اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

از غیبت معنادار برخی مدعوین در مراسم تا گلایه‌های صادرکنندگان

آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه چهارمحال و بختیاری با حضور مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی وزارت صمت برگزار شد ؛ این آئین گلایه‌های صادرکنندگان را در پی داشت.

از غیبت معنادار برخی مدعوین در مراسم تا گلایه‌های صادرکنندگان

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرکرد، صبح امروز آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه چهارمحال و بختیاری با حضور کمالی اردکانی مدیرکل دفتر توسعه صادرات محصولات صنعتی و معدنی وزارت صمت برگزار شد؛ تأخیر بیش از یک ساعته آغاز این برنامه موجب نارضایتی حضار و ترک سالن توسط تعدادی از آن‌ها شد.

در این آئین از شرکت خمیرمایه، کارخانه‌های ظریف مصور، فرادانه، ابتکار هاشمی تولیدکننده ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، سیمان شهرکرد، بابک متال و شرکت برفاب تجلیل شد.

سجاد رستمی در ابتدای این آئین با بیان اینکه صادرات غیرنفتی یکی از سیاست‌ها برای ایجاد رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال است، گفت: متأسفانه در مسیر صادرات مشکلات بسیاری با وجود تحریم‌های بانکی و اقتصادی وجود دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: در راستای توسعه صادرات برنامه‌های خوبی از سوی سازمان صمت برای کیفی‌سازی محصولات صادراتی و پیدا کردن بازارهای جدید صادراتی ارائه شده است.

صدور و تمدید 164 کارت بازرگانی در استان

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر 900 واحد صنعتی در چهارمحال و بختیاری وجود دارد، اظهار کرد: از ابتدای سال تاکنون 164 کارت بازرگانی در استان صادر و یا تمدید شده است؛ همچنین در 8 ماهه نخست سال 32 میلیون دلار کالا از گمرک استان صادر شده است.

رستمی با بیان اینکه هدف صادراتی ما رسیدن به عدد 50 میلیون دلار در سال است، عنوان کرد: 20 نوع کالای صادراتی از چهارمحال و بختیاری‌ به خارج از کشور صادر می‌شود، کالاهای تولیدی این استان توان رقابت در بازارهای جهانی را دارد.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری با تأکید بر اینکه برای افزایش صادرات در بازارهای جهانی باید تولید و کیفیت محصولات را افزایش دهیم، یادآور شد: امیدواریم طرح‌های توسعه‌ای واحدهای صنعتی فعال در سال آینده علاوه بر تأمین نیاز کشور، نیازهای بازارهای صادراتی را نیز افزایش دهد.

تولیدکنندگان و صادرکنندگان چهارمحال و بختیاری نیز در ادامه این آئین مطالبات و گلایه‌های خود را جهت بهبود فضای کسب و کار و رفع مشکلات واحدهای تولیدی بیان کردند.

غیبت معنادار مدیران و افراد مدعو به همایش تجلیل از صادرکنندگان

امین مالکی در ادامه این آئین با انتقاد از عدم حضور مسؤولان استانی در آئین تجلیل از صادرکنندگان نمونه چهارمحال و بختیاری، گفت: یکی از راه‌های رونق تولید و ایجاد اشتغال موضوع صادرات است، اما بنظر می‌رسد مدیران این استان دغدغه‌ای برای این موضوع ندارند.

صادرکننده نمونه چهارمحال و بختیاری ادامه داد: هرساله تمامی صندلی‌های سالن تجلیل از صادرکنندگان نمونه مملو از جمعیت بود، اما امسال تقریبا نیمی از سالن خالی از جمعیت است؛ حدود 400 نفر از مدعوین دعوت شده در این آئین شرکت نکردند، این مسئله نیازمند موشکافی است.

وی در ادامه با بیان اینکه تصمیمات غیرکارشناسی وزارت صمت موجب ضربه به تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور در سال‌های اخیر شده است، خاطرنشان کرد: دولت باید برای مقابله با تحریم‌ها و تهدیدهای دشمنان در شرایط اقتصادی فعلی راهکارهای مناسبی برای پیشگیری از وقوع مشکل ارائه می‌داد.

مالکی با اشاره به اینکه در ابتدای سال شاهد ثبات در بخش اقتصادی بودیم، افزود: این مسئله موجب شد تولیدکنندگان راه خوبی را در پیش بگیرند، با مطرح کردن مسائلی مانند تحریم، تهدید، نبود زیرساخت و ... آینده مبهم را در ذهن خودمان راه ندهیم.

صادرکننده نمونه چهارمحال و بختیاری در پایان تأکید کرد: امیدواریم در آینده‌ای نزدیک شاهد احیای صنایع در استان باشیم و ظرفیت‌ها به همگان معرفی شود؛ همچنین پنجره واحد سرمایه‌گذاری مجددا احیا شود.

تأخیر در ترخیص مواداولیه از گمرک

لطافتی رئیس کارخانه ظریف مصور شهرکرد نیز گلایه‌های بسیاری از گمرکات برای ترخیص مواد اولیه به کشور در شرایط تحریم داشت.

وی افزود: وقت‌کشی در این موضوع موجب آسیب به تولیدکنندگان داخلی می‌شود، نیاز است دستگاه‌های متولی همکاری لازم را با تولیدکنندگان و صادرکنندگان داشته باشند.

الله‌کرم نصیری در پایان این آئین با بیان اینکه صادرات محصولات تولیدی چهارمحال و بختیاری تنها محدود به چند کشور است، گفت: باید به‌دنبال بازارهای جدید برای کالاهای صادراتی استان باشیم.

معاون امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری ادامه داد: بیش‌تر محصولات وارداتی از چین به کشور ما وارد می‌شود، اما کالاهای تولیدی ما در بازارهای این کشور جایگاهی ندارد، می‌طلبد به این موضوع توجه ویژه‌ای صورت بگیرد.

وی خاطرنشان کرد: مقاوم شدن اقتصاد موجب می‌شود در شرایط تحریم آسیب کمتری به کشور وارد شود؛ چهارمحال و بختیاری ظرفیت بالایی برای صادرات به کشورهای آسیایی و اروپایی دارد.

نصیری با اشاره به صادرات بادام چهارمحال و بختیاری به خارج از کشور، توضیح داد: این استان 20 درصد بادام کشور را تولید می‌کند، این محصول عمدتا صادر می‌شود، اما آمارها نشان می‌دهد عمده این محصول از گمرکات سایر استان‌ها صادر می‌شود.

معاون امور اقتصادی استاندار چهارمحال و بختیاری در خصوص قانون مقررات‌زدایی در کشور، توضیح داد: نیاز است کارگروهی در حوزه اقتصادی استان تشکیل شود و دستگاه‌های اجرایی مرتبط در آنجایی که نیاز به تصمیم‌گیری است تصمیم بگیرند و یا مشکلات را پس از احصا به سازمان صمت ارجاع دهند.

انتهای پیام/68026/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول