اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  نفت و انرژی

انحصار در خرید و مشتری برق سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه را متوقف کرده است

نایب رئیس سندیکای تولیدکنندگان برق با اشاره به اینکه 22 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در صنعت برق توسط بخش غیردولتی انجام شده اما یک سال است که استارت احداث نیروگاه جدیدی نخورده است گفت: انحصار در خرید و مشتری برق مشکلات اساسی در صنعت برق ایجاد کرده است.

انحصار در خرید و مشتری برق سرمایه‌گذاری در ساخت نیروگاه را متوقف کرده است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسنعلی تقی‌زاده با اشاره به اینکه بخش غیر دولتی در صنعت برق 22 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام داده است گفت: در حال حاضر 82 هزار مگاوات  نیروگاه نصب شده در کشور داریم که 41 هزار مگاوات آن تحت تملک بخش غیردولتی است اما آ‌نچه که مورد اهمیت است این است که بخش خصوصی در صنعت برق بنا به دلایل مختلفی دچار مشکلات اساسی شده است. 

تقی‌زاده با تاکید بر اینکه برق یک کالای استراتژیک است اظهار داشت: در کشور برق یک کالای انحصاری از لحاظ مشتری است و دولت برق را از نیروگاه‌های غیردولتی خریداری و به مصرف‌کنندگان به فروش می‌رساند. 

نایب رئیس سندیکای تولیدکنندگان برق ادامه داد: موضوعی که حائز اهمیت است و بخش خصوصی تولیدکننده برق را با مشکل مواجه می‌کند این است که انحصار در خرید و مشتری برق وجود دارد. 

وی با اشاره به اینکه اقتصاد کشور به گونه‌ای است که هر چند سال یکبار نوسانات نرخ ارز در کشور رخ می‌دهد بنابراین ما به دنبال راهکارهایی برای مرتفع شدن این موضوع برای صنعت برق و صنعت نیروگاهی هستیم تاکید کرد: در دولت هاشمی رفسنجانی و احمدی‌نژاد نرخ ارز سه برابر و در دولت دوازدهم نرخ ارز چهار برابر رشد داشت و این باعث شد تا سر بارگذاری‌ها توسط بخش خصوصی در صنعت برق و نیروگاهی با مشکل مواجه شود. 

تقی‌زاده اضافه کرد: مشکلات بوجود آمده در صنعت برق باعث شده تا سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در صنعت برق و نیروگاهی از یک سال گذشته کمرنگ شود و به گونه‌ای در یک سال گذشته نیروگاه جدید شروع به احداث نشده است. 

وی به راهکارهای ارائه شده برای جبران تبعات افزایش نرخ ارز در نیروگاه‌هایی که تسهیلات خود را از صندوق توسعه ملی دریافت کرده‌اند اشاره کرد و گفت: یکی از راهکارهایی که می‌تواند در این خصوص راهگشا باشد این است که با توجه به افزایش ناگهانی نرخ ارز، بدهی‌ ارزی سرمایه‌گذاری به ریال با نرخ زمان گشایش و اعمال بهره به این بدهی‌ها با نرخ‌های رسمی تبدیل شود. 

به گفته وی یکی دیگر از راهکارها می‌تواند تامین مابهالتفاوت نرخ ارز رسمی با نرخ‌های نیمایی برای اقتصاد معوق و اصلاح نرخ‌های خرید تضمینی باشد. 

تقی‌زاده با اشاره به اینکه وزارت نیرو می‌تواند برای جبران تغییرات ناگهانی ارز 30 درصد ارز حاصل از صادرات برق را برای بازپرداخت اقساط سرمایه‌گذاری که تسهیلات خود را از صندوق توسعه ملی دریافت کرد‌ه‌اند اختصاص دهد گفت: برخی از سرمایه‌گذاران در سال 93 بالغ بر 250 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی تسهیلات دریافت کرد‌ه‌اند و حالا به دلیل  اینکه درآمد آنها ریالی است  در باز پرداخت اقساط  با مشکل مواجه شده‌اند. 

 وی افزود: وزارت نیرو  در سال  یک میلیارد دلار در ازای صادرات  برق درآمد کسب می‌کند پس می‌تواند با اختصاص درصدی از صادرات برق به نیروگاه‌های بخش خصوصی کمک خوبی به آنها کند.

انتهای پیام/

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول