اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

فرصت تجربه همه چیز را نداریم و باید از تجربیات دیگران استفاده کنیم

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: باید از تجربیات کسانی که روزگاری در این شهر زحمت کشیدند استفاده کنیم چراکه فرصت تجربه همه چیز را نداریم، همچنین مجاز نیستیم جاهایی که سرمایه‌گذاری شده مجدداً سرمایه‌گذاری کنیم.

فرصت تجربه همه چیز را نداریم و باید از تجربیات دیگران استفاده کنیم

به گزارش خبرگزاری خبرگزاری فارس از اصفهان، علیرضا نصراصفهانی صبح امروز در صد و ششمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به روز پژوهش این را روز را گرامی داشت و اظهار کرد: امام علی(ع) می‌فرمایند که گنجایش هر ظرفی با آن‌چه در آن نهند تنگ می‌شود جز ظرف علم و دانش که هر چیز در آن نهند گسترش می‌یابد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: علم و دانش لازمه مدیریت و حاکمیت بهتر است تا جایی که امام علی(ع) می‌فرمایند که علم سلطنت می‌آورد و اگر کسی به دنبال علم‌آموزی باشد فرمانروایی می‌کند و اگر دنبال علم و دانش نرود زیر دست فرمانروایان قرار می‌گیرد.

لزوم استفاده از تجربه شهرداران قبلی

وی با اشاره به برگزاری سلسله نشست‌های «تجربه شهر» در اصفهان گفت: در این همایش 2 نفر از شهرداران قبلی اصفهان(ملک مدنی و درخشنده) حضور داشتند که تجربیاتی را مطرح کردند، باید از تجربیات کسانی که روزگاری در این شهر زحمت کشیدند استفاده کنیم چراکه فرصت تجربه همه چیز را نداریم، همچنین مجاز نیستیم جاهایی که سرمایه‌گذاری شده مجدداً سرمایه‌گذاری کنیم.

نصراصفهانی تأکید کرد: باید این تجربیات را ارج بنهیم، قوت‌ها را دنبال کرده و نقاط ضعف را دنبال نکنیم و مراقبت و مواظبت کنیم که نقاط ضعف تکرار نشود.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه به بیان تجربیات این شهرداران پرداخت و بیان کرد: توجه ویژه به سه گروه کودکان، زنان و سالمندان، ضرورت ایجاد موزه به ویژه موزه مردم‌شناسی در اصفهان، تأکید بر احداث پارک‌ها حتی کوچک تا مردم از این فضاهای فرح‌بخش استفاده کنند.

وی تلاش در تربیت هنرمند و آموزش کارهای هنری به شهروندان را یکی دیگر از تجربیات شهرداران قبلی دانست و مطرح کرد: توجه به امور فرهنگی هنری در شهر از توصیه‌های این شهرداران بود که غفلت از کارهای هنری از جمله مواردی است که مسؤولان باید در رابطه با آن پاسخگو باشند، توجه به انتقاد منتقدان در امور شهر و استقبال از آن و دادن اجازه دادن به مردم که حتی انتقادات تیز و تند نسبت به مدیریت شهری داشته باشند را نیز از تجربیات شهرداران قبلی بوده است.

نصراصفهانی با اشاره به اینکه لزوم اصلاح اموری که مورد انتقاد است از دیگر توصیه‌ها بود، ابراز کرد: از دیگر توصیه‌ها این بود که تلاش کنید از خودتان اثر بزرگی به جای بگذارید چراکه زمان به سرعت در حال گذر است و کارهای روزمره توسط هر کسی انجام می‌شود و مدیران بزرگ باید بزرگ، مانا و ماندگار انجام دهند.

لزوم تأمین زیرساخت‌های حمل و نقل عمومی

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به روز حمل و نقل، گفت: یکی از رسالت‌ها و مأموریت‌های مدیریت شهری توجه به حمل و نقل عمومی اصفهان است، در این راستا تأکید داشته باشیم که کارهای لازم در شهر انجام گیرد، اعضای شورای شهر هم باید در زمان بودجه‌ریزی و پیگیری مصوبات قبلی به این موضوع توجه کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر به سلامت مردم اهتمام داریم و به دنبال کاهش هزینه‌های مردم هستیم باید توجه بیشتر نسبت به حمل و نقل عمومی داشته باشیم، اگر از مردم درخواست می‌شود از حمل و نقل عمومی استفاده کنند باید زیرساخت‌های آن فراهم شود، درخواست بدون آماده شدن زیرساخت‌ها درخواستی خودخواهانه است.

نصراصفهانی تأکید کرد: کاهش سرفاصله خطوط حمل و نقل عمومی، کنترل قیمت بلیط‌ها و پرهیز از افزایش قیمت تا حدی که مقدور است، توجه به سرمایش و گرمایش بیش از گذشته، توجه به حق و حقوق مردم و رعایت اخلاق در برخورد با مردم توسط ناوبران، تأمین اتوبوس‌های جدید در خطوط مختلف یا بازسازی اتوبوس‌های موجود و نهایتاً ایمنی این وسایل را مدنظر قرار دهیم، اگر زمینه را مهیا کرده و بعد از مردم درخواست کردیم، درخواست مورد اجابت مردم قرار می‌گیرد.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه بیان کرد: با توجه به افزایش قیمت بنزین و اینکه بعضی اتفاقاتی که در شهر می‌افتد وابسته به قیمت بنزین است از جمله سرویس مدارس باید اهتمام ویژه به مسائل این امور داشت.

تردد روزانه 74 هزار دانش‌آموز در شهر اصفهان

وی با اشاره به اینکه روزانه حدود ۷۴ هزار دانش‌آموز در شهر اصفهان با بالغ بر ۲ هزار و ۴۰۰ اتومبیل جابجا می‌شوند، بیان کرد: طبیعتاً افزایش قیمت بنزین با وجود در نظرگرفتن سهمیه خاص برای این ماشین‌ها، برای این رانندگان مشکل ایجاد می‌کند، انعقاد قرارداد با مردم در زمانی بوده که افزایش قیمت را نداشتیم اما در حال حاضر باید اقداماتی صورت گیرد تا حق و حقوق این‌ها تضییع نشود، از طرفی برای انتخاب راننده‌هایی که برای ایاب و ذهاب مردم انتخاب می‌شوند و عمل طبق قراردادی که با مردم بسته می‌شود توجه ویژه صورت گیرد، سازمان تاکسیرانی و دست‌اندرکاران باید به این مسائل توجه کنند.

نصراصفهانی با اشاره به برگزاری جشنواره «رنگ‌ها و برگ‌ها» در ناژوان از استقبال خوب مردم سخن گفت و مطرح کرد: آشتی با طبیعت را باید سرلوحه کار خود قرار دهیم، زندگی ماشینی مردم مانع از این شده است که مردم با طبیعت ارتباط برقرار کنند، امید دارم شرایطی را برای مردم رقم بزنیم که هرازگاهی طبیعت را نگاه کنند.

رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه ۲۷ آذر روز جهانی عاری از خشونت و افراطی‌گری است، ابراز کرد: در سال ۹۲ حسن روحانی در سازمان ملل پیشنهاد «روز جهان عاری از خشونت» را داد که با رأی قاطع به تصویب رسید، در این سخنرانی حدود ۱۰ پیشنهاد راهبردی داده شد که راهبردی بود و مورد استقبال جامعه جهانی قرار گرفت.

وی با اشاره به روز وحدت حوزه و دانشگاه گفت: امید دارم بتوانیم پاسدار خون شهدا باشیم و از شهدا در مأموریت‌ها و جایگاه‌های مختلف تجلیل کنیم.

چه فرقی بین مدارس شهر تهران و شهر اصفهان وجود دارد؟

امیراحمد زندآور رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه این جلسه در نطق میان‌دستور خود با اشاره به اینکه امروز سلامت شهروندان خصوصاً کودکان و سالمندان در خطر است، این سؤال را طرح کرد که چرا ادارات مختلف مسؤولیت خود را قبول نکرده و مشکل را به گردن یکدیگر می‌اندازند، چرا آلودگی هوا به مردم گفته نشده و تصمیمی متناسب گرفته نمی‌شود که این ظلم در حق مردم است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان با تأکید بر اینکه چرا مسؤولان مردم را در آگاهی از سلامت خود و فرزندانشان نامحرم می‌دانند و چرا در برابر این ظلمی که به مردم می‌شود تصمیمات جدی گرفته نمی‌شود، بیان کرد: چه فرقی بین مدارس شهر تهران و شهر اصفهان وجود دارد که مدارس پایتخت امروز تعطیل می‌شود ولی مدارس اصفهان تعطیل نمی‌شوند.

وی در ادامه ابراز کرد: سازمان هواشناسی اطلاعات دقیق نمی‌دهد که افراد مرتبط درست تصمیم بگیرند، در این شرایط رسانه‌ها و صدا و سیما باید به مردم اطلاع‌رسانی کنند تا مردم وسایل نقلیه خود را بیرون نیاورند و در مقابل دستگاه‌های مختلف نیز باید احساس مسئولیت بیشتری کنند.

زندآور با اشاره به روز 26 آذر به عنوان «روز حمل و نقل» گفت: جمعیت چند ده هزار نفری رانندگان شهر اصفهان در حوزه حمل و نقل عمومی با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‌کنند و وضعیت رانندگان اتوبوس در بخش خصوصی قابل توجه است، گزارش‌های دریافت شده حاکی از این است که برخی از این افراد گاهاً بدون قرارداد، بدون بیمه و حتی به صورت روزمزد فعالیت می‌کنند.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: حقوق پایین و عدم دریافت فوق‌العاده‌های مندرج در قانون کار باعث شده که بعضی از اینها به صورت دو شیفت بر روی اتوبوس کار کنند، این مسأله باعث کاهش تمرکز در رانندگی شده و مسائلی را به دنبال دارد که باعث حوادث دلخراشی خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: البته این موضوع به معنای افزایش فشار به شرکت‌های اتوبوسرانی بخش خصوصی نیست، بلکه به معنای نظارت بیشتر شهرداری و شرکت واحد بر عملکرد این بخش، شناخت مشکلات و ارائه راهکار است.

شرکت‌های تاکسی اینترنتی موظف به انعقاد قرارداد با شهرداری‌ها هستند

زندآور اضافه کرد: در مورد رانندگان تاکسی نیز اعضای شورای اسلامی شهر و کمیسیون حمل و نقل و فناوری اطلاعات کوشیده‌اند تا با کمک به این قشر زحمتکش، باری از دوش آن‌ها بردارند که اختصاص بسته حمایتی به رانندگان تاکسی در این راستا بوده است.

رئیس کمیسیون حمل‌ونقل و فناوری اطلاعات شورای اسلامی شهر اصفهان ابراز کرد: طی سال‌های گذشته، افزایش نرخ مالکیت و استفاده از خودروهای شخصی و ورود تاکسی‌های اینترنتی به بازار رقابت موجب کاهش مسافران تاکسی‌های درون‌شهری شده است و ️این مسأله دلیل ایجاد فشار شدید اقتصادی به آن‌ها و در نتیجه تجمع تعداد زیادی از تاکسی‌های بدون مسافر در میادین و تقاطع‌های شهر است.

وی افزود: با توجه به ابلاغ «دستورالعمل نظارت بر چگونگی فعالیت‌ تاکسی‌های اینترنتی» و اینکه بر اساس ماده 3 این دستورالعمل، شرکت‌های تاکسی اینترنتی برای فعالیت موظف به انعقاد قرارداد با شهرداری‌ها هستند، پیشنهاد می‌شود سازمان تاکسیرانی شرایطی را برای تسهیل استفاده شرکت‌های اینترنتی از تاکسی‌های درون‌شهری فراهم کند.

پروژه شهر هوشمند در اصفهان به خوبی انجام نمی‌شود

فریده روشن عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در نطق میان‌دستور خود با اشاره به حضور در همایش شهرهوشمند و اجلاس کمیته شهر هوشمند در تهران گفت: اصفهان از سال 1395 تحت عنوان شهر هوشمند اقداماتی را در دستور کار قرار داده است، اما علیرغم تأکیدات بسیار این شورا پروژه شهر هوشمند در اصفهان به خوبی انجام نمی‌شود و در حال حاضر اصفهان از نظر شاخص‌های شهر هوشمند در جایگاه مناسبی در مقایسه با تهران، مشهد، کرج، شیراز و یزد قرار ندارد.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: آشفتگی عملکرد و نبود مدیریت واحد موجب شده است شهرداری اصفهان نتواند در این حوزه به صورت یکپارچه، علمی و اساسی عمل کند و از سوی دیگر در همایش‌ها و نمایشگاه‌های مختلف دستاوردهای خود را به درستی به نمایش بگذارد، پراکندگی عملکرد منجر به آن شده است که این ستاد در جذب بودجه نیز موفق نباشد و نتواند امور محوله خود را پیگیری کند.

وی در پایان از استاندار اصفهان درخواست تشکیل و فعال کردن ستاد اصفهان هوشمند با حضور ارگان‌های دولتی، خصوصی و یکپارچه‌سازی و مدیریت واحد در این حوزه را کرد.

بافت‌های فرسوده معضلی برای اصفهان

شیرین طغیانی عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در تذکری مطرح کرد: یکی از معضلاتی که شهر اصفهان با آن روبرو است بافت‌های فرسوده متعددی است که تقریباً در همه مناطق شهر وجود دارد، اما شاید یکی از مهمترین چالش‌هایی که این بافت‌ها با آن دست و پنجه نرم می‌کنند نفوذپذیری پایین آن‌ها به دلیل وجود گلوگاه‌های متعددی در داخل این بافت‌ها است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در ادامه با اشاره به شناسایی حدود ۶۶۰ گلوگاه در داخل محلات واقع در بافت‌های فرسوده، بیان کرد: این نقاط می‌تواند به لحاظ کالبدی اجتماعی، ایمنی شهر و شهروندان را دچار مخاطره کند و این مسأله توجه به بازگشایی این گلوگاه‌ها را بیش از پیش مهم می‌کند، در همین راستا در بودجه سال ۹۸ مقرر شد که در هر یک از مناطق شهرداری حداقل ۴ تا ۵ گلوگاه در دستور کار مناطق قرار گیرد که تا امروز پیشرفت چندانی در این رابطه وجود نداشته است.

وی با بیان اینکه بر اساس بررسی و آسیب‌شناسی صورت گرفته در این خصوص بازگشایی گلوگاه‌ها با ۳ مشکل مواجه است، تصریح کرد: در این راستا باید تمرکز بودجه یا توزیع آن در مناطق ۱۵ گانه مجدداً بررسی شود، حضور متولی بازگشایی گلوگاه‌ها به صورت شفاف مشخص شود و ابعاد حقوقی تملک پلاک‌ها به صورت ویژه خارج از کمیسیون رسیدگی شود.

طغیانی در پایان اذعان کرد: در این رابطه از شهردار اصفهان انتظار می‌رود که با ورود به موضوع گلوگاه‌ها دلایل عدم تحقق این موضوع در مناطق را بررسی کرده و نتایج آن و برنامه عملیاتی مناطق در چند ماه باقی‌مانده سال را به صورت مکتوب به شورای اسلامی شهر ارائه کند.

انتقاد تند عضو شورا به معاونان شهردار

کوروش محمدی رئیس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در تذکری در رابطه با آلودگی هوای اصفهان اظهار کرد: با توجه به بالا بودن شاخص آلودگی هوای صبح امروز، در تعجب هستم چرا کمیته اضطرار آلودگی هوای استان در این زمینه اقدامات لازم را انجام نداده است و چرا مدارس اصفهان امروز تعطیل نشد.

رئیس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: این آلودگی هوا نه تنها برای گروه‌های حساس که برای همه شهروندان خطرناک است و اینکه امروز در اصفهان حساسیتی نسبت به این خطر بزرگ برای سلامت شهروندان وجود ندارد.

وی در ادامه با بیان اینکه اگر فردی به عنوان نماینده مردم در شورای شهر حضور دارد، قطعاً به لحاظ حقوقی و به اعتبار رأی مردم، قابل احترام است، تصریح کرد: اعتبار یک عضو شورای شهر در واقع از مردم و برای مردم است، مواردی گزارش شده که نشان می‌دهد علی‌رغم تلاش شهردار اصفهان، برخی از مدیران شهری و معاونان شهردار از ارجاع موارد مردمی توسط اعضای شورا به شدت ناراحت شده و حتی به جرم مراجعه شهروندان به شورای شهر، رفتاری تند و در پاره‌ای موارد طردکننده با آنان می‌کنند.

محمدی با تأکید بر اینکه این رویه از نگاه من توهین به رأی مردم است، ابراز کرد: در یک موضوعی معاون شهرسازی شهرداری از پیگیری عضو شورای شهر به شدت دلخور شده است، ظاهراً فراموش کرده‌اند که مهمترین وظیفه اعضای شورای شهر نظارت بر عملکرد مدیریت شهری است و وظیفه این معاونت هم عمل در چهارچوب قانون و خدمت صادقانه و پاسخگویی به مردم و شورا است.

رئیس کمیسیون امور اجتماعی و محیط زیست شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه به مردم می‌گویند چرا به شورا رجوع کرده‌اید و برگردید همان شورا، گفت: این موضوع در برخی از سازمان‌ها وجود دارد که امید دارم شهردار اصفهان این موضوع را پیگیری کرده و مدیرانش را توجیه کند که اگر این اتفاق نیفتاد، مجبوریم از اختیارات قانونی خود استفاده کنیم.

انتهای پیام/۶۳۰۸۸/ص۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول