اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

همدان

کارآفرین همدانی: ۲ سال طول کشید تا مجوز بگیریم/ دریافت مجوز بسیار هزینه‌بر است

کارآفرین برتر سال جاری که به پرورش و تولید بوقلمون می‌پردازد می‌گوید «رفت و آمد و روند طولانی مراحل اخذ مجوز تولیدکننده را خسته و دلسرد می‌کند، مراحل تایید سامانه، استعلام فیش واریزی، پاسخ سازمان‌های مختلف و... بسیار طولانی و طاقت فرساست».

کارآفرین همدانی: ۲ سال طول کشید تا مجوز بگیریم/ دریافت مجوز بسیار هزینه‌بر است

خبرگزاری فارس ـ همدان؛ سالیان سال است تسهیل روند اعطای مجوز به واحدهای تولیدی در حد شعار باقی مانده است، امروز با توجه به شرایط کشور و تاکید مقام معظم رهبری به رونق تولید راه‌اندازی واحدهای تولیدی و ایجاد اشتغال پایدار بسیار مهم محسوب می‌شود.

کارآفرینی و ایجاد کسب و کارهای کوچک و متوسط به عنوان موتور محرکه توسعه اقتصادی نقش اساسی در فرآیند توسعه جوامع دارند بنابراین تسهیل در روند ایجاد و اعطای مجوز بهره‌برداری واحدهای تولیدی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

در حالی که تاکنون مسوولان استانی و کشوری به این مهم کمتر پرداخته‌اند و جوانان در راستای راه‌اندازی واحدهای تولیدی و دانش بنیان باید سالیان متمادی زمان صرف کنند و از این اداره به آن اداره راهی شوند.

شیما گنج دوست مدیرعامل ۳۲ ساله یک شرکت تولید و پرورش بوقلمون با ظرفیت ۲ هزار قطعه است که توانسته برای بیش از ۱۰ نفر به صورت مستقیم و پنج نفر غیر مستقیم ایجاد اشتغال کند.

این شرکت در سال ۹۳ با همت چند تن از جوانان استان با اخذ مجوزهای لازم به بهره‌برداری رسیده است، این جوانان علاوه بر این واحد پرورشی واحد دیگری با ظرفیت ۷ هزار و ۵۰۰ قطعه‌ بوقلمون نیز احداث کرده‎اند که در حال حاضر مجوز فعالیت این شرکت به اتمام رسیده و این جوانان اقتصادی درگیر تمدید مجوز این واحد هستند.

با مدیرعامل جوان این واحد تولیدی در راستای مشکلات و پیچ و خم‌های اعطای مجوز بهره‌برداری به گفت‌وگو نشستیم.

فارس: برای کسب مجوز چگونه اقدام کردید؟ به کجا مراجعه کردید؟

برای دریافت مجوز بهره‌برداری به سازمان جهاد کشاورزی و دامپزشکی مراجعه کردم و پس از طی مسیری سازمان جهاد به نهادهای مختلف و ذیربط معرفی‌نامه زدند و هر یک از ادارات به صورت جداگانه صدور مجوز را بررسی و پاسخ بلامانع بودن را صادر کردند.

در حال حاضر نیز درگیر تمدید مجوز واحد پرورش بوقلمون با ظرفیت ۷ هزار و ۵۰۰ قطعه هستم، اگرچه در سال ۹۵ تمام روند اخذ مجوز این واحد طی و مجوز اخذ شده و اداراتی مثل منابع طبیعی، میراث فرهنگی، آب، گاز، برق و محیط زیست طرح را بازدید و بررسی کرده‌اند اما مجددا برای تمدید مجوز این پروژه تمام روند قبلی باید تکرار شود در حالی که شرایط زمین و طرح اقتصادی پروژه تغییری نکرده است.

فارس: چه مدت زمان طول کشید تا به شما مجوز بدهند؟  

اخذ مجوز شرکت دو سال طول کشید و هر یک از ادارات برای بازدید کارشناسان از طرح مبالغ ۲۰۰ هزار تومان تا ۵۰۰ هزار تومانی از کارآفرین می‌گیرند، روند واریز، هزینه بازدید و تعیین وقت برای بازدید کارشناسان این فرآیند را طولانی‌تر می‌کند.

فارس: در مراحل کسب مجوز و تمدید آن به چه مشکلاتی برخوردید؟

به طور کلی فرآیند صدور مجوز بهره‌برداری و تمدید آن هزینه‌‌بر است و روند تکراری دارد، هزینه‌های ثبت شرکت، صورتجلسه و تغییرات اساسنامه نیز افزایش چشمگیر داشته است.

تغییرات اساسنامه نیز باید در روزنامه‌های رسمی و کثیرالانتشار نشر یابد که این اقدام نیز هزینه‌های زیادی به فعالان اقتصادی و کارآفرینان تحمیل می‌کند.

در سال بیش از ۲ میلیون تومان هزینه ثبت، صورتجلسه، پست و انتشار روزنامه‌ می‌پردازم که این موضوع به عنوان یک مشکل مهم در روند صدور مجوز، تمدید و نگهداری آن مطرح است.

به منظور تداوم کار و تولید با سه نهاد جهاد کشاورزی، سازمان ثبت اسناد و اداره تعاون ارتباط مستمر دارم که در این بین سازوکار اداره تعاون منطقی‌تر در نظر گرفته شده و در برابر اقدامات هزینه‌ای به تولیدکننده تحمیل نکرده است.

فارس: مشکلات اصلی در صدور مجوزها را چه می‌دانید؟

رفت و آمد و روند طولانی مراحل اخذ مجوز تولیدکننده را خسته و دلسرد می‌کند، مراحل تایید سامانه،  استعلام فیش واریزی، پاسخ سازمان‌های مختلف و... بسیار طولانی و طاقت‌فرساست.

فارس: آیا با پایگاه اطلاع رسانی مجوزهای کسب و کار آشنا هستید؟

به نظر می‌رسد این پایگاه اطلاع‌رسانی اخیراً راه‌اندازی شده، چند ماه گذشته برای صدور مجوز تجهیزات واحد تولیدی به جهاد کشاورزی مراجعه کردم در آن مقطع زمانی شنیدم پایگاهی با این مضمون  راه‌اندازی شده است.

فارس: از خاطرات دوران اخذ مجوز واحد تولیدی خود بگویید.

اواخر سال ۹۳ همزمان با روند مسیر اخذ مجوز و همین امروز و فردا کردن ارگان‌های مختلف در اثر بارش برف سنگین سالن جوجه‌های بالغ واحد تولیدی ما تخریب شد و بیش از ۲ هزار قطعه بوقلمون بالغ، خوراک بوقلمون و سالن واحد تولیدی از بین رفت و بیش از ۳۰۰ میلیون تومان خسارت ایجاد شد، پس از مراجعه به سازمان جهاد کشاورزی اعلام کردند چون هنوز مجوز به این شرکت اعطا نشده و در مسیر اخذ مجوز هستید هیچ اقدامی برای جبران این خسارت صورت نمی‌گیرد.

در این حین هیچ نهادی از این واحد تولیدی نوپا حمایت نکرد، کاش با واحدهایی که بدون مجوز فعالیت می‌کنند نیز برخورد شود.

فارس: میزان همکاری ادارات ذیربط و رضایتمندی خود را از این ادارات اعلام بفرمایید.

در حال حاضر علاوه بر مجوزهای لازم تولید بوقلمون از سازمان جهاد کشاورزی به عنوان شرکت تعاونی نیز فعالیت می‌کنیم در این راستا از مسوولان و کارشناسان اداره تعاون به منظور ارائه خدمات و رفع موانع بر مسیر تولید قدردانی می‌کنم.

در حالی که از سازمان ثبت اسناد برای پیشبرد اقدامات لازم در این مسیر اصلا رضایت ندارم متاسفانه این سازمان به ویژه در مرکز استان پاسخگو نیستند.

فارس: از توضیحات شما سپاسگزارم اگر صحبت پایانی دارید بفرمایید.

مجوزهای بهره‌برداری واحدهای تولیدی چهار ساله صادر می‌شود باید در طول این مدت به کارآفرینان و فعالان اقتصادی اعتماد داشته باشند و هزینه‌های مضاعف ایجاد نکنند به طور مثال برای هر دوره جوجه‌ریزی در این واحد کارشناسان سازمان جهاد کشاورزی و دامپزشکی از روند کار بازدید می‌کنند برای انجام این اقدام باید هزینه پرداخت شود تجیمع این مبالغ و هزینه‌های دیگر تولید فشار اقتصادی را دوچندان می‌کند.

انتهای پیام/89033/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول