اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

فارس من| مصوبه مورد استناد استانداری برای تعطیلی در آلودگی هوا شامل دانشگاه‌ هم می‌شود

یک مقام مسئول در وزارت علوم در پیگیری درخواست دانشجویان برای تعطیلی دانشگاه‌ها در روزهای آلوده، گفت: مصوبه مورد استناد استانداری درباره شرایط حاد و اضطرار آب و هوایی، اجازه تعطیلی مراکز آموزشی اعم از آموزش مقدماتی و عالی را بنا به تشخیص به استاندار می‌دهد البته وزارت علوم عضو این کمیته نیست.

فارس من| مصوبه مورد استناد استانداری برای تعطیلی در آلودگی هوا شامل دانشگاه‌ هم می‌شود

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس،‌ برخی کاربران فارس با ثبت سوژه در سامانه فارس من خواستار «پیگیری تعطیلی دانشگاه‌ها در روزهای آلوده» شده‌اند.

این کاربران معتقدند که متاسفانه یکی از رویه‌های نادرست موجود در ایام آلودگی هوا، تعطیلی مدارس و عدم تعطیلی دانشگاه ها است و درخواست دارند که خبرنگاران فارس این مطالبه را از مسؤولان پیگیری کنند.

* استانداری می‌تواند در شرایط حاد و اضطرار آب و هوایی، مراکز آموزشی اعم از آموزش مقدماتی و عالی را تعطیل کند

در پیگیری این سوژه، علیرضا عبداللهی نژاد مدیر روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس،‌ اظهار داشت: استانداری مصوبه‌ای در این باره دارد که مصوبه موجود استاندار را مکلف می‌کند در شرایط حاد و اضطرار آب و هوایی، مراکز آموزشی اعم از آموزش مقدماتی و عالی را تعطیل کند. 

عبداللهی نژاد ادامه داد:‌ استانداری در شرایط اضطرار آلودگی هوا به این مصوبه استناد می‌کند و بنابراین می‌تواند طبق این مصوبه تعطیلی را به دانشگاه‌ها هم تسری دهد.

وی خاطر نشان کرد:‌ همچنان که در تعطیلی اخیر مؤسسات آموزش عالی به همین مصوبه استناد و دانشگاه‌ها تعطیل اعلام شد.

*پیگیری تعطیلی دانشگاه‌ها در روزهای آلودگی هوا از وزارت علوم

عبداللهی نژاد در پاسخ به خواسته دانشجویان برای تعطیلی دانشگاه‌ها در روزهای اضطرار آلودگی هوا و پیگیری و رایزنی وزارت علوم از طرف دانشجویان در این باره، گفت: وزارت علوم در کمیته اضطرار آلودگی هوا عضو نیست که نظری داشته باشد و رأساً هم نمی‌تواند در این زمینه اقدامی انجام دهد.

وی ادامه داد: همچنان که وقتی مدارس تعطیل می‌شود، وزارت آموزش و پرورش پیگیری نکرده است. وزارت علوم هم مانند وزارت آموزش و پرورش است و تفاوتی ندارد.

مدیر روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری توضیح داد: به دلیل تعداد بسیار بیشتر دانش‌آموزان نسبت به دانشجویان و قرار داشتن قشر کودک و نوجوان در طبقه حساس جامعه از نظر سلامت، مدارس در صدر تعطیلی قرار می‌گیرند؛ علاوه بر این، بسیاری از دانش‌آموزان با وسیله نقلیه والدین به مدرسه رسانده می‌شوند. 

*اگر در هر بار آلودگی هوا دانشگاه را تعطیل کنیم با اختلال در آموزش مواجه می‌شویم

عبداللهی نژاد اظهارداشت: تعطیلی مراکز آموزش عالی شمشیری دولبه است؛ از یک‌سو آلودگی از نظر سلامت و حفظ جان مضر است و از سوی دیگر تداوم فرآیند آموزش هم مهم است.

این مقام مسؤول در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری افزود: استانداردهای کمی و کیفی باید در طول ترم تحصیلی رعایت شود؛ از حدود سه ماه قبل از آغاز ترم، همه چیز از جمله زمان ثبت‌نام،‌ انتخاب واحد، حذف واحد، پایان کلاس، تاریخ امتحان و پایان ترم مشخص است.

وی ادامه داد: وقتی در فصل پاییز و زمستان قرار می‌گیریم، اگر هر بار که آلودگی هوا رخ می‌دهد دانشگاه را تعطیل کنیم با اختلال در آموزش مواجه خواهیم شد و کار آموزش دشوار خواهد شد.

عبداللهی نژاد تصریح کرد: با این حال در مواردی که کمیته اضطرار آلودگی هوا زیر نظر استانداری تهران تشخیص داده که دانشگاه باید تعطیل باشد وزارت علوم تابع بوده است.

*پیشنهاد تعطیلی زمستان به جای تابستان

عبداللهی نژاد درباره پیشنهاد تعطیلی یک هفته تا یک ماه مراکز آموزشی در نیمه دوم سال و جبران تعطیلی با آغاز فعالیت از قبل از مهر ماه،‌ گفت: در این باره هنوز بحث جدی نشده که از وزارت علوم اظهارنظر خواسته باشند؛ اگر بحث جدی باشد وزارت علوم می‌تواند کمیته‌ای از معاون آموزشی، معاون پژوهشی، معاون اداری مالی و جمع منتخبی از رؤسای دانشگاه‌ها را تشکیل دهد و به صورت دقیق و کارشناسی اظهار نظر و تصمیم‌گیری کند.

این مقام مسؤول در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: البته باز هم وزارت علوم نمی‌تواند رأساً‌ اقدام کند و باید پیشنهاد را برای اجرایی شدن به دولت یا نهاد قانون‌گذاری ارجاع دهد.

وی تاکید کرد: نظر شخصی من این است که با تکرار وضعیت آب و هوایی در سال‌های گذشته و پیشآمد اضطرار آلودگی هوا در زمستان می‌توان به این پیشنهاد عمل کرد.

مهدی افشارنوش

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول