اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

وزیر تاجیک: برای توسعه همگرایی اقتصادی با ایران تلاش می‌کنیم

وزیر اقتصاد و تجارت تاجیکستان گفت: برای ترویج همگرایی اقتصادی با کشورهای خارجی از جمله جمهوری اسلامی ایران تلاش می کنیم.

وزیر تاجیک: برای توسعه همگرایی اقتصادی با ایران تلاش می‌کنیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، به میزبانی تاجیکستان در محل «کاخ باربد» شهر دوشنبه نمایشگاه تخصصی کالاهای ایرانی آغاز به کار کرد.

در مراسم افتتاحیه این نمایشگاه «نعمت اله حکمت اله زاده»، وزیر رشد اقتصاد و تجارت، «فرخ همرلی زاده» رئیس کمیته دولتی سرمایه گذاری و اموال دولتی، «جمشید جمعه خان زاده» رئیس اتاق صنایع و بازگرانی تاجیکستان، «علی رضا رزم حسینی» استاندار خراسان رضوی، «محمد تقی صابری» سفیر کشورمان در دوشنبه و سفیران و نمایندگان برخی کشورهای خارجی مقیم دوشنبه شرکت کردند.

«نعمت اله حکمت اله زاده» وزیر رشد اقتصاد و تجارت تاجیکستان افتتاح نمایشگاه کالاهای ایرانی در جمهوری تاجیکستان را یک اقدام نیک، شایسته و بسیار مهم کرد و گفت: توسط چنین نمایشگاه ها روابط بین دو کشور همزبان و هم‌فرهنگ توسعه می یابد.

وزیر رشد اقتصاد و تجارت تاجیکستان برگزاری نمایشگاه تخصصی کالاهای ایرانی در شهر دوشنبه را تداوم منطقی کوشش و تلاش های رهبران عالی دو کشور عنوان کرد.

وی افزود: باعث خشنودی است که نمایشگاه مذکور که در آن محصولات شرکت های بزرگ ایرانی پیشنهاد شده توجه تولید و صادر کنندگان محلی را به خود جلب و به تقویت همکاری های اقتصادی و تجاری متقابل سودمند میان دو کشور مساعدت خواهد کرد.

حکمت اله زاده تصریح کرد: تاجیکستان دارای فرصت های خوب و گسترده برای همکاری های اقتصادی، تجاری و فرهنگی می باشد و ما از جانب خود برای حضور ساختارهای مختلف در تطبیق طرح های اقتصادی و جلب توجه آنان کوشش خواهیم کرد.

وی گفت: در این راستا زمینه های حقوقی میان دو کشور موجود است که برای گسترش تجارت آزاد مطابق با اصول های معاصر بازار مساعدت می نماید.

حکمت اله زاده در ادامه افزود: باعث افتخار است که طی سال های اخیر تاجیکستان در مسیر بنیاد جامعه حقوق بنیاد دنیوی و تشکیل اقتصاد بازرگانی گام های پایداری برداشته و موقعیت خود را در عرصه جهانی تقویت می کند.

وی گفت: امروز تاجیکستان با اکثر کشورهای جهان مناسبات دیپلماتیک و اقتصادی برقرار نموده و در سازمان های پرنفوذ جهان همچون طرف کامل‌حقوق حضور دارد.

حکمت اله زاده در بخش دیگری خاطرنشان کرد: تاجیکستان برای ترویج همگرایی اقتصادی با کشورهای خارجی از جمله جمهوری اسلامی ایران تلاش می کند.

وی افزود: تاجیکستان و ایران از جمله شرکای با اعتماد در زمینه گسترش همکاری های اقتصادی، انرژی و ارتباطاتی به شمار می روند.

وزیر رشد اقتصاد و تجارت تاجیکستان در ادامه گفت: کامیابی و موفقیت های که طی سال های اخیر کشور دوست و برادر ما، ایران، به دست آورده نمونه روشن رشد اقتصادی و ارتقاء سطح اجتماعی مردم این کشور می باشد.

حکمت اله زاده قرن بیست و یک را عصر فناوری های اطلاعاتی عنوان کرد و گفت: کشورهای که در این مسیر به پیشروی و کامیابی نایل می شوند در آینده در عرصه جهانی رشد بیشتر و موقعیت خاصی به دست خواهند آورد.

وی در این راستا گفت: باعث افتخار است که جمهوری اسلامی ایران در این زمینه از موقعیت ویژه ای برخوردار است.

حکمت اله زاده در بخش دیگری سهم رهبران سیاسی و هیات های دو کشور دوست و برادر تاجیکستان و ایران در گسترش مناسبات سودمند تجاری و اقتصادی میان «دوشنبه» و «تهران» را قابل توجه عنوان کرد.

وی گفت: سفرهای متقابل سران دو کشور باعث تکان جدی و تقویت پایه حقوقی مناسبات دوجانبه شده است.

حکمت اله زاده افزود: در جریان این سفر ها مسیر های اولویت‌دار همکاری های دوجانبه میان دو کشور تعیین و برای رفع موانع موجود پیشنهادات مشخصی ارائه شدند.

وی تصریح کرد: با اطمینان کامل میتوان گفت که این نمایشگاه و مذاکرات سودمندی که در جریان آن صورت خواهد گرفت به ایجاد روابط جدید میان نمایندگان بخش خصوصی دو کشور مساعدت خواهد کرد.

حکمت اله زاده گفت: ضمن سفر استاندار خراسان رضوی به «دوشنبه» ملاقات و نشست های مهم و مفیدی در وزارت های صنایع و فناوری، آب و انرژی، رشد اقتصاد و تجارت تاجیکستان برگزار شد که در جریان این دیدار ها دورنمای همکاری های سودمند و زمینه های مختلف مورد بررسی قرار گرفت.

وی گفت: طی این ملاقات ها تاکید شد که در آینده به گسترش روابط میان مناطق آزاد اقتصادی اهمیت ویژه داده خواهد شد.

حکمت اله زاده در بخش دیگری  استان خراسان رضوی را یکی از دروازه های مهم اقتصادی و تجاری جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد و گفت که دولت تاجیکستان از تمام اقدامات سودمند حمایت و جهت گسترش آنها مساعدت خواهد کرد.

وی در پایان سخنان با بارد دیگر با تاکید گفت که این رویداد مهم به گسترش روابط سودمند میان دو کشور دوست و برادر مساعدت خواهد کرد.

«علیرضا رزم حسینی» استاندار خراسان رضوی در نوبه خود ضمن سخنانی برگزاری نمایشگاه تخصصی کالاهای ایرانی در شهر دوشنبه را فرصت خوبی برای آغاز فصل جدیدی از روابط گسترده همکاری دوجانبه میان ایران و تاجیکستان عنوان کرد.

وی گفت: استان خراسان رضوی در چارچوب عقد و اراده راسخ روسای جمهوری دو کشور به ظرفیت ها و توانمدنی های بالای اقتصادی و تجار، بازگرانان توانمند بنا دارد که ایشان در مسیر توسعه روابط دو کشور هستند.

«محمد تقی صابری» سفیر جمهوری اسلامی ایران در دوشنبه در نوبه خود گفت: پیوندهای عمیق دو ملت و دولت دوست و برادر ایران و تاجیکستان در زمینه های زبانی، تمدنی، فرهنگی، دینی و تاریخی، ظرفیتهای بالا و مکمل اقتصادی دو کشور و سابقه درخشان حضور بسیاری از شرکت های ایرانی در تاجیکستان در عرصه های تولیدی، تجاری و خدمات فنی و مهندسی، بستر اصلی همکاری اقتصادی دو کشور را شکل می دهد.

وی افزود: تحولات مثبت روابط دو کشور در ماه های اخیر از جمله سفر رئیس جمهور اسلامی ایران به تاجیکستان برای شرکت در نشست سران سیکا و ملاقات ایشان با رئیس جمهور تاجیکستان، برقراری مجدد پرواز مستقیم میان ایران و تاجیکستان و برگزاری موفق سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور در تهران به گسترش رفت و آمد گردشگران، تجار و  سرمایه گذاران دو طرف کمک شایانی خواهد نمود.

صابری گفت: برگزاری نمایشگاه محصولات تولید شرکت های ایرانی در شهر دوشنبه در حوزه های مختلف از جمله مواد غذائی، کشاورزی، معدن مصالح ساختمانی، فرش و لوازم خانگی حاکی از توانمندی این شرکت ها برای صادرات و همکاری مشترک در زمینه های تولید و سرمایه گذاری در تاجیکستان است.

وی افزود: جای خرسندی است که با حضور این شرکت ها از بخش خصوصی، فرصت مغتنمی برای تقویت همکاری های بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی دو کشور ایجاد خواهد شد.

صابری تصریح کرد: نکته قابل توجه دیگر این که بسیاری از این شرکت ها از استان خراسان رضوی ایران هستند که سابقه طولانی همکاری تجاری و سرمایه گذاری در تاجیکستان را داشته اند.

وی افزود: این سابقه و شناختی که از تجار و شرکت های طرف های همکاری در تاجیکستان دارند و نزدیکی جغرافیایی این استان به تاجیکستان قادر است  علاوه بر تعمیق همکاری های اقتصادی، مرحله جدیدی از همکاری های اقتصادی را بین دو کشور نیز آغاز نماید.

صابری گفت: نمایشگاه محصولات جمهوری اسلامی ایران همچنین نشان دهنده توجه کشورمان به  توسعه روابط با همسایگان و کشورهای دوست در منطقه است. بدون شک تقویت ارتباطات درون منطقه ای در زمینه های مختلف به خصوص اقتصادی، به کاهش چشمگیر هزینه مبادلات و تحکیم پیوندهای ملتهای منطقه کمک خواهد کرد.

وی در پایان از مساعدت «امامعلی رحمان»، رئیس جمهور تاجیکستان و دیگر مقامات ذیربط و از دست اندرکاران برگزاری نمایشگاه از جمله دولت و مسئولان اتاق بازرگانی و صنعت جمهوری تاجیکستان و نیز مسئولان و سازمان های ذیربط جمهوری اسلامی ایران به ویژه استاندار خراسان رضوی، شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد، اتاق مشترک بازرگانی ایران و تاجیکستان و سایر فعالان اقتصادی که در ماه های اخیر تلاش فراوانی به عمل آوردند، سپاس‌گذاری کرد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول