اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

تکمیل خط آهن رشت ـ آستارا در صورت تامین 7000 میلیارد تومان

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه برای تکمیل خط آهن رشت ـ‌ آستارا 7000 میلیارد تومان اعتبار لازم داریم، گفت: مطالعات فاز یک این پروژه انجام شده است.

تکمیل خط آهن رشت ـ آستارا در صورت تامین 7000 میلیارد تومان

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، خیرالله خادمی امروز در نشست خبری در محل نمایشگاه حمل و نقل و لجستیک اظهار داشت: 3300 کیلومتر خط ریلی جدید در کشور در حال ساخت است و این یکی از اولویت‌های نظام و دولت در توسعه شبکه حمل و نقلی است.

وی افزود: در حال حاضر سهم جاده‌ای در حمل و نقل کالا و مسافر ما 90 درصد است که باید این سهم تا اندازه‌ای به سمت ریل سوق یابد و بدین ترتیب هزینه حمل بار و جابجایی مسافر کاهش یابد.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور ادامه داد: یکی از مواردی که باید در راستای سوق حمل و نقل بارمسافر به سمت ریل محقق شود، توسعه شبکه ریلی است.

خادمی افزود: در حال حاضر 10 هزار کیلومتر شبکه ریلی در دست مطالعه و 3300 کیلومتر در دست اجراست.

وی گفت: یکی از این محورهای ریلی ادامه خط آهن رشت تا آستارا است که اگر این اتصال برقرار شود، بارهای جنوب کشور به روی ریل سوق می‌یابد و سپس از طریق راه‌آهن به شمال کشور، آذربایجان، روسیه و اروپا می‌رود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به موقعیت ایران و ظرفیت مناسب ترانزیتی گفت: برای تکمیل خط آهن تا آستارا، قزوین ـ رشت سال گذشته به بهره‌برداری رسید و برای ادامه مسیر نیز ضرورت دارد 175 کیلومتر ریل احداث کنیم تا به آستارا برسیم.

وی با بیان اینکه اراضی منطقه شمال کشور گران است، گفت: بابت تملک اراضی در خط آهن رشت ـ آستارا 2000 میلیارد تومان لازم داریم و حدود 5000 میلیارد تومان هم برای تکمیل خط لازم است که تامین این رقم 7000 میلیارد تومان از محل منابع داخلی امکان‌پذیر نیست و باید از محل منابع خارجی استفاده کرد، البته کشورهای آذربایجان و روسیه هم در این باره استقبال کرده‌اند.

* شناور شدن نرخ عوارضی و محاسبه بر اساس پیمایش عین عدالت است

خادمی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس مبنی بر جزئیات شناور شدن نرخ عوارضی آزادراه تهران ـ شمال گفت: این مورد کمک می‌کند مردم مدیریت زمان سفر داشته باشند. در این مدل در زمان‌هایی که تقاضای سفرهای بالاتر یا ترافیک بیشتر باشد، قیمت عوارضی گران‌تر است و اگر ترافیک کمتر باشد، قیمت عوارضی ارزان‌تر است. البته این موضوع باید به صورت دقیق در شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل بررسی و مصوب شود.

* تکمیل مطالعات فاز یک رشت ـ آستارا

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور بیان کرد: ما در خط آهن رشت ـ آستارا مشکل اجرایی و پیمانکار نداریم. مطالعات فاز یک انجام شده است و در این خط 70 کیلومتر مسیر پل است.

وی اضافه کرد: این خط آهن 6 ساله اجرا می‌شود و ردیف مالی سالانه 150 میلیارد تومانی دارد.

خادمی همچنین درباره عوارض آزادراهی پیمایشی گفت: اجرای این موضوع طبق عدالت است. ما در 4 نقطه آزادراه‌ها که مسیرهای خروجی بیشتری دارند، شناسایی و دوربین نصب می‌کنیم تا بسته به میزان عبور رقم عوارضی کشف شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول