اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

شانه به شانه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

بیش از یک سال از تدوین الگوی پایه‌ اسلامی ایرانی پیشرفت از سوی رهبر معظم انقلاب سپری شده که در آن اهم مبانی و آرمان‌های پیشرفت و افق مطلوب کشور در پنج دهه آینده، ترسیم و تدابیر مؤثر برای دستیابی به آن طراحی شده است.

شانه به شانه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

خبرگزاری فارس از تبریز- موسی‌ کاظم‌زاده: سند الگوی پایه اسلامی ایرانی پیشرفت، 22 مهرماه سال گذشته در پنج بخش منتشر شد که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی، در این ارتباط دستگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین‌ شده و ارائه‌ نظرات مشورتی جهت اصلاح یا تکمیل و ارتقاء این سند بالادستی فراخواندند.

مقام معظم رهبری همچنین مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت را موظف کردند که با مشورت مراجع مندرج در ابلاغ، نظرات و پیشنهادهای تکمیلی را دقیقاً بررسی و بهره‌برداری کند و نسخه‌ ارتقا یافته‌ الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت را حداکثر ظرف دو سال آینده برای تصویب و ابلاغ ارائه نماید، به‌طوریکه از ابتدای قرن پانزده هجری شمسی اجرای این الگو با سرعت مطلوب، آغاز و امور کشور بر مدار آن قرار گیرد.

بنابراین، بعد از گذشت یک سال برای بررسی این مسئله و ابعاد مختلف آن به سراغ جمعی از فعالان دانشجویی دانشگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی رفته‌ایم که در ادامه گزارش از منظرتان می‌گذرد.


الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ نقشه راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی است

 حجت محمدی، دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز، در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز و پاسخ به این سوال اینکه بعد از گذشت یک سال از انتشار این سند، چه تحلیلی می‌توان در این خصوص ارائه کرد؟ اظهار داشت: برای پیشرفت و رسیدن به اهداف عالی این نظام در دهه‌های آینده، نیازمند یک نقشه راه مناسب و دقیق هستیم که به یقین این سند در 50 سال آینده می‌تواند چراغ راه ملت ایران باشد.

این فعال دانشجوی استان آذربایجان‌شرقی در ادامه با اشاره به اینکه در این سند تاکید شده که در سال ۱۴۴۴ ایران از نظر سطح کلی پیشرفت و عدالت، در شمار چهار کشور برتر آسیا و هفت کشور برتر دنیا شناخته می‌شود و دارای ویژگی‌های برجسته جامعه اسلامی و خاستگاه تمدن نوین اسلامی ایرانی است، خاطرنشان کرد: برای رسیدن به این جایگاه، گفتمان‌سازی ملی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت با توجه به ظرفیت‌های کشورمان و توصیه‌ها و منویات رهبری ضروری است و از این رو برای تحقق آن باید از همه ظرفیت‌های کشور، اقشار مختلف جامعه و در این میان نخبگان بهره‌مند شد.

به گفته این فعال دانشجوی دانشگاه تبریز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت نقشه راه رسیدن به تمدن نوین اسلامی است، بنابراین برای رسیدن به این هدف مهم باید جهادی‌وار تلاش کرد و نخبگان هم برای بحث مطالبه‌گری و گفتمان‌سازی الگو در میان خواص و عوام استفاده کرد.

 

 

اهتمام ویژه به نخبگان جوان در الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

علی توسلی، فعال دانشجویی و دبیر سابق جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بناب در این ارتباط در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز با بیان این نکته اینکه یکی از زاویه‌های ورود به بحث کارآمدی گفتمان تمدن نوین اسلامی توسعه ادبیات جوان‌گرایی است، بیان داشت: واقعیت ماجرا این است که نسل‌های اول و دوم انقلاب در این 40 سال از‌ انگیزه و خلاقیت و ایده هر چه داشته‌اند به میدان آورده‌اند و کارنامه‌ای مشحون از نقاط مثبت و منفی از خود به جای گذاشته‌اند، در دولت‌داری تقریبا همه ایده‌های محتمل اعم از توسعه اقتصادی، توسعه سیاسی، عدالت و همگرایی با غرب محک خورده است و مردم می‌توانند به هر کدام از آنها نمره بدهند، اما نسل سوم انقلاب هم از لحاظ ایده و هم از باب ‌انگیزه حرف‌های نویی دارند که می‌توانند با جاری شدن در دستگاه‌های اجرایی و حتی حوزه‌های تقنینی برای نظام ظرفیت‌سازی کنند.

وی تاکید کرد: بی‌تعارف باید یادآوری کنیم تا مادامی این مهم حتی در نهادهای انقلابی رخ نداده است، نباید انتظار داشت اتفاق خاصی و تغییر وضعیتی را در زندگی مردم شاهد باشیم. 

این فعال دانشجوی استان آذربایجان‌شرقی یادآور شد: در باب جوان‌گرایی چند چالش روشن وجود دارد که جای امیدواری دارد؛ اول اینکه حداقل در میان برخی سیاسیون ایده جوان‌گرایی به‌عنوان یک موضوع قابل تامل مطرح است، در حوزه افکار عمومی هم استقبال نسبی مردم از بحث بازنشستگی مدیران نشان می‌دهد ادبیات جوان‌گرایی زمینه رشد در میان مردم را دارد اما اینکه به گفتمان غالب تبدیل شده است یا نه بحثی است که در میان عامه مردم مورد پذیرش، ولی در بروکراسی اداره‌ها هنوز که هنوز است این رخداد وحود ندارد، مگر آقازاده یا آنهم نه به توانمندی بلکه بر حسب سفارش با کلاه جوان‌گرائی بر سر جوان‌گرایی حضور دارند.

دبیر سابق جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بناب در بخش دیگر سخنان خود با تاکید بر اینکه با نهایی شدن و ابلاغ سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، این سند طی 50 سال آینده، به یقیین مهم‌ترین نقشه راه کشور در عرصه‌های مختلف خواهد بود، تاکید کرد: این واقعیت هر چند تلخ و هرچند راهکاری عملی دارد ولی بدون رو دربایستی باید عنوان کرد هرچه قدر هم در الگو و سند راهبردی دقیق، متقن و عملیاتی وجود داشته باشد، تا نیروی عمل‌کننده آن وجود نداشته باشد، نباید منتظر عملیاتی شدن اسنادی چون سند پیشرفت بود.


سند ریل‌گذاری اعتلای کشور در 5 دهه آینده

محمدصادق نبایی تبریز دبیر جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه بناب نیز در این ارتباط در گفت‌وگو با گزارشگر فارس در تبریز با بیان اینکه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، مهم‌ترین نقشه راه برای رشد و  اعتلای کشور و نظام مقدس اسلامی در پنج دهه آتی است، تصریح کرد: در این سند از همه دستگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران خواسته شده که با بررسی عمیق ابعاد مختلف سند تدوین‌ شده و ارائه‌ نظرات مشورتی جهت تکمیل و ارتقاء این سند بالادستی کمک نمایند، که امیدواریم با نهایی شدن و ابلاغ این ‌سند هدف نهایی انقلاب اسلامی که رسیدن به تمدن اسلامی است، محقق یابد.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، به نوعی سند ریل‌گذاری اعتلای کشور است، یادآور شد: در عصر امروز پیشرفت کشور تنها بر اساس الگوی اسلامی - ایرانی امکان‌پذیر است، از این رو این سند، مدل توسعه اسلامی است که باید از تمامی ظرفیت‌های موجود در کشور برای تحقق این امر بهره‌مند شد.

این فعال دانشجوی استان آذربایجان‌شرقی همچنین در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به این سوال اینکه دانشگاه‌ها و نقش نخبگان جامعه و در راس آنها تشکل‌های دانشجویی انقلابی برای تحقق و حرکت به آن سمت چیست؟، گفت: همان‌طوریکه در گذشته و امروزه نقش اساسی نخبگان تشکل‌های انقلابی _دانشجویی و حوزوی بر همگان مشخص و موید است، در اجرای این برنامه نیز لازم‌است از تمام ظرفیت‌های موجود به کار گرفته شود، چراکه مقام معظم رهبری دام‌ظله  نیز بر فعالیت‌های جدی این بخش از جامعه تاکید ویژه دارند.

 

 

الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت عزت و اقتدار نظام است

امین دیندار دیگر فعال دانشجوی استان آذربایجان‌شرقی هم در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در تبریز در پاسخ به این پرسش اینکه راهبرد کلان تدوین سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت در پنج دهه آینده کشور چیست؟ متذکر شد: برای رسیدن به اهداف تعیین شده در این سند و تحقق آن، عزم جدی می‌خواهد که باید دانشگاهیان در این راستا بیش از سایر اقشار، دستگاه‌ها و نهادها روی کار بیایند، چرا که در آینده الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت عزت و اقتدار نظام خواهد بود و از این رو همگان باید برای تحقق این امر تلاش نمایند.

این فعال دانشجوی دانشگاه تبریز همچنین در بخش دیگر سخنان خود در پاسخ به این سوال اینکه دانشگاه ها و نقش نخبگان جامعه و در راس آنها تشکل‌های دانشجویی انقلابی برای تحقق و حرکت به آن سمت چیست؟، گفت: شهید بهشتی می‌فرمایند دانشجو موذن جامعه است اگر خواب بماند نماز امت قضا می‌شود، بنابراین امروزه تنها راه برون رفت از مشکلات کنونی کشور به خصوص مشکلات اقتصادی و فرهنگی که دغدغه‌های آنی و کلان رهبری نیز می‌باشند، کار جهادی توأم با بار علمی است و وظیفه اجرای آن نیز طبعاً با دانشجویان و نخبگان کشور است.

این فعال دانشجوی استان آذربایجان‌شرقی در ادامه با تاکید بر اینکه ارائه این فراخوان در این برهه از زمان که دشمن تمام تلاش خود را برای ناامید کردن مردم و به خصوص نخبگان و جوانان از آینده به کار گرفته و متاسفانه گاها موفق هم بوده، تصریح کرد: این امر نشانگر آن است که مقام معظم رهبری همچنان و بلکه بیشتر به آینده این مرز و بوم امیدوار بوده و دغدغه ترسیم الگوی پیشرفت آن را دارند و این امیدواری و این فراخوان ضربه‌ای مهلک بر پیکر دسیسه‌های دشمن است.

دبیر سابق هیات عالی نظارت جامعه اسلامی دانشجویان دانشگاه تبریز تاکید کرد: برای پیشبرد اهداف ملی و توسعه کشور و منویات رهبری باید دانشجویان و نخبگان بی‌توجه به جناح‌بندی‌های سیاسی و به دور از سیاست‌زدگی تمام تلاش خود را برای پیشرفت کشور در تک تک حوزه‌های علم و فناوری به کار بگیرند.

گزارش فارس حاکی است، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت قرار است طی 50 سال آینده، به‌عنوان نقشه و چراغ راه برای مسیر حرکت کشور در عرصه‌های مختلف به سمت آینده‌ای مطلوب و شایسته برای ملت ایران باشد، به همین منظور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظّم انقلاب اسلامی، دستگاه‌ها، مراکز علمی، نخبگان و صاحب‌نظران را به بررسی عمیق ابعاد مختلف این سند فراخواندند.

از این رو، مقام معظم رهبری با این فراخوان می‌خواهد برای پویایی هر چه بیشتر این سند از خرد جمعی و اقشار مختلف مردم و در این میان از نخبگان جامعه استفاده شود تا اینکه نسخه‌ ارتقا، یافته‌ آن برای تصویب و ابلاغ ارائه شود. اجرای این سند قرار است از ابتدای قرن پانزدهم هجری شمسی (سال ۱۴۰۰) آغاز و امور کشور بر مدار آن قرار بگیرد.

انتهای پیام/ 60023 /س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول