اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سیستان و بلوچستان

کشتی ترال مرکز تحقیقات شیلات در دریای چابهار چه اقداماتی انجام می‌دهد

رئیس مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور–چابهار گفت: از کل منطقه تحت پوشش طرح برآورد توده کف‌زیان، تنها کمتر از سه درصد ( ۸/۲ درصد) از کل منطقه توسط ترال تورکشی می شود و این موضوع نشان می دهد عملیات تورکشی به هیچ وجه اثرات تخریبی در بستر منطقه نخواهد داشت.

کشتی ترال مرکز تحقیقات شیلات در دریای چابهار چه اقداماتی انجام می‌دهد

سید عباس حسینی امروز در گفت ‌وگو با خبرنگار فارس در چابهار اظهار کرد: در مورد کشتی تحقیقاتی ترال موسوم به کشتی فردوس ۱ که متعلق به موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور است، باید بگویم اساس خرید و تامین این شناور این بوده است که با آن فعالیت های تحقیقاتی مرتبط انجام بدهیم و کل آب های جنوب را چه در دریای عمان و چه در خلیج نیلگون فارس این کشتی پوشش می دهد.

رئیس مرکز تحقیقات شیلاتی آبهای دور–چابهار بیان کرد: چند سالی است که آبزیان کف زی هدف تحقیقات ما قرار گرفته است، چراکه از کل صید آبزیان آبهای استان سیستان و بلوچستان نزدیک به ۳۰ درصد آنرا کفزیان تشکیل می دهند و در مقایسه با آمار صید کل رسمی سال گذشته استان که برابر با ۳۳۰ هزار تن اعلام شده است، صید کف زیان نزدیک به ۱۰۰ هزار تن از کل صید بوده است.

وی گفت: قطعاً با این حجم صید که نقش بسیار مهمی در معیشت جامعه صیادی ساحل نشینان منطقه دارد لازم است ما حفاظت از این گونه ها را در دستور کار داشته باشیم تا ببینیم چه اتفاقی برای آنها در سالهای آتی رخ می دهد و یا میزان برداشت این گونه ها در حال حاضر چه تاثیری بر میزان برداشت ذخیره در آینده می‌تواند داشته باشد و در مجموع ما باید یک برآورد از میزان ذخائر آبزیان کفزی داشته باشیم؛ بهترین کار این است که ما یک روش صید جامع را به کار ببریم تا از کل منطقه در مدت زمان کوتاه یک برآورد مناسب داشته باشیم.

حسینی افزود: این روش ارزیابی ذخائر در زمان کوتاه کمتر از یک ساعت تور کشی توسط تور ترال در هر ایستگاه برای بیش از یکصد گونه ماهی بکار می رود و  در حال حاضر در دنیا یکی از روش های مناسب برای برآورد جامع ذخائر آبزیان است.

این روش از روش هایی است که می تواند به خوبی در منطقه با توجه به مدت زمان محدود گشت دریایی (کمتر از یک ماه)، ‌وسعت منطقه از غرب در منطقه میدانی تا شرق در منطقه گواتر و نیز تنوع گونه ای نتایج خوبی برای جامعه بهره بردار به همراه داشته باشد. نکته بسیار حائر اهمیت این است که از کل منطقه تحت پوشش طرح برآورد توده کف‌زیان، تنها کمتر از سه درصد ( ۸/۲ درصد) از کل منطقه توسط تور ترال تور کشی می شود و این موضوع نشان می دهد عملیات تورکشی به هیچ وجه اثرات تخریبی در بستر منطقه نخواهد داشت.

رئیس مرکز تحقیقات شیلات چابهار ادامه داد: در گذشته (دهه ۷۰ شمسی) درحدود ۴۰ فروند کشتی مجهز به تور ترال در آب‌های جنوب کشور در خلیج فارس و دریای عمان برای صید آبزیان فعالیت می‌کردند که با نظر این موسسه در سال ۸۰ این تعداد به ۲۱ فروند کاهش یافت و محدوده فعالیت این شناورها تنها در آبهای دریای عمان است. در حال حاضر، نیز تعداد این شناورهای ترالر در دریای عمان ۹ فروند می باشد که در یک دوره چهار ماه و نیم ماهه تنها برای صید ماهی مرکب در فاصله بالای ۸ مایل دریایی از خط ساحلی فعالیت می کنند. این روند کاهشی تعداد شناورهای ترالر در این دوره زمانی نتیجه مطالعات تحقیقاتی کارشناسان موسسه تحقیقات علوم شیلاتی کشور در گذشته است.

به گفته حسینی، طی جلسات برگزار شده با جامعه صیادی مقرر شد در پایان گشت دریایی سال جاری نتایج بدست آمده از این گشت، در حضور مدیران، کارشناسان شیلاتی و صیادان منطقه در قالب یافته های ترویجی به منظور برداشت پایدار از صید کف‌زیان ارائه شود.

انتهای پیام/3139

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول