اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

«فردای شب» در کارگاه نمایش به صحنه می‌رود/زندگی تئاتری اسماعیل خلج در خانه تئاتر

اولین اثر تولیدی «رویدادهای اجرایی – پژوهشی کارگاه نمایش» مجموعه تئاتر شهر که بر پایه فراخوانی در تابستان سال جاری آغاز شده بود، از یکشنبه 24 آذر ماه روی صحنه می رود.

«فردای شب» در کارگاه نمایش به صحنه می‌رود/زندگی تئاتری اسماعیل خلج در خانه تئاتر

به گزارش خبرنگار تئاتر خبرگزاری فارس، نخستین اثر تولیدی پروژه «رویدادهای اجرایی – پژوهشی کارگاه نمایش» از روز یکشنبه 24 آذر ماه ساعت 18 با اجرای نمایش «فردای شب» به کارگردانی جواد اسفندیاری روی صحنه می‌رود.

امین عظیمی مدیر ارتباطات ، آموزش و پژوهش مجموعه تئاترشهر در این رابطه گفت :« بر مبنای فراخوان منتشر شده در تابستان 1398 بالغ بر 100 درخواست و طرح اجرایی به تئاتر شهر ارسال شد و پس از بررسی و تحلیل کارشناسانه این درخواست‌ها توسط هاجر سعیدی نژاد، بنده  و عباس اقسامی، در نهایت 25 طرح/اجرا  پذیرفته شد. پس از آن از ابتدای پاییز روند تولید گفت و گویی میان گروه‌ها و دفتر ارتباطات، آموزش و پژوهش ادامه داشته است که نخستین ثمره آن که در این فرآیند از مشاوره رضا سرور هم کمک گرفته شد «فردای شب» نوشته و کار جواد اسفندیاری است.

عظیمی در ادامه گفت : این روندی تجربی، مطالعاتی و اجرایی است که باید برای تحقق اهدافش به آن فرصت کافی داد. این که 25 گروه با علاقه و جدیت مطالعه و پژوهش را برای دست یابی به یک فرم اجرایی محور قرار دهند خود به معنای موفقیت این این تلاش است. در حقیقت برای ما فرآیند تولیدات مهمتر از نتیجه ای است که به عنوان یک اثر اجرایی روی صحنه می رود. سرلوحه قرار دادن آموزش ، پژوهش و نگاه جوینده و علمی در مسیر تولیدات به دور از منطق سرمایه محور بازار.»

ایده اجرا حول مفهوم پرداخت امرِ تئاتریکال، پیرامون ایده وهم (جهان ذهنی) و نوعی بازنمود فیزیکی و حسی از امر ذهنی و به نمایش درآوردن یا بازنمود زبانِ وهم در اجرا و تجربه گری در حوزه فضا و اتمسفر اجرا است. بدین معنا با وجود اینکه اجرا بر پایه متن شکل گرفته اما متن در نهایت بخشی از فرم اجراست.

سه اجراگر پروژه فردای شب، مژده دایی، مونا سهراب حقیقت، فرنوش نیک اندیش با هدایت و کارگردانی جواد اسفندیاری از 24 آذر تا 6 دی 98 در کارگاه نمایش واقع در مجموعه ی تئاترشهر این تجربه را با مخاطبان خود به اشتراک می‌گذارند.»

سایر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: نویسنده و کارگردان: جواد اسفندیاری/ تهیه کننده: حمیدرضا زبیر/ اجراگران: مژده دایی، مونا سهراب حقیقت، فرنوش نیک اندیش/ دستیار کارگردان و برنامه ریز: ستاره صمدی رذانی/ طراح صحنه:  علیرضاوحدانی، جواد اسفندیاری/ طراح پوستر و گرافیست: آیه حیدری/ طراح تیزر: شهاب محمودی.

گفتنی است روند اجراهای نخستین فراخوان رویدادهای اجرایی پژوهشی تا آبان 1399 ادامه خواهد شد و فراخوان دور دوم در تابستان سال آینده منتشر می شود.

*اولین نشست آسیب شناسی جشنواره تئاتر دانشگاهی در تئاتر شهر برگزار می‌شود

بخش نخست سلسله نشست‌های آسیب شناسی جشنواره تئاتر دانشگاهی ایران روز یکشنبه 24 آذر ماه در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر ساعت 17 تا 20 برگزار می شود.

در این نشست بهزاد آقا جمالی، پیام لاریان، مهدی مشهور، عباس جمالی، ناصر حبیبیان و میلاد نیک آبادی از فعالان عرصه تئاتر دانشگاهی پیرامون مباحث مختلف سخنرانی خواهند کرد.

دست اندرکاران برگزاری این برنامه ها در توضیح این نشست ها آورده‌اند: «جشنواره تئاتر دانشگاهی، به عنوان دریچه ورود دانشجویان به جهان حرفه‌ای و تجلی آموخته‌های هنریشان در فضای آکادمی، این روزها با فراز و نشیب ‌های بسیاری روبروست. از نبود رویه ثابت در انتخاب دبیر تا مشخص نبودن نقش وزارت علوم در برگزاری آن. به نظر می‌رسد فرسایش ناشی از جهان بورکراتیک وزارتخانه،  جهان هنری جشنواره را نیز دستخوش مشکلاتی کرده است. خطر اختلاف میان گروه های دانشجویی پر رنگ شده است و شرایط ناسالم در برگزاری جشنواره قابل پیش بینی است. از همین رو تصمیم است در نشست های تخصصی با حضور فعالان حوزه تئاتر دانشگاهی و عوامل اجرایی دوره های پیشین، راهی برای برون رفت از شرایط امروز و برگزاری سالم تر جشنواره تئاتر دانشگاهی بیابیم.

نخستین جلسه نشست آسیب شناسی جشنواره تئاتر دانشگاهی قرار است روز یکشنبه 24 آذر ماه در تالار مشاهیر تئاتر شهر برگزار شود. از همه فعالان دانشگاهی دعوت می شود با حضور دراین نشست با اعلام نظرات و پرسش های خود شرایط را برای رسیدن به جهان مطلوب هموار کنند.»

*زندگی تئاتری اسماعیل خلج در سالن مهین اسکویی خانه تئاتر

نخستین برنامه از مجموعه‌ برنامه‌های زندگی تئاتری من، که از این پس به‌شکل مستمر توسط کانون کارگردانان خانه‌ تئاتر برگزار خواهد شد، به زندگی تئاتری اسماعیل خلج، اختصاص دارد.

در این برنامه که در ساعت ۱۷ روز یک‌شنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۸، در محل سالن مهین اسکویی ساختمان قدیم خانه‌ی تئاتر (واقع در خیابان برادران مظفر جنوبی، نبش خیابان ماه، ساختمان آفتاب، طبقه‌ی اول) برگزار می‌شود، ابتدا بهزاد فراهانی، دکتر قطب‌الدین صادقی، دکتر طلایه رویایی، دکتر شهرام گیل‌آبادی و شهرام کرمی دقایقی در مورد فعالیت‌های تئاتری اسماعیل خلج سخن خواهند گفت و سپس در قالب یک گفت‌وگو مابین مجید گیاه‌چی و اسماعیل خلج، بخشی از فرازهای زندگی تئاتری و نقطه‌نظرات تئاتری او مطرح می‌شود.

حضور علاقمندان در این برنامه که مقارن با هفتادوپنجمین سالروز تولد اسماعیل خلج است، آزاد است.

*«بیضایی» سید محمد مساوات؛ دومین نمایشنامه‌خوانیِ نمایش‌های آخر ماه

«بیضایی» به نویسندگی سید محمد مساوات، دومین نمایشنامه‌خوانیِ نمایش‌های آخر ماه است که سی‌ام آذرماه 1398 در عمارت نمایشی نوفل‌لوشاتو نمایشنامه‌خوانی می‌شود.

نمایش‌های آخر ماه نامی است که شنبه‌های آخر ماه، به نمایشنامه‌خوانیِ آثار برجستۀ نمایشی می‌پردازد. در دورۀ اول این رویداد، گروه اجرایی، به آثار ممتاز ایرانی نگاه دارد. به همین منظور، پس از نمایشنامه‌خوانی «بر اساس دوشس مَلفی»، «بیضایی» که روایتی از اسطوره‌های ایران است، به کارگردانی مهران عشریه روی صحنه می‌رود. حمیدرضا عیوضی، تهیه‌کنندگی آن را بر عهده داشته و این اثر با همکاریِ «کطاب جمئه» نمایشنامه‌خوانی می‌شود. نقش‌خوانان این متن علیرضا گلدهی، مینا فرهنگ‌نیا، محمد سعیدی، مهدی رضایی، حمیدرضا عیوضی، مروارید امانی، سها پورمهدی، امیرا رضایی، مهران عشریه، امیرمهدی غرشی، میلاد اشکالی، نغمه طوسی و مهتاب نورزاده هستند.

دیگر عوامل کار عبارت‌اند از: نوازنده: مهدی مدق؛ دستیار کارگردان: ایمان حاج‌عظیمیان؛ عکاس: ساره ارجمند؛ طراحان پوستر: صادق حسینی و مانا شهباز و روابط عمومی: ندا کاوندی. فروش اینترنتی این نمایشنامه‌خوانی در سایت تیوال صورت می‌گیرد. این اثر، شنبه سی‌ام آذرماه 1398، ساعت 19:30 به مدت هشتاد دقیقه در عمارت نمایشی نوفل‌لوشاتو به نشانیِ خیابان حافظ، خیابان نوفل‌لوشاتو، بعد از چهارراه رازی، نرسیده به خیابان ولیعصر، کوچۀ زیبا روی صحنه خواهد بود.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول