اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

توهم صعود یا واقعیت سقوط/ خط به خط تیم اترک زیر ذره‌بین مربی خوش‌نام خراسان شمالی

ایمان اشراقی فوتبالیست مطرح بجنوردی که سال‌ها به‌عنوان بازیکن و مربی در لیگ‌های مختلف حضورداشته، در یادداشتی به‌نقد فضای حاکم بر تیم فوتبال اترک خراسان شمالی پرداخت.

توهم صعود یا واقعیت سقوط/ خط به خط تیم اترک زیر ذره‌بین مربی خوش‌نام خراسان شمالی

خبرگزاری فارس خراسان شمالی، ایمان اشراقی؛ نیم فصل دوم لیگ ۲ رسید. دیگر سکوت جایز نیست و باید فریاد زد. جایگاه امروز امثال بنده  به‌عنوان تریبونی است که باید رسم امانت‌داری آن به بهترین نحو ادا شود.

حمایت از تیم گاهی اوقات با یک نقد منصفانه و گاهی همراه با چند پیشنهاد مطرح می‌شود. این مواجهه را باید یک حمایت قلمداد کرد.

اگر بخواهم آنالیزی از یک مجموعه ورزشی ارائه کنیم، ابتدا باید اعضای آن مجموعه را موردبررسی قرار دهیم. از آنالیز بازیکن‌ها شروع می‌کنیم.

 اگر بدون تعارف از کیفیت بازیکن‌ها صحبت کنیم، باید گفت: بعضی از آن‌ها بسیار پایین‌تر از لیگ ۲ و حتی لیگ ۳ کشور هستند.

 بازیکن‌هایی که از فوتبال فقط کارت همراه دارند و شاید اولین ضربه‌های خود به توپ را بالباس تیم اترک زده‌اند.

بزرگ‌ترین مشکل این تیم بعد از نیم فصل این است که فاقد روح حاکم بر یک تیم منسجم است.

توضیح ساده آن می‌شود؛  عدم برخورداری از روحیه مبارزه و جنگندگی و تعصب به پیراهن تیمی که در آن عضویت دارند.

در  مورد مسائل فنی دیگر هم اگر بخواهیم صحبت کنیم، به هر میزان اطمینان داشته باشیم که تیم شدن یک مسئله فنی است، اما ابعاد دیگری هم در این امر دخیل است.

در مورد سیستم این تیم هم به‌هرحال مربی باید یک ابزاری در دسترسش باشد که سیستم تیم و سبک بازی تیم را انتخاب کند.

این تیم با سیستم ۱-۳-۲-۴ که در حمله به ۳-۳-۴ هم تبدیل می‌شود، بازی می‌کرد. به نظر من تحت هیچ شرایطی و با توجه به خصوصیات بازیکنان،  این سیستم بازی مناسب تیم اترک نبود.

بزرگ‌ترین ضعف خط هافبک این تیم این است؛ یک در مقابل یک را نمی‌توانند، بردارند. سرعت وینگرها بسیار پایین است قدرت دریبلینگ در شرایط سخت ندارند.

یک تیم وقتی با ترکیب ۳-۳-۴ و ۴-۲-۳-۱ بازی می‌کند؛ وینگرهای چپ و راست و یا فورواردها با سرعت‌بالا و تکنیک مناسب و قدرت عبور از خط مقابل به کمک تیم می‌آیند که متأسفانه در این تیم مشاهده نمی‌شود.

حسرت دیدن این صحنه در تیم اترک برای من بسیار تکرار شده است. آنجایی که وقتی بازی گره می‌خورد، یک بازیکن خلاق با حرکات انفجاری و دریبلینگ یک خط را جاگذاشته و موقعیت خلق کند.

یکی دیگر از مشکلات این تیم نداشتن تمام‌کننده تمام‌عیار و چارچوب شناس است. یک فوروارد فرصت‌طلب و  گل زن است.

هافبک‌های  دفاعی این تیم بسیار کند و ساکن بازی می‌کنند و توانایی اضافه شدن در حمله را ندارند.

نقطه قوت این تیم در یک‌سوم میانی و حمله  دو بازیکن باتجربه آن یعنی امین ترکاشوند و اسماعیل فرهادی است، که فرهادی به دلیل مصدومیت   کمتر استفاده‌شده است.

امین ترکاشوند دارای قدرت بدن‌گذاری و حفظ توپ بسیار بالایی است. چرخش او به سمت دروازه و ارسال پاس‌های عمقی، اگر با دو سه بازیکن سرعتی دیگر هم‌افزایی کنند، زهر خود را به هر تیمی می‌ریزند که متأسفانه مکمل او یعنی دو سه بازیکن سرعتی در اطرافش وجود ندارد.

این بازیکن در گوش هم استفاده می‌شود، به اعتقاد من  امثال این بازیکن‌ها در پست شماره ۱۰ بازی کند موفق خواهند بود و یا در سیستیمی که از دو فوروارد استفاده می‌کند به‌عنوان فوروارد، استفاده همچنین بازیکنانی در گوش‌ها با توجه به سن بالا و کند شدن اصلاً مفید نخواهد بود.

یکی دیگر از نقاط ضعف این تیم نبود، یک شماره ۱۰  شش دانگ است. بازیکنی که به‌عنوان موتور محرک و طراح حملات از آن نقطه است.

در کل باید اذعان کرد، بازی سرد و فاقد جنگندگی تیم اترک دلیل جایگاه نازل آن است. جایگاهی که با هزینه‌های سنگین و نجومی تیم هم‌خوانی ندارد و تیمی که برای صعود می‌جنگید، اکنون برای بقا می‌جنگد. بازی‌های فاقد جذابیت باعث پس‌زدگی و استقبال سرد تماشاچی شده است.

پیشنهاد من به کادر فنی این است که برای نیم  فصل ۳ الی ۵ تا بازیکن در خط هافبک و فوروارد، با ویژگی‌های بازیکن‌های سرعتی و تکنیکی جذب شود.

راه‌حل دیگر برای خروج از بحران تزریق روحیه جنگندگی به این تیم است. ابزار این روحیه جنگندگی هم بازیکن‌های متعصب است. تعصبی که من آن را در بازیکنان بومی متعصب جستجو می‌کنم. در بجنورد بازیکن‌های خط هافبک و وینگرهای سرعتی خیلی خوبی داریم که امیدوارم مورداستفاده قرا بگیرند.

لطفاً مسئولین این تیم توجه فرمایند: با توجه به لطفی که شامل حال ما شده و دو تا تیم ته جدول تو اوج بحران هستند قطعاً ما سقوط نخواهیم کرد و از طرف دیگر با توجه به اختلاف حدود ۱۵ امتیازی و کیفیت بازیها صعود هم نخواهیم کرد، بهترین زمان که چند تا بازیکن جوان بومی را جذب کنیم تا برای سال‌های آینده تجربه‌اندوزی کنند.

امیدوارم مجدداً با وعده‌های پوشالی به سراغ بازیکنان بازنشسته کشوری نروند که کلاه تکراری بر سرتان خواهند گذاشت.

متأسفانه این تیم با عدم مشورت درست، تدبیر مناسب، خودخواهی، همه‌چیزدانی و دخالت مسئولینی که در تیم‌داری ورزشی علاقه زیادی دارند، تشکیل شد. امیدوارم قعرنشینی تیم برخی را با واقعیت‌ها آشتی داده باشد، تا با یک تصمیم عقلانی کار صحیح انجام گیرد.

در پایان آنچه شرط بلاغست به اتو می‌گویم، خواه از سخنم پند گیر خواه ملال.

یاعلی مدد

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول