اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

چند کلامی با مرد بهارستانی سمنان/ نماینده خادم مردم است؛ نه طلبکار!

کرسی نمایندگی بدون تردید میدان زورآزمایی نیست و اگر قدرتی وجود دارد، به پشتوانه آرای مردم بوده و بهتر است این قدرت صرف امور مردم شود؛ نه تهدید خبرنگار مطالبه‌گر حقوق مردم!

چند کلامی با مرد بهارستانی سمنان/ نماینده خادم مردم است؛ نه طلبکار!

خبرگزاری فارس سمنان- محدثه عباسی: مراسم روز دانشجو در دانشگاه سمنان با حضور احمد همتی نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس به تهدید یکی از خبرنگاران حاضر در مراسم و توهین به ساحت رسانه منتهی شد.

در آستانه انتخابات مجلس هستیم و مردان عرصه این رقابت بیش از هر زمان دیگری نیازمند فضایی آرام برای جلب اعتماد مردم هستند؛ کرسی‌نشینان فعلی برای تثبیت موقعیت و تازه‌واردها به امید کسب رأی تلاش می‌کنند.

بی‌شک خدمت صادقانه و شفافیت در عملکردها ملاک انتخاب یا اعتماد مردم به گزینه‌های تصدی نمایندگی مجلس است.

صدالبته قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و انتشار آن توسط رسانه‌ها ظرفیتی بالقوه برای ارزیابی عملکرد مسؤولان محسوب می‌شود و خبرنگار به‌عنوان مطالبه‌گر خواسته‌های مردمی، شاید یکی از اضلاع مهم برای اجرای درست هر چه بهتر این قانون باشد.

اینکه رسانه‌ها چقدر در ارزیابی مسؤولان موفق هستند و شرایط نظارت بر عملکرد مجریان را به‌درستی برای مردم فراهم می‌کنند، پرسشی است که مردم باید پاسخگوی آن باشند.

اگر خبرنگاری با تکیه بر همین ظرفیت قانونی بر آن شد تا موشکافانه و با ارائه مستنداتی، کم‌کاری‌هایی را گوشزد و چرایی عدم تحقق وعده‌های ناصوابی را پیگیری کند؛ یعنی به‌عنوان نماینده مطالبه‌گر مردم نقش خود را به‌درستی ایفا کرده است.

با این مقدمه، گریزی می‌زنیم به واکنش و برخوردهای روزهای اخیر نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس و برخی همراهان او با خبرنگاران یا رسانه‌هایی که طی چند خبر و گزارش، کم‌کاری‌های رخ‌داده در برخی طرح‌ها و مواردی را به جامعه و مخاطبان منتقل کرده‌اند.

به قطع یقین، خبرنگار مردمی و متعهد با ارائه مستندات و بر مبنای خصیصه مطالبه‌گری خود اقدام به انتشار اطلاعات می‌کند.

بر فرض مثال، اگر مطلبی که منتشرشده، از سوی مدعیان شفافیت دچار مشکل باشد، قطعاً برای مردان قانون، پیگیری و پاسخ آن هم از طریق سازوکار قانونی چندان دشوار نباید باشد.

در ثانی، هر رسانه‌ای پویا و حرفه‌ای از ظرفیت مدیر مسؤول یا سردبیرانی برخوردار است و الزاماً موارد باید با رعایت سلسله مراتب، پیگیری و پاسخ داده شود و قطعاً مدعیان قانون و شفافیت، به این موارد اشرافیت داشته و نهایتاً با تکذیب و رد مطلب و ارائه جواب قانع‌کننده رسانه را مجاب به انتشار جوابیه می‌کنند.

اما اینکه مسؤولی در قامت یک نماینده یا اطرافیان او به خود اجازه می‌دهد، در قبال افشاگری رسانه‌ای، به خبرنگاری توهین یا تهدید کند، خود جای بسی تأمل و تأسف دارد.

چند سؤال اینجا مطرح است؛ اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات و فعالیت رسانه‌ها در فضای آزاد مگر از سوی دولت مورد حمایت نماینده فعلی مردم سمنان و طیف سیاسی او مطرح نشد، چرا خود را موظف به اجرای این سیاست دولت و تبعیت از آن نمی‌دانید؟

نماینده مجلسی که مدعی شفافیت است یا اطرافیان او، چطور به خود اجازه می‌دهند در قبال بیان یک مسأله بر پایه مستندات کارشناسی، به خبرنگار یا رسانه‌ای بتازند، توهین کرده یا وی را مورد هجمه و تهدید قرار دهند؟

نماینده یا اطرافیان نماینده‌‌ای که جسورانه و در کمال ناباوری به خود اجازه تهدید می‌دهند، آیا در خط مردم و مردم‌مداری قرار دارند؟

کرسی نمایندگی بدون تردید میدان زورآزمایی نیست و اگر قدرتی وجود دارد، به پشتوانه آرای مردم بوده و بهتر است این قدرت صرف امور مردم شود؛ نه تهدید خبرنگار مطالبه‌گر حقوق مردم!

اگر صداقت ملاک عمل باشد، نباید دلواپس کرسی بهارستان بود و برای جلب اعتماد مجدد مردم دست‌وپا زد؛ همان‌طور که دانشجویان امسال در مراسم روز دانشجو در دانشگاه سمنان با حضور احمد همتی، نماینده مردم سمنان، مهدی‌شهر و سرخه در مجلس تأکید کردند: «نماینده خادم مردم است؛ نه طلبکار».

انتهای پیام/74034/م/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول