اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

برگزاری ۵۰ فرصت مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی/ افزایش متوسط سالانه ۱۰درصد حجم قراردادهای ارتباط با صنعت

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در سال ۱۳۹۷ حدود ۵۰ فرصت مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی فراهم شده و ۴۵۵۱ دوره نیز در همین راستا طی این مدت برگزار شده است.

برگزاری ۵۰ فرصت مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی/ افزایش متوسط سالانه ۱۰درصد حجم قراردادهای ارتباط با صنعت

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، به گزارش اداره کل روابط عمومی وزارت علوم،محمد سعید سیف مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در هشتمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های کشور که در نمایشگاه بین‌المللی تهران برگزار شد، درخصوص اقدامات انجام شده در حوزه ارتباط با جامعه و صنعت معاونت پژوهشی وزارت علوم گفت: شناسایی چالش‌ها و بحران‌های موجود نظیر رشد بیکاری، آلودگی محیط زیست، مصرف نامناسب منابع آب، مسائل اقتصادی و صندوق‌های بازنشستگی، بهره‌وری و کارآیی نامناسب صنعت و کشاورزی و سرانه مصرف بالای انرژی، همچنین شناسایی فرصت‌ها و امکانات کشور نظیر فارغ‌التحصیلان، متخصصان دانشگاهی، رتبه اول مالکیت نفت و گاز در دنیا، وجود ذخایر معدنی متنوع و گسترده، وجود بیش از ۵ هزار و ۸۰۰ کیلومتر ساحل و موقعیت جغرافیایی استراتژیک کشور برای حمل و نقل از جمله اقدامات انجام شده از سوی دفتر ارتباط با صنعت طی سال‌های اخیر است.

وی در ادامه به زیست بوم ارتباط صنعت و دانشگاه اشاره کرد و اظهارداشت: کارآموزی و کارورزی پایان‌نامه‌ها، نظام پذیرش دانشجو، آئین‌نامه‌های استخدام و ارتقا، قوانین و امور حقوقی، قطب‌های علمی، مراکز پژوهشی و پژوهشکده‌ها، مراکز رشد و نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان، انجمن‌های علمی و پارک‌های علم و فناوری از زیست بوم‌های ارتباط صنعت با دانشگاه‌ها است.
 سیف تدوین طرح تحول در همکاری دانشگاه و مؤسسات پژوهشی کشور با جامعه و صنعت را از دیگر اقدامات وزارت علوم دانست و اظهار داشت: چشم‌انداز این طرح این است که دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری، شریک صنعت در تدوین و اجرای برنامه توسعه پایدار کشور باشد.
مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم ادامه داد: هم‌راستایی برنامه‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در وزارت علوم و مراکز تابعه با نیازها و اولویت‌های کشور، هم‌افزایی کامل مراکز علمی با دستگاه‌های اجرایی جهت شناسایی و رفع نیازها و چالش‌ها، ساماندهی و ایجاد یک ساختار توانمند برای ارتباط عرضه و تقاضاهای پژوهشی و فناوری، افزایش متوسط سالانه ۱۰ درصد حجم قراردادهای ارتباط با صنعت، اجرای ۲۵ درصد پروژه‌های تحصیلات تکمیلی به صورت مستقیم به سفارش صنعت و جامعه از اهداف کلان این طرح در نظر گرفته شده است.
 سیف در ادامه به راهبردهای اصلی طرح تحول در همکاری دانشگاه و مؤسسات پژوهشی کشور با جامعه و صنعت اشاره کرد و گفت: بهبود و اصلاح ساختار فرآیندها و آئین‌نامه‌های اجرایی، تدوین مشوق‌های مناسب برای دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی، وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی، هدفمندکردن پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی در جهت حل مسائل جامعه و صنعت فرهنگ‌سازی، شناسایی و مستندسازی و ترویج دستاوردها از راهبردهای اصلی این طرح است.
وی ایجاد فرصت مطالعاتی اعضای هیئت علمی در جامعه و صنعت را از دیگر اقدامات معاونت پژوهشی وزارت علوم دانست و گفت: در سال ۱۳۹۷ حدود ۵۰ فرصت مطالعاتی برای اعضای هیئت علمی فراهم شده و ۴۵۵۱ دوره نیز در همین راستا برگزار شده است.
 سیف همچنین درخصوص پایش قراردادهای ارتباط با صنعت گفت: در این زمینه شاخص‌های مرتبط با ارتباط با صنعت تدوین، اطلاعات قراردادهای ارتباط با صنعت دانشگاه و پژوهشگاه‌های کشور دریافت و تجزیه و تحلیل شد.
وی در پایان ایجاد مراکز هدایت شغلی و کاریابی‌های تخصصی، ایجاد مراکز صلاحیت حرفه‌ای، مشارکت در شناسایی و رفع مشکلات نیازها و چالش‌های کشور و شناسایی ترویج الگوهای موفق دانشگاه‌ها را به عنوان اقدامات دیگر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در راستای هم‌افزایی بخش صنعت و دانشگاه برشمرد.

انتهای پیام/
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول