌های گذشته نیز چنین بوده، ولی امسال این مشکلات تشدید شده است.

این مسؤول بیان کرد: امروز بعدازظهر نیز جلسه‌ای برای پایش و رصد این مسئله برگزار می‌شود، چون در برخی موارد واقعاً دست ما بسته است و نمی‌شود تمام صنایع را تعطیل کرد.

 

تعطیلی مدارس مشکلی را حل نمی‌کند

مهدیخانی در ادامه در رابطه با دلیل عدم تعطیلی مدارس شیفت صبح شهرستان آبیک عنوان کرد: متأسفانه گاهی مشاهده می‌شود که تعطیلی مدارس نه تنها مشکلی را حل نکرده و تغییری در شرایط ایجاد نمی‌کند، بلکه با تعطیلی مدارس دانش‌آموزان به همراه والدین در خیابان‌ها مشاهده می‌شوند و حضور حداکثری ماشین‌های تک‌سرنشین نیز در خیابان‌ها مشکلی بر مشکلات می‌افزاید.

 

تا اواخر روز چهارشنبه احتمال افزایش آلودگی هوای آبیک وجود دارد

حسن عباسی‌نژاد، مدیرکل سازمان حفاظت محیط زیست استان قزوین نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین گفت: بالا رفتن شاخص آلودگی هوا ممکن است به‌صورت لحظه‌ای باشد، برای مثال ممکن است اتفاقی مانند کشیدن سیگار یا رد شدن ماشین‌های دود زا از حوالی سنسورهای تعیین آلودگی هوا رخ دهد و باعث افزایش عدد آن شود، ولی چیزی که برای ما ملاک است میانگین شاخص آلودگی است.

وی ادامه داد: در حال حاضر میانگین شاخص آلودگی هوا در شهرستان آبیک طبق آخرین آمار، عدد ۱۸۰ است که در شرایط ناسالم قرار دارد.

عباسی‌نژاد در رابطه با هوای شهرستان قزوین اذعان داشت: اکنون شاخص آلودگی هوا در شهرستان قزوین در حد قابل قبول است.

وی تأکید کرد: سازمان هواشناسی برای امروز پیش‌بینی کرده بود که ما نسیمی را در استان خواهیم داشت و وارونگی هوا نیز رخ نخواهد داد.

این مسؤول اظهار کرد: طی روزهای گذشته ما همه روزه کارگروه اضطرار آلودگی هوا را به ریاست معاون امور عمرانی استانداری قزوین تشکیل داده‌ایم و استاندار نیز به‌صورت تلفنی با جلسه در ارتباط بوده است.

عباسی‌نژاد یادآور شد: پیش‌بینی سازمان هواشناسی برای امروز بدتر شدن این وضعیت نیست، یعنی یا ثابت است یا بهتر می‌شود، ولی متأسفانه از فردا در بحث هوا کمی با چالش مواجه خواهیم شد و تا اواخر روز چهارشنبه احتمال افزایش آلودگی هوا می‌رود.

وی در ادامه گفت: روز گذشته در کمیتهٔ اضطرار آلودگی هوا قرار شد جلوی واحدهایی که از سوخت مازوت استفاده می‌کنند، گرفته شود و معاینهٔ فنی خودروها علی‌الخصوص در دستگاه‌های دولتی به‌طور جدی در دستور کار قرار بگیرد، هم‌چنین سازمان محیط زیست نیز نظارت‌های لازم را بر واحدهایی که احتمال آلودگی دارند، داشته باشد.

مدیرکل محیط زیست استان قزوین اعلام کرد: دلیل عدم تعطیلی مدارس شیفت صبح شهرستان آبیک این بود که سازمان هواشناسی اعلام کرده بود در این شهرستان ناپایداری جوی داریم و احتمال وزش باد خواهد بود، البته اکنون نیز نسیمی در حال وزیدن است که امیدواریم در وضعیت هوای استان تأثیر مثبتی داشته باشد.


شاخص آلودگی هوای شهرستان آبیک 230 است

شهرام احمدپور، فرماندار شهرستان آبیک هم در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در قزوین گفت: متأسفانه شاخص آلودگی هوای شهرستان آبیک اکنون در وضعیت بسیار ناسالم قرار دارد و طبق آخرین آمار این عدد به 230 رسیده است.

وی افزود: اکنون با توجه به این وضعیت، مدارس شیفت بعدازظهر این شهرستان تعطیل شده‌اند.

این مسؤول خاطرنشان کرد: بعدازظهر امروز نیز کمیتهٔ اضطرار آلودگی هوا در شهرستان آبیک با حضور مدیران استانی تشکیل خواهد شد و برای اتخاذ تصمیمات لازم در خصوص تعطیلی تعدادی از واحدهای آلاینده و معادن آبیک تصمیم‌گیری می‌شود.

وی تصریح کرد: طی جلسات روزهای گذشته نیز قرار بر این بوده که مصرف مازوت نیروگاه شهید رجایی به‌صورت کامل کنترل شود، البته پیشنهاد بنده این بود که معادن شهرستان آبیک نیز تا اطلاع ثانوی تعطیل شوند تا به وضعیت پایداری در این شهرستان برسیم، به علاوهٔ این‌که واحدهای آلاینده در سطح شهرستان احصا، شناسایی و تعطیل شوند.

فرماندار شهرستان آبیک عنوان کرد: روز گذشته محیط زیست شهرستان آبیک به یک واحد تولید زغال در شهرستان اخطار داد و آن‌را تعطیل کرد، در جلسهٔ امروز نیز به‌دنبال این هستیم که تعدادی از واحدهای دیگر را با توجه به شرایط آلودگی هوا تعطیل کنیم.

وی اضافه کرد: تصمیم کمیتهٔ اضطرار استان بر این بود که مدارس شیفت صبح شهرستان آبیک تعطیل نباشند، زیرا هواشناسی اعلام ناپایداری جوی نموده بود که متأسفانه این اتفاق رخ نداد و پایداری جوی باعث شد شرایط آلودگی هوا تغییر نکند.

احمدپور در پایان اظهار کرد: لازم است گزارشات هواشناسی دقیق‌تر باشند تا ما بتوانیم تصمیم‌گیری‌های لازم را انجام دهیم.

به گزارش خبرگزاری فارس در قزوین، شهرستان آبیک یکی از شهرستان‌های استان قزوین است که به‌دلیل قرارگیری معادن و کارخانه‌های متعدد در آن و با توجه به شرایط آب‌وهوا در استان، هوای آن در وضعیت بسیار نامناسب و ناسالمی قرار دارد. مردم این شهرستان چشم‌انتظار تصمیمات مسؤولین استانی برای این شهرستان هستند تا دوباره بتوانند با خیالی آسوده و بدون استرس در هوای آن نفس بکشند و از استشمام هوای پاک لذت ببرند.

گزارش از معصومه امینی

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول