اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

واشنگتن پست: 90 درصد معترضان عراقی از انتخابات زودهنگام استقبال می‌کنند

نظرسنجی انجام شده از سوی یک روزنامه آمریکایی، بیانگر استقبال 90 درصدی تظاهرات‌کنندگان عراقی حاضر در خیابان‌ها از برگزاری انتخابات زودهنگام است.

واشنگتن پست: 90 درصد معترضان عراقی از انتخابات زودهنگام استقبال می‌کنند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، در حالی که امروز (۱۱ دسامبر - ۲۰ آذر)، قرار است نشست مهم پارلمان عراق برای تصویب پیش‌نویس قانون اساسی برگزار شود و عرصه سیاسی این کشور در حال تلاش برای پاسخگویی به مطالبات تظاهرات‌کنندگان است، یک روزنامه آمریکایی، نظرسنجی درباره موضع معترضان در قبال برگزاری انتخابات زودهنگام در عراق را منتشر کرد.

بر اساس این گزارش، روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست»، یک گروه پژوهشی مستقل را مسئول انجام این نظرسنجی از نزدیک به هزار و ۲۵۰ معترض حاضر در خیابانهای بغداد و سایر شهرهای مرکزی و جنوبی عراق کرد و زمان این نظرسنجی از ۲۴ نوامبر تا اول دسامبر جاری است.

به نوشته «واشنگتن پست»، ۷۵ درصد از شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی احساس می‌کنند که زندگیشان معنایی ندارد و ۸۰ درصد آنها دست کم طی ۶ ماه اخیر، یک بار احساس افسردگی کرده‌اند.اما شرکت در این تظاهرات‌ها، این احساسات را تغییر داده و نزدیک به 94 درصد از آنها احساس می‌کنند مهم هستند و در تعیین سرنوشت آینده عراق نقش دارند و 97 درصد از این افراد به عراقی بودن خود افتخار می‌‌کنند.

بنا بر این نظرسنجی که در پایگاه خبری «الاخباریة» بازنشر یافت: نسلهای بزرگتر عراقی، منتظر هستند که دولت حقوقشان را به آنها بدهد اما جوانان تظاهرات‌کننده با تمام توان خواستار حقوق خود هستند. 90 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی می‌گویند که نظام کنونی کشور را به چالش کشیده‌اند و این امر در شعار «برای گرفتن حقوقم آمده‌ام» خلاصه می‌شود.

نزدیک به دو سوم معترضان شرکت‌کننده در این اعتراض‌ها، با فراخوان‌های منتشر شده در اینترنت و از طریق شبکه‌های اجتماعی به خیابان آمده‌اند و تنها ۱۲ درصد آنها پس از گفت‌وگو‌های خانوادگی و مکالمات غیرمجازی در میدانهای اعتراض حضور یافته‌اند.

بنا بر این نظرسنجی، تظاهرات‌کنندگان خواستار تغییرات عمیق در نظام سیاسی کشور به طور کلی هستند و صرفا خواستار تغییر در دولت کنونی نیستند. پیش از استعفای «عادل عبدالمهدی» نخست‌وزیر، ۸۶ درصد از معترضان اعلام کرده بودند که حتی با سقوط دولت کنونی، متوقف نخواهند شد و عملا نیز این اعتراض‌ها پس از استعفای عبدالمهدی خاموش نشد. بعید است که این معترضان تحت تاثیر سایر تغییرات دولتی تا زمانی که مبتنی بر ائتلاف‌های سیاسی قدیمی باشد، قرار گیرند. زیرا آنها به بازیگران سیاسی کنونی اعتماد چندانی ندارند.

در نظرسنجی مذکور آمده است که ۶۰ درصد تظاهرات‌کنندگان به آیت‌الله «سید علی السیستانی» مرجعیت عالی شیعیان که نفوذ زیادی در عراق دارد،اعتماد دارند اما تنها ۵ درصد به شخصیت‌های سیاسی کشور در بخش‌های اجرایی، قانون‌گذاری و قضایی اعتماد دارند.

بیش از ۹۰ درصد از تظاهرات‌کنندگان از برگزاری انتخابات زودهنگام استقبال می‌کنند اما به دلیل عدم اعتماد به نهادهای دولت، درصد کمی از آنها ترجیح می‌دهند که این انتخابات در سایه کمیساریای انتخابات کنونی یا حتی تحت نظارت قضات عراقی برگزار شود. ۷۰ درصد آنها نیز با برگزاری انتخابات زودهنگام تحت نظارت سازمان ملل موافقند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول