اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

دامداران زنجانی اقدامات پیشگیرانه تب برفکی را جدی بگیرند

مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: با توجه به مشاهده بیماری تب برفکی در برخی از استان‌ها، دامداران موارد پیشگیرانه را جدی‌تر انجام دهند.

دامداران زنجانی اقدامات پیشگیرانه تب برفکی را جدی بگیرند

محمدباقر حاج کاظمی امروز در گفت‌‌و‌گو با خبرنگار فارس در زنجان اظهار کرد: با توجه به قرار گرفتن در فصل سرما و افزایش جمعیت دامی، امکان ابتلای دام به تب برفکی وجود دارد.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه اکنون دامداری‌ها مملو از دام است، عنوان کرد: بخاطر اینکه تراکم دامی بالا بوده، نگه داشتن دام‌ها به این دلیل خطرات زیادی را به دنبال دارد.

وی با اشاره به مشاهده بیماری تب برفکی در برخی از استان‌های کشور بیان کرد:  با توجه به مشاهده این بیماری امکان جا‌به‌جایی آن نیز وجود دارد.

حاج کاظمی با اشاره به اینکه اقدامات پیشگیرانه می‌تواند در کنترل شیوع بیماری تب برفکی موثر باشد، گفت: با توجه به شیوع بیماری از طریق ورود دام جدید به گله، دامداران از خرید احشام از میادین خودداری کنند و در صورت خرید دام، 20 روز قرنطینه و جداسازی را انجام دهند.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان با بیان اینکه دامداران اقدامات آهک‌پاشی را انجام و خودروهای وارده به دامداری‌ها را ضدعفونی کنند، گفت: تب برفکی از جمله بیماری‌های قابل کنترل از طریق پیشگیری است.

وی با بیان اینکه فعلا تب برفکی در استان زنجان مشاهده نشده است، گفت: این بیماری یک بیماری واگیردار بوده، که از طریق ویروس منتقل می‌شود.

حاج کاظمی با بیان اینکه واکسن تب برفکی به میزان کافی تهیه شده و در دسترس دامداران قرار دارد، گفت: در طول سال واکسیناسیون دام‌ها در مقابل این بیماری در حال انجام است.

مدیرکل دامپزشکی استان زنجان  با بیان اینکه در سال‌جاری در استان زنجان 17 کانون بیماری تب برفکی در روستاها شناسایی شده است، گفت: با اقدامات پیشگیرانه از گسترش این بیماری خودداری کرده و بیماری در کانون‌ها فروکش کرده است.

وی با اشاره به اینکه بیماری تب برفکی بیماری مسری بوده که در مدت کوتاهی همه گله را درگیر کرده و خسارت وارد می‌کند، بیان کرد: دامداران به محض مشاهده علائم بیماری در دام با سامانه ۱۵۱۲ تماس بگیرند و از انجام اقدامات غیر کارشناسی خودداری کنند.

انتهای پیام/73009/ق30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول