اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

صدور مجوز صندوق پژوهش، فناوری و نوآوری در همدان/ انعقاد قرارداد ۵ میلیارد تومانی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به صدور مجوز صندوق پژوهش، فناوری و نوآوری برای همدان گفت: جای بسی خوشحالی است که سه شرکت مستقر در پارک علم و فناوری توانسته قراردادی با قیمت‌هایی از ۸۰۰ میلیون تا ۵ میلیارد تومان منعقد کنند.

صدور مجوز صندوق پژوهش، فناوری و نوآوری در همدان/ انعقاد قرارداد ۵ میلیارد تومانی

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، منصور غلامی عصر امروز در نشست خبری با مدیران و روسای دانشگاه‌های همدان با بیان اینکه امسال یکی از بهترین نمایشگاه‌ها در حوزه فناوری پس از پیروزی انقلاب تاکنون برگزار شده است اظهار کرد: در این نمایشگاه تجهیزات از فناوری‌های پیشرفته مبتنی بر های‌تک ارائه شد و شرکت‌های جوانی حاضر شدند که فعالیت‌های اقتصادی تأثیرگذاری را در کشور دارند.

وی با بیان اینکه شاهد میز عرضه و تقاضا تکنولوژی را در این نمایشگاه هستیم افزود: دو میز جدا از هم تعریف شده  و بخش‌های مختلف از جمله دولت و بخش خصوصی اعلام کردند که به چه مواردی نیاز دارند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه خوشبختانه قراردادهای خوبی نیز منعقد شده است تصریح کرد: جای بسی خوشحالی است که سه شرکت مستقر در پارک هم توانسته است قراردادی با قیمت‌هایی از ۸۰۰ میلیون تا ۵ میلیارد تومان منعقد کنند.

وی با اشاره به اینکه این فرآیند در حال به‌روزرسانی است و آینده خوبی در حوزه علم و فناوری پیش‌بینی می‌شود ادامه داد: فضای علم و فناوری کشور را باید شفاف‌تر کنیم چرا که اغلب دلسوزان نقد می‌کنند که دانشگاه‌ها در ۴۰ سال گذشته چه اقدامی انجام دادند.

غلامی در پاسخ به این نقد خاطرنشان کرد: پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانشگاه‌ها نوسازی و شروع به کار کردند و پس از آن شاهد توسعه دانشگاه‌ها و رشد دانشگاه‌های جدید بودیم.

وی با اشاره به اینکه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی در بسیاری از حوزه‌های مهم از کارشناسان خارجی استفاده می‌شد گفت: نه تنها در حوزه نظامی و نفت بلکه در حوزه بهداشت و درمان نیز پزشکان خارجی در کشور حضور داشتند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه دانشگاه‌های ما در یک بازه زمانی ۱۰ تا ۱۵  سال نیاز به تحصیل کارشناسان را بر عهده گرفتند و پست‌های مختلف را برطرف کردند اظهار کرد: امروز می‌بینیم که مدیران و فعالان اقتصادی و صنعتی اکثرا در داخل کشور تحصیل کردند.

وی با اشاره به اینکه پس از دهه ۷۰ دانشگاه‌ها به پژوهش و تولید علم روی آوردند افزود: در این دوران دانشگاه‌ها رتبه‌های اول تولید علم را به دست آوردند و به دنیا عرضه داشتند.

غلامی با بیان اینکه مقام معظم رهبری نیز بر حفظ جایگاه علمی کشور تأکید دارند تصریح کرد: این اتفاق باعث سربلندی نظام اسلامی است که با وجود همه مشکلات در دنیا بین کشورهای صاحب نام علم و فناوری قرار داریم.

وی ادامه داد: در منطقه دارای رتبه اول، در آسیا در بین پنج کشور اول و در دنیا دارای رتبه شانزدهم هستیم و پیش‌بینی می‌شود در سال۲۰۲۰ به رتبه پانزدهم نیز دست یابیم.

بیش از ۴۳ مرکز پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد 

وزیر علوم با بیان اینکه از اوایل دهه ۸۰ توجه به کاربردی کردن نتایج علوم و تحقیقات آغاز و مراکز رشد ایجاد شد خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیش از ۱۹۷ مرکز رشد تنها در حوزه وزارت علوم داریم و در حوزه وزارت بهداشت هم مراکز رشد فعال هستند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۴۳ مرکز پارک علم و فناوری در کشور وجود دارد گفت: حاصل این مراکز شرکت‌های بسیاری در حوزه دانش‌بنیان است که از ویژگی‌های خاصی برخوردار هستند.

غلامی با بیان اینکه حدود ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان در کشور ثبت شده است اظهار کرد: این شرکت‌ها در ادامه توانمندی‌های علم و فناوری کشور رشد کردند و خود را نشان دادند.

وی با اشاره به اینکه همه شرکت‌های دانش‌بنیان توسط تحصیل‌کردگان دانشگاه ایجاد شدند افزود: بنابراین در حوزه آموزش ضعفی وجود ندارد و ممکن است برخی از افراد علاقه نداشته باشند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تأکید بر اینکه امروز در بین ۴ میلیون دانشجوی کشور تعداد بسیاری نخبه وجود دارد تصریح کرد: در شرایط سخت اقتصادی امروز بهترین زمان برای توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان است.

وی با اشاره به اینکه همه مسوولان باید تلاش کنیم تا با رفع مشکلات، نیازهای کشور  از طریق تجارت روی نیاوردیم ادامه داد: امروز مشکلات صنایع مختلف توسط جوانان و نخبگان برطرف می‌شود.

غلامی با بیان اینکه آنچه امروز رخ داده نتیجه اقدامات علمی و پژوهشی است خاطرنشان کرد: کشورهای دیگر نیز بدون محدودیت و سرمایه‌های بیشتری در حال تلاش هستند و ما در یک شرایط نابرابر دستاوردهای علمی و پژوهشی را کسب کردیم.

وی با اشاره به اینکه پارک‌های علم و فناوری در کشور توانستند جایگاه خود را تثبیت و به جامعه بشناسانند گفت: در برخی از پارک‌ها جا برای پذیرش شرکت‌ها وجود ندارد و ما به دنبال حمایت از پارک‌ها هستیم که استان‌ها نیز به خوبی استقبال کردند.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه در هر استان حداقل یک پارک علم و فناوری وجود دارد اظهار کرد: پارک‌ها هم در حل مشکلات استانی و کشوری موثر هستند و توانستند در حوزه ایجاد اشتغال نیز تأثیرگذار باشند.

 همدان ظرفیت بالایی برای ارائه خدمات برتر دارد

وی با اشاره به اینکه در استان همدان نیز پارک علم و فناوری در همدان از سال‌ها پیش ایجاد شده است افزود: با محل جدید پارک، این مکان می‌تواند آینده بسیار درخشانی داشته باشد.

غلامی با بیان اینکه همدان ظرفیت بالایی برای ارائه خدمات برتر دارد تصریح کرد: همدان از گذشته به عنوان یک منطقه خدمات برتر معرفی شده است که در حوزه علم و فناوری می‌تواند این ظرفیت خود را به منصه ظهور برساند.

وی با اشاره به اینکه منطقه ویژه علم و فناوری در همدان را خواهیم داشت ادامه داد: در این منطقه حمایت‌هایی از شرکت‌های فناور و فناوری‌های پیشرفته به عمل می‌آید تا در داخل استان این شرکت‌ها حفظ شوند و زیر ساخت‌ها برای آنها فراهم شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مجوز صندوق پژوهش، فناوری و نوآوری برای همدان صادر شد خاطرنشان کرد: این صندوق سرمایه‌گذاری‌های ریسک‌پذیر می‌کند و شرکت‌هایی که شک دارند به سود برسند، وام دریافت می‌کنند و اگر در شرایط محاسباتی دقیق و مستدل دچار شکست شود، این شرکت‌ها زیر فشار قرار نمی‌گیرند. 

وی با اشاره به اینکه همه مسوولان استان به دنبال توسعه دانش‌بنیان استان هستند گفت: امروز فشارهای اقتصادی که ناجوانمردانه تحمیل می‌شود را باید به عنوان یک فرصت بدانیم و از ظرفیت جوانان استفاده کنیم.

غلامی با بیان اینکه به افرادی که شغل پیدا و یا ایجاد می‌کنند باید تبریک گفت اظهار کرد: امروز به افرادی که در دانشگاه در مقاطع دکترا و یا ارشد قبول می‌شوند تبریک می‌گوییم در حالی که باید به صاحبان کار تبریک گفت.

انتهای پیام/89033/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول