اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

«رفتم سیگار بخرم، دَه سال طول کشید» در تالار مولوی، «لانچر 5» در تماشاخانه ایرانشهر

باقر سروش، به‌زودی جدیدترین نمایش خود را با نام «رفتم سیگار بخرم، دَه سال طول کشید» در تالار مولوی روی صحنه خواهد بُرد.

«رفتم سیگار بخرم، دَه سال طول کشید» در تالار مولوی، «لانچر 5» در تماشاخانه ایرانشهر

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، سروش، پیش از این، نویسندگی و کارگردانیِ نمایش‌های «زمستان» (تئاتر شهر و تالار مولوی)، «اپراتور نسل چهارم» (تئاتر مستقل تهران) و نویسندگیِ نمایش‌های «رؤیای نیمۀ شب تابستان» و «رومئو و ژولیت» (اقتباس از شکسپیر، به کارگردانیِ مصطفی کوشکی در تئاتر مستقل تهران»، «مغازۀ خودکشی» (پردیس تئاتر شهرزاد) و «سرحدات لیر» (تئاتر مستقل تهران) را در کارنامۀ هنری خود دارد. او همچنین تقدیر نمایشنامه‌نویسی از سی‌وسومین جشنوارۀ بین‌المللی تئاتر فجر و تقدیر و تندیس از سه دورۀ جشنوارۀ بین‌المللی تئاتر دانشگاهی را دریافت کرده است.  

«رفتم سیگار بخرم، دَه سال طول کشید» جدیدترین اثر باقر سروش است که دربارۀ آن می‌نویسد: «اجرای تئاتر، هیچ معنایی ندارد. ترکیب لجاجت و مقاومت، در وضعیت آب و هوایی موجود، ریه‌هایی مشحون از ستاره و گلوله می‌طلبد. کار ما اختراع هواسازِ درون‌سوز است. اجرای تئاتر، هیچ معنایی ندارد. صرفاً با لجاجت از درون نفس می‌کشیم و حملۀ آخر را تمرین می‌کنیم. تئاتر بی‌معناست؛ اما تئاتر ما نفس‌نکشیدن از بیرون است.» اطلاعات تکمیلی در رابطه با این نمایش، متعاقباً اعلام خواهد شد.

*خانم آوازخوان کله طاس بر صحنه سپند

«خانم آوازخوان کله طاس» نوشته اوژن یونسکو با ترجمه ای از علی باش و تهیه کنندگی علی شیرمحمدی از ۸ دی هر شب به جز شنبه ها ساعت ۱۷:۱۵ در پردیس تماشاخانه سپند به صحنه می رود.

به گفته ژاک لومارشان این نمایشنامه عجیب ترین و بداهه ترین تئاتری است که جامعه بعد از جنگ جهانی به خود دیده است. در توضیح این نمایش آمده است: در این نمایش هیچ اتفاقی نمی‌افتد، چیزی گفته نمی‌شود، آدم‌ها در اینجا فقط حرف می‌زنند که چیزی نگویند.

گلناز گرجی پور، پگاه نوربخش، عباس نورمحمدی، حمیدرضا مرادی، آتوسا زرین پور و اریک قاراسمیان بازیگران این نمایش هستند.

*لانچر 5 در ایرانشهر

نمایش «لانچر ۵» به نویسندگی و کارگردانی پویا سعیدی و مسعود صرامی که در اجراهای پیشین با استقبال قابل‌توجه مخاطبان مواجه شده است از روز پنجشنبه ۵ دی‌ماه ساعت ۲۱ در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر به صحنه می‌رود.

بازیگران نمایش (به ترتیب ورود به صحنه) عبارتند از میلاد چنگی‌ (صادقی)، مرتضی سلطان محمدی (سلطون)، فرشید روشنی (موسوی)، امیر نوروزی (شایگان)، صادق برقعی (بذرافشان)، محمد حق‌شناس (عبدی)، مجید یوسفی (کمالی)، علی چایچی (نخعی)، باسط رضایی (هرسینی)، مجتبی یوسفی (تیغ نورد)، پویا عربگری و عرفان امین (سعیدی)، امیرحسین احمدی (کلباسی شاهی)، منصور نصیری (بی‌سوده).

عباس اکبری دستیار کارگردان و مدیر تولید، مهدیه صمدی دستیار کارگردان و برنامه‌ریز، پانیذ حسینی دستیار کارگردان و امور پشت صحنه، گروه کارگردانی نمایش را تشکیل می‌دهند.

«لانچر ۵» تندیس بهترین نمایشنامه و بهترین بازیگری مرد در بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی، نامزد بهترین نمایشنامه در جشنواره تئاتر فجر، تقدیر بهترین بازیگر مرد و طراحی نور در جشنواره تئاتر فجر و ‏نامزد دریافت چهار جایزه از بیست و یکمین جشنواره تئاتر دانشگاهی را در کارنامه دارد.

در خلاصه داستان نمایش آمده است: در پادگانی نظامی سه تیراندازی به فاصله‌ زمانی یک ماه منجر به مرگ سه سرباز شده است. به دلیل اهمیت موضوع سروان شایگان افسر دایره بازرسی از طرف ستاد کل مأمور حل و فصل پرونده می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول