اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

«مدرسه» نیازمند فانوس دریایی است نه چراغ زنبوری!

در سند تحول بنیادین و مطالعات نظری آن، مدرسه اختیار دارد، خود ارزیاب و مشارکت‌جو، کانون عرضه خدمات و فرصت‌های تعلیم و تربیتی، یادگیرنده، کمال‌جو و نقش آفرین است پس به فانوس دریایی نیاز دارد!

«مدرسه» نیازمند فانوس دریایی است نه چراغ زنبوری!

خبرگزاری فارس ـ گروه آموزش و پرورش: حیدر تورانی عضو هیأت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، یادداشتی را در اختیار این خبرگزاری قرار داده است: 

در بسط و تبیین مطالب مرتبط با یادداشت قبلی مبنی بر «مدرسه کلاونگاه آموزش و پرورش»، لازم دیدم یادداشت دیگری را در راستای مدرسه تراز سند تحول، به رشته تحریر درآورم؛ چرا که این روزها به شدت شاهد حاکمیت و تسلط نگاه خطی، سلسله مراتبی و مکانیکال در اجرای سند تحول هستیم.

آنچه اکنون مستند و مشهود می‌باشد، برنامه‌های متعددی است که ذیل اهداف عملیاتی سند و راهکارهای آن در قالب شش زیر نظام، (حسب حوزه‌های ستادی، استانی و مدرسه‌ای) تدوین شده و مدرسه باید برنامه‌های پراکندۀ سهم خویش را که در شش زیرنظام آورده شده است به اجرا درآورد.

حال آنکه، برآیند برنامه‌های سهم مدرسه در شش زیر نظام، شمولیت و اثربخشی لازم به مثابه برنامه تحول مدرسه در تراز سند تحول را نداشته و تنها بار سنگینی است که گُرده مدرسه را خواهد شکست.

حال سوال این است که : «آیا چنین نگاه سلسله مراتبی و ابلاغ برنامه ها و سرازیر کردن آن از بالا به پایین در هاضمه نحیف مدرسه، معقول و وافی به مقصود است و می تواند گامی کارآمد و موثر در اجرایی شدن اهداف و آرمان های سند تحول در مدرسه باشد؟». 

به نظر می‌رسد با چنین نگاه خطی و سلسله مراتبی، به چند دلیل نمی‌شود سند را در مدرسه اجرایی کرد. اول این که مدارس قادر به درک و پذیرش انبوه برنامه‌ها نبوده و دوم آنکه قرار نیست مدارس چشم بسته و بدون توجه به مقتضیات داخل و پیرامون خویش مجری محض باشند! چرا که اصولاً دنیای امروز مدارس کشور، با این ادبیات ناآشنا و غیر مأنوس بوده و آن را پس می‌زند. به دیگر سخن، این نگاه مغایر با روح سند تحول بنیادین است.

در سند تحول بنیادین و مطالعات نظری آن، مدرسه اختیار دارد، خود ارزیاب و مشارکت‌جو، کانون عرضه خدمات و فرصت‌های تعلیم و تربیتی، یادگیرنده، کمال جو، نقش آفرین و..... است.

سومین دلیل نیز حاکی از بینش پایین و گسستگی سازمانی بالا و غیر راهبردی برخی مدیران و کارشناسان ارشد آموزش و پرورش و نگاه خطی و سلسله مراتبی آنان می‌باشد. بنابراین لازم است با ابتنای بر اهداف دوره‌های تحصیلی مصوب شورای عالی آموزش و پرورش، که بر اساس ساحت‌های ششگانه (تعلیم و تربیت اعتقادی، عبادی و اخلاقی ـ تعلیم و تربیت اجتماعی و سیاسی ـ تعلیم و تربیت زیستی و بدنی ـ تعلیم و تربیت زبان شناختی و هنری ـ تعلیم و تربیت اقتصادی و حرفه‌ای و تعلیم و تربیت علمی و فناوری) تدوین شده است، راه نما و راه نشان و به اصطلاح امروزی مانیفیست مدرسه را تولید و جانمایی کرده و آنگاه به مدارس اختیار داده شود تا به اقتضای منابع و امکانات مادی و معنوی، و بلوغ سازمانی و نیز مقتضیات بومی و محلی، برنامه عمل مدرسه خویش را بر اساس راه نشان (مانیفست)، با رویکرد رهبری تحولی، مشارکت جویانه و اثربخش تدوین کنند.

البته در این راستا برنامه‌های سهم مدرسه در شش زیرنظام نیز مد نظر خواهد بود. ناگفته نماند:

1. مدارس باید از حداقل‌ها برخوردار بوده و مدیران آن از آموزش و توانمندی‌های لازم برخوردار گردند تا بتوانند همه نیروهای (forces) مدرسه را در عینیت بخشیدن به تصویر کلان، که همان راه نشان و مانیفیست می باشد، برانگیزانند که البته لازمه آن دادن اختیار لازم به مدرسه جهت جلب مشارکت کلیه ذی‌نفعان می‌باشد.

احتمالا در این راستا نیازمند اصلاح برخی قوانین و مقررات نیز باشیم. به عنوان مثال مدیر و رهبر مدرسه می‌تواند علاوه بر مجری سیاست، یک سیاستگذار نیز در استفاده از منابع محلی قلمداد شود.

2 .ملاک‌ها و نشانگرهای کلان مدارس تراز سند تحول نیز نکته مهمی است که باید به راه‌نما و راه نشان(مانیفست) پیوست گردد تا به مثابه فانوس دریایی و قبله نما عمل کند. این ملاک‌ها و نشانگرها به مثابه گزاره‌ها و مضامینی است که مدارس با تکیه بر داشته‌های‌شان با آن همسو می شوند.

نکته کلیدی آخر این که: «ستاد آموزش و پرورش دیده‌بانی در حسن اجرای سند را به دیده‌بان‌هایی قوی که صاحب نگاه بلند و راهبردی هستند بسپارد. آنان که گردن زرافه و دید عقاب دارند نه گردن کرگدن و دید مورچه!».

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول