اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

زمان تقویت همکاری اتحادیه اروپا با آسیای مرکزی فرا رسیده است

رئیس کمیته همکاری پارلمانی اتحادیه اروپا با کشورهای آسیای مرکزی گفت:با وجود فرصت‌های اقتصادی اما این منطقه همچنان ناشناخته مانده اما زمان تقویت همکاری بین اتحادیه اروپا با این کشورها فرا رسیده است.

زمان تقویت همکاری اتحادیه اروپا با آسیای مرکزی فرا رسیده است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، «فولویو مرتوشیلو» رئیس کمیته همکاری پارلمانی اتحادیه اروپا با کشورهای آسیای مرکزی و مغولستان اظهار داشت: با وجود فرصت‌های اقتصادی و استراتژیکی در آسیای مرکزی این منطقه همچنان شناخته نشده اما وقت تقویت همکاری بین اتحادیه اروپا با قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و مغولستان رسیده است.

وی گفت: کشورهای واقع در آسیای مرکزی پسوند «ستان» دارند و اتحادیه اروپا در طول تاریخ روابط توسعه یافته با «ستان‌ها» نداشته است.

این مقام افزود: آسیای مرکزی در قلب قاره اوراسیا قرار دارد و کشورهای منطقه دسترسی به آب‌های آزاد راه ندارند و این عامل کشورهای منطقه را از مسیرهای تجاری، گردشگری و فرهنگی معاصر دور نگه داشته و به این دلیل آسیای مرکزی هنوز شناخته نشده است.

 مرتوشیلو تصریح کرد: اما در حال حاضر آسیای مرکزی نقش جدی در مسیرهای تجاری بین چین و اتحادیه اروپا خواهد داشت و برای برآوردن این ظرفیت‌ها باید تلاش جدی انجام داد.

وی ادامه داد: منطقه همچنین منابع مواد خام طبیعی از جمله گاز، نفت، آب، معادن دیگر را دارد و به این دلیل آسیای مرکزی نقطه استراتژیک است و همکاری بین آنها نقش کلیدی برای اروپا هستند.

این مقام  اروپایی گفت: اما در کشورهای منطقه به غیر از مغولستان مشکلاتی هم در حاکمیت وجود دارد در این کشورها نظام‌های ریاست جمهوری و دیکتاتوری حاکم هستند و در منطقه پیوسته نقض حقوق بشری ثبت می‌شود.

مرتوشیلو خاطر نشان کرد: نزدیکی آسیای مرکزی با روسیه و چین وابستگی کشورهای منطقه به «مسکو» و «پکن» از لحاظ سیاسی و اقتصادی را افزایش می‌دهد و با توجه به این عوامل اتحادیه اروپا نفوذ خود را تقویت کند.

وی گفت: علاوه بر این آسیای مرکزی نزدیک به خاورمیانه و افغانستان است که باید با کشورهای منطقه در زمینه مبارزه با تروریسم و افراطگرایی همکاری شود.

این مقام افزود: اروپا برای حل مسائل همکاری با آسیای مرکزی متمرکز شده خواهان ایجاد هیأت دائم در منطقه است که گفت‌وگوها بین پارلمان‌ها یک نکته کلیدی است.

مرتوشیلو تصریح کرد: گفت‌وگوها با تمام کشورهای آسیای مرکزی حتی با وجود دولت‌های دیکتاتوری و نقض حقوق بشری در آنان باید ادامه یابد و منطقه با مرور زمان به سمت دموکراسی پارلمانی حرکت می‌کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول