اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

نردبان آتش‌نشانی موضوع داغ جلسه پسماند!/ «پسماند» در آتش «نردبان» آتش‌نشانی سوخت

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان با اشاره به اینکه 97 درصد عملیات ها ما به امکانات معمولی نیاز دارد، گفت: ما به جای اینکه خودرویی را بگیریم که پول زیادی نیاز دارد، تجهیزاتی را بخریم که بودجه کمتری نیاز دارد و نیاز است که تجهیزات آتش نشانی، بروزرسانی شود.

نردبان آتش‌نشانی موضوع داغ جلسه پسماند!/ «پسماند» در آتش «نردبان» آتش‌نشانی سوخت

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، پسماند (به انگلیسی: Waste) به صورت کلی به مواد زائدی (جامد، مایع و گاز) اطلاق می‌شود که معمولاً به صورت مستقیم و غیرمستقیم توسط بشر تولید می‌شود، پسماندها طی یک فرآیند منظم که شامل جمع‌آوری، حمل و نقل و دفع یا بازیافت است، مدیریت و کنترل می‌شوند تا سلامتی جانداران و محیط زیست را به خطر نیندازد.

از انواع پسماند، پسماندهای عادی، پسماندهای ویژه، پسماندهای پزشکی، پسماندهای کشاورزی و پسماندهای صنعتی است و به طور روزانه فقط حدود ۳ درصد بازیافت می‌شود.

در ماده یک قانون مدیریت پسماند همه سازمان‌ها و نهادهای دولتی و غیر دولتی موظف به اجرای این قانون دانسته شده‌اند و تحقق اصل پنجاهم (۵۰) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و به منظور حفظ محیط زیست کشور از آثار زیانبار پسماندها و مدیریت بهینه آنها، همه وزارتخانه و سازمان‌ها و مؤسسات و نهادهای دولتی و نهادهای عمومی غیردولتی و همه شرکت‌ها و موسسات و اشخاص حقیقی و حقوقی، موظفند مقررات و سیاست‌های مقرر در این قانون را رعایت کنند.

در ماده ۷ این قانون، مدیریت اجرایی همه پسماندها غیر از صنعتی و ویژه در شهرها و روستاها و حریم آنها به عهده شهرداری و دهیاری‌ها و در خارج از حوزه و وظایف شهرداری‌ها و دهیاری‌ها به عهده بخشداری‌ها گذاشته شده است.

همچنین در ماده ۹ قانون یاد شده وزارت کشور مسؤول فراهم کردن بسترهای لازم برای تفکیک زباله معرفی شده است.

طبق آنچه در قانون مدیریت پسماندها بیان شده، انباشت پسماندهای بیمارستانی و صنعتی در معابر عمومی و فضای باز یا سوزاندن آنها و انباشتن پسماندهای خانگی و ساختمانی در معابر عمومی و فضای باز خارج از مکان‌های تعیین شده توسط شهرداری‌ها و دهیاری‌ها یا سوزاندن آنها و همچنین سوزاندن بقایای گیاهی اراضی زراعی پس از برداشت محصول ممنوع است و متخلف حسب مورد به جزای نقدی درجه 6 موضوع ماده (۱۹) قانون مجازات اسلامی محکوم می‌شود.

در زنجان نیز از سنوات گذشته بحث مدیریت پسماند مطرح شده و حتی طبق پیگیری مسؤولان قرار بود که کارخانه زباله‌سوز در زنجان آغاز به کار کند، اما با این وجود موضوع اتفاق رخ نداد و به علت افزایش نرخ ارز سرمایه‌گذار طرح راضی به اجرای این کار نشد و باز هم موضوع مدیریت پسماند در زنجان ابتر باقی ماند.

این موضوع تا چند ماه قبل مسکوت بود، تا اینکه دوباره پیگیری پسماندهای شهری در جریان کار مسؤولان مجموعه مدیریت شهری قرار گرفت و امروز جلسه‌ای با حضور سرمایه‌گذار طرح که از استان اصفهان بود، تشکیل شد.

جلسه‌ای که از ابتدا رونق چندانی نداشت و شهردار و پنج عضو از اعضای شورا در آن غایب بودند، با رفت و آمد مرتب افراد مختلف همراه بود و رئیس، نایب رئیس شورا و فرماندار هم جلسه را نیمه کاره ترک کردند.

موضوعی که با اعتراض سرمایه‌گذار اصفهانی مواجه شد و از حاضران خواست که موضوع پسماند و مدیریت آن را با جدیت بیشتری دنبال کنند.

در ادامه مدیر سازمان پسماند شهرداری اصفهان گزارشی از روند کار سرند بالستیک اصفهان توسط ارائه شد.

آتش‌نشانی باید نردبان بخرد

احمد نصیری عضو شورای شهر زنجان در این جلسه ضمن تأکید بر تعیین تکلیف هرچه زودتر پسماند اظهار کرد: این موضوع خواسته جدی مردم است و باید عملیاتی شود.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اینکه موضوعات مطرح شده در حوزه پسماند همواره در حد شعار بوده به مرحله عمل نرسیده است، گفت: از همین رو درخواست داریم که هرچه زودتر این موضوع به صورت عملیاتی حل شود.

وی همچنین در ارتباط با کمبودها و مشکلات آتش‌نشانی زنجان اظهار کرد: بنده به رئیس سازمان آتش‎نشانی نیز در ارتباط با تهیه خودروی ویژه و همچنین نردبان مورد نیاز آتش‌نشانی تأکید کردم و درخواست دارم که هرچه زودتر این موضوع عملیاتی شود.

نصیری در واکنش به صحبت‌هایی که گفته می‌شود با توجه به ساختمان‌سازی موجود در زنجان، ‌آتش‌نشانی نیاز به نردبان 51 متری و حتی بلندتر ندارد، نیز گفت: شاید تاکنون اتفاقی رخ نداده است اما اگر یکبار حادثه روی دهد، این نیاز احساس خواهد شد از همین رو مسؤولان باید موضوع را جدی تلقی کنند.

آتش‌نشانی نیاز به نردبان ندارد

در ادامه غلامحسن احمدی معاون خدمات شهری شهرداری زنجان با اشاره به اینکه همواره زباله در اذهان منفی جا افتاده است، گفت: همواره درباره معضلات زباله سخن گفته شده، اما راهکاری در این حوزه ارائه نشده است.

وی با اشاره به اینکه شهرداری تا به امروز به مدیریت پسماند آن چنان که باید و شاید ورود پیدا نکرده است،گفت: چون اقدامات سایر شهرها نتیجه خوبی نداشته از همین رو به نظر می‌رسد شهرداری زنجان نیز کمی در این باره با تعلل عمل می‌کند.

احمدی با اشاره به اینکه مدیریت پسماند باید ۱۵ یا ۲۰ ماه قبل اعمال می‌شد،گفت: گاها فعالیت یک سال با یک ادعای سرمایه‌گذار به باد می‌رفت.

وی با اشاره به اینکه در مورد اخیر نیز ما به دنبال کار ویژه و بهینه بودیم، بیان کرد: متاسفانه بحث نوسانات ارز موجب شد که این سرمایه‌گذار منصرف شود که اگر تا انتهای سال این اتفاق رخ ندهد سال آینده از ظرفیت بومی استفاده خواهیم کرد.

معاون خدمات شهری شهرداری زنجان با اشاره به اینکه 97 درصد عملیات ها ما به امکانات معمولی نیاز دارد، گفت: ما به جای اینکه خودرویی را بگیریم که پول زیادی نیاز دارد، تجهیزاتی را بخریم که بودجه کمتری نیاز دارد و نیاز است که تجهیزات آتش نشانی، بروزرسانی شود.

وی با اشاره به اینکه در طول ۱۰ سال گذشته ما نیاز به نردبان نداشتیم، گفت: ۹۷ درصد عملیات‌های آتش نشانی دارای تجهیزات لازم نیست.

 دیگر عضو شورای اسلامی شهر زنجان نیز در ادامه جلسه گفت: زندگی یک ودیعه الهی است که نه اینکه باید آن را حفظ کنیم، بلکه باید ارتقا دهیم

امامعلی دادخواه با اشاره به اینکه با همه ادعاهای مطرح شده ما در مرحله ارزش مادی هستیم، گفت: هر روز با این قفس آهنی مردم را محدود می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه در شهرداری هم همواره به بحث کمیت توجه شده در صورتی که باید کیفیت پروژه‌ها مورد توجه قرار گیرد، تصریح کرد: در مقوله پسماند نیز بهزیستی مورد توجه است.

عضو شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به اینکه در کنار پسماندهای خانگی، پسماندهای صنعتی نیز باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: این پسماندها سلامت شهر را به خطر می‌اندازد از همین رو باید برای دفع آن فکر اساسی شود.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول