اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی نیاز به اصلاح و بازنگری دارد

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران با بیان قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی نیاز به اصلاح و بازنگری دارد گفت: در طی ۴۰ سال گذشته از ۲۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی به ۱۸۷ هزار هکتار تبدیل شده است.

قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی نیاز به اصلاح و بازنگری دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از دماوند، کریم ذوالفقاری رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در افتتاح جشنواره عسل در شهرستان دماوند اظهار داشت: کشورهایی کمی در دنیا وجود دارند که ضریب خود کفاییشان در صنعت غذایی بالای ۷۰ درصد است.

وی تصریح کرد: ایران اسلامی یکی از کشورهای نمونه در خودکفایی صنعت غذایی است به طوریکه در این صنعت ۸۵ درصد به خودکفایی رسیده‌ایم که این را مدیون جامعه کشاورزی هستیم.

۶ درصد از تولیدات کشاورزی کشور در استان تهران است

وی ادامه داد: خودکفایی ۱۰۰ درصد در تامین انرژی مورد نیاز انسان در کل دنیا تقریبا غیر ممکن است و در بهترین کشورهای دنیا این عدد به ۹۰ درصد می‌رسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران عنوان کرد: کشاورزی تهران ۱/۲ دهم درصد اراضی ایران را در برمی‌گیرد و ۶ درصد تولید کشاورزی کشور در استان تهران است.

ذوالفقاری گفت: تهران تنها شهر صنعتی و خدماتی نیست بلکه یک میلیون تن از آذربایجان غربی بیشتر در صنعت غذایی تولید دارد، همچنین در تهران دو برابر استان کرمانشاه محصول کشاورزی تولید می‌شود، این درحالیست که میزان اراضی ما نسبت به این استان‌ها بسیار کمتر است.

۲۵۰۰ مورد قلع و قم در شهرستان دماوند از ابتدای سال ۹۸ تا کنون

وی با بیان قانون حفظ کاربری اراضی کشاورزی نیاز به اصلاح و بازنگری دارد اظهار کرد: در طی ۴۰ سال گذشته از ۲۸۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی به ۱۸۷ هزار هکتار تبدیل شده، یعنی حدود ۹۰ هزار هکتار از آن از بین رفته و تغییر کاربری صورت گرفته است.

وی اذعان داشت: در سال ۹۶ هزار مورد قلع و قمع و تخریب داشتیم، در سال ۹۸ تا الان ۵ هزار مورد که این آمار در دماوند ۲۵۰۰ مورد بوده است، این نشان می دهد که قانون ما بازدارنده نیست و در قدم اول نیاز به اصلاح در قانون است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران در ادامه بیان کرد: عسل در ایران قدمت چندهزار ساله دارد، چین با ۴۵۰ هزار تن رتبه اول در دنیا را دارد، ایران هم با بیش از ۸۵ هزار تن در رتبه سوم تولید این محصول غذایی قرار گرفته، استان تهران با داشتن حدود ۵۰ هزار هکتار باغ به یک میلیون مرتع می تواند نقش اساسی در تولید عسل در کشور را داشته باشد.

۵۰ درصد تولیدات عسل استان تهران در دماوند است

ذوالفقاری گفت: در سال ۹۷ حدود ۵۸۰ تن عسل در استان تهران تولید شده که خوشبختانه امسال نسبت به سال گذشته ۲۴ درصد افزایش داشتیم و به حدود ۱۲۵۰ تن رسیده است.

وی عنوان کرد: ۵۰ درصد تولیدات عسل استان تهران در دماوند است و به سرعت در سایه تلاش تعاونی های زنبورداری و زنبورداران این عدد در حال توسعه است.

وی خاطرنشان کرد: زنبورداری یک شغل اشتغال زا با سرمایه پایین است، سال گذشته تسهیلات ۶ درصدی به زنبورداران می دادیم کم بود اما انگیزه ای برای تلاش بیشتر است.

انتهای پیام/پ/ث30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول