اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

رویترز: ژاپن درباره کاهش تعهدات برجامی ایران ابراز نگرانی کرد

یک رسانه انگلیسی می‌گوید نخست‌وزیر ژاپن در دیدار با رئیس‌جمهور ایران درباره اقدام ایران برای کاستن از تعهدات خود در برجام ابراز نگرانی کرده است.

رویترز: ژاپن درباره کاهش تعهدات برجامی ایران ابراز نگرانی کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک مقام دولت ژاپن امروز جمعه گفته «آبه شینزو»، نخست‌وزیر ژاپن در دیدار با «حسن روحانی»، رئیس‌جمهور ایران نگرانی توکیو از کاهش تعهدات برجامی را به وی اعلام کرده است.

خبرگزاری رویترز نوشته یک مقام دولت ژاپن بعد از دیدار آبه و روحانی در جمع خبرنگاران گفته نخست‌وزیر ژاپن «نگرانی‌های جدی» خودش را از این بابت ابراز کرده و از او خواسته از برداشتن گام‌هایی که به تضعیف توافق هسته‌ای منجر می‌شود خودداری کند. 

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا اردیبهشت‌ماه سال گذشته کشورش را از برجام خارج و تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق را علیه ایران احیا کرد.

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا هیچ اقدام عملی برای عمل به وعده‌های خود انجام ندادند.

اتحادیه اروپا همچنین علی‌رغم مخالفت‌های لفظی با تصمیم آمریکا در زمینه برجام با سایر ادعاهای این کشور در زمینه‌ فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران همسو شده است.

در چنین شرایطی، شورای عالی امنیت ملی ایران اردیبهشت‌ماه سال جاری، در سالگرد خروج آمریکا اعلام کرد ایران قصد دارد طبق مفاد مندرج در برجام، تعهداتش ذیل این توافق را کاهش دهد. 

ایران تا کنون در چهار گام تعهداتش را کاهش داده است. چهارمین گام ایران آبان‌ماه سال جاری برداشته شد و ایران اعلام کرد تزریق گاز به سانتریفیوژهای نصب‌شده در تأسیسات زیرزمینی را آغاز می‌کند. بر اساس برجام، این تأسیسات قرار بود به مرکز تحقیق و توسعه و تولید ایزوتوپ‌های پایدار بدل شود. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول