اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

سرقت درختان تنها روستای بدون کولر ایران/ ماسوله مرکزی در معرض تهدید

قطع و سرقت درختان در تنها روستای بدون کولر ایران این روزها موجب نگرانی اهالی روستای وفس شده، این در حالی است مسوولان می‌گویند: جای نگرانی نیست!

سرقت درختان تنها روستای بدون کولر ایران/ ماسوله مرکزی در معرض تهدید

به‌گزارش خبرگزاری فارس از اراک، وفس نام روستایی است در شهرستان کمیجان، منطقه‌ای بکر که طبیعت زیبای آن همچون  تابلوی نقاشی مملو از رنگ‌ها و لطافت‌هایی است که انسان از دیدنش به وجد می‌آید.

با وجود باغات، کشتزارها، سایه درختان و کوچه باغ‌های مصفا و رنگارنگ وفس، پاییز در این منطقه پادشاهی می‌کند.

وفس با جاذبه‌های منحصر به فرد و قدمتی 3 هزار ساله در 18 کیلومتری شهرستان کمیجان به عنوان یک شاهکار گردشگری در برابر چشمان خودنمایی می‌کند.

 

منطقه‌ای بکر که از غرب به همدان، از شمال به ساوه، از شرق به تفرش، از جنوب به کمیجان، از شمال غرب به کوه قلعه‌گیری و از جنوب شرقی به کوه دزلی محدود می‌شود، با بهره‌مندی از دستکندهای زیرزمینی، ساختار اعجاب انگیز طبیعت منطقه، ده‌ها جاذبه تاریخی و مذهبی و گویش خاص مردم نمونه کاملی از جذابیت‌های متنوع فرهنگی، تاریخی و طبیعی را در دل خود جای داده است.

سنگواره‌های موجود در کوه‌های اطراف وفس در کنار سازه‌های آهکی و دولومیتی که به عنوان سندی محکم حکایت از قدمت دیرین  این سرزمین 3 هزار ساله دارد، یکی از اعجاب انگیزترین کلکسیون‌های طبیعی در این منطقه را شکل داده است.

ماسوله در وفس کمیجان

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی با تشبیه روستای وفس به ماسوله به خبرنگار فارس در اراک می‌گوید: خانه‌های پلکانی روستای وفس تداعی‌گر خانه‌های ماسوله شهر گیلان است.

علیرضا ایزدی می‌افزاید: طبیعت زیبا و چشم نواز این منطقه صحنه‌های بی‌بدیلی را رقم زده و آن را به یکی از مناطق بکر گردشگری تبدیل کرده است.

وی با بیان اینکه این روستا دارای بافتی تاریخی است، بیان می‌کند: واقع شدن این منطقه در دل ارتفاعات سر به فلک کشیده موجب شده  داغی تابستان هوایی بهاری و خنک را به مردم هدیه کند که باید گفت عدم نیاز مردم به کولر در تابستان به دلیل آب و هوای خنک وفس را به تنها شهر بدون کولر ایران تبدیل کرده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی وجود جاذبه‌های فرهنگی همچون مسجد جامع 700 ساله را از دیگر جاذبه‌های این روستا برشمرد. 

طبیعت 70 رنگ وفس جلوه‌ای از جمال خدا

دهیار روستای وفس نیز بکر بودن و خاص بودن این روستا را به واسطه قرار داشتن درختان بی‌شمار در آن دانسته و می‌گوید: این روستا جلوه‌ای از شکوه و جمال خداوندی است و طبیعت زیبا و هفتاد رنگ آن چشم هر بیننده‌ای را می‌نوازد.

 

سید هدایت‌اله سجادی یکی از چالش‌های این روستا را قطع درختان عنوان کرده و بیان می‌کند: باغات وفس از مناطق مشهور شهرستان کمیجان است، طی چند سال اخیر شاهد بریدن و قطع درختان این روستا هستیم اما کسی به این موضوع ورود نمی‌کند.

وی ادامه می‌دهد: بخشی از قطع درختان مربوط به درختان بزرگ گردویی است که مانع تابش نور خورشید به درختان کوتاه‌تر می‌شود، اما بخش دیگر آن درختانی هستند که برای فروش قطع شده و به سرقت می‌روند.

 

 

دهیار روستای وفس خاطرنشان می‌کند: موضوع را با سازمان محیط زیست در میان گذاشته‌ایم، اما آنها می‌گویند چون در

یکی از چالش‌هایی که موجب درگیری بین صاحبان باغ و سارقان درخت شده نبود سند مالکیت است، نبود سند مالکیت موجب شده صاحبان باغ‌ها نتوانند حریف سارقان شده و یا برای شکایت به ارگانی مراجعه کنند

محدوده  منطقه حفاظت شده نیست، محیط زیست حق ورود ندارد و باید منابع طبیعی برخورد کند، منابع طبیعی نیز می‌گوید این موضوع در حیطه اختیارات جهاد کشاورزی است که آنها هم می‌گویند چون درختان در باغات شخصی افراد است نمی‌توان دخالتی کرد.

سجادی بیان می‌کند: هرچند بخش اعظمی از درختانی که قطع می‌شود خشک هستند و دچار آفت شده‌اند، اما تعداد زیادی از درختان کاملا سالم هستند که به دلیل عدم حضور مالکان در باغ توسط سودجویان برای فروش به سرقت می‌روند که باید برای آن چاره‌اندیشی کرد.

وی خاطرنشان می‌کند: یکی از چالش‌هایی که موجب درگیری بین صاحبان باغ و سارقان درخت شده نبود سند مالکیت است، نبود سند مالکیت موجب شده صاحبان باغ‌ها نتوانند حریف سارقان شده و یا برای شکایت به ارگانی مراجعه کنند.

دهیار روستای وفس با اشاره به وجود 250 کیلومتر باغ در وفس می‌گوید: انواع و اقسام درختان در این میزان طول وجود دارد که شامل درختان صنوبر، گردو و غیره است.

 هر روز چندین درخت در روستا قطع می‌شوند که اکثر سرقت درختان در شب بوده و نمی‌توان مانع آن شد، در صورت تداوم قطع درختان در‌ آینده‌ای نزدیک چیزی از طبیعت سرسبز وفس باقی نخواهد ماند

سجادی با اشاره به درخواست اهالی روستا بیان می‌کند: اهالی این روستا از مسوولان انتظار دارند چنانچه قرار است گروه‌هایی برای خرید درختان خشک و صنوبر به روستا می‌آیند دارای شناسنامه بوده و مجوز داشته باشند تا اهالی روستا بتوانند به راحتی در صورت سرقت درختان از آنان به نهادهای ذی‌ربط شکایت کنند.

وی می‌افزاید: هر روز چندین درخت در روستا قطع می‌شوند که اکثر سرقت درختان در شب بوده و نمی‌توان مانع آن شد، در صورت تداوم قطع درختان در‌ آینده‌ای نزدیک چیزی از طبیعت سرسبز وفس باقی نخواهد ماند.

 

 قطع درختان وفس آنقدر حاد نیست که دستگاه‌های نظارتی حساس شوند

فرماندار کمیجان با اشاره به زیبایی کمیجان به واسطه درختان بیشمار در این منطقه می‌گوید: آنچه موجب زیبایی این منطقه شده وجود درختان سرسبز و سر به فلک کشیده‌ای است که جلوه‌ای زیبا به طبیعت این روستا داه است.

سعید فائض‌پور پیرامون قطع برخی درختان می‌افزاید: قطع این درختان برای قاچاق و فروش نیست،  بخش اعظمی از درختان  روستای وفس درختان گردو است که برای کشاورزان ارزش ریالی زیادی دارند.

وی تصریح می‌کند: بر همین اساس هیچ وقت کشاورز حاضر به قطع درخت مثمر خود نخواهد شد و مطمئن باشید که درختان ارزشمند قطع نمی‌شوند، بنده هم این موضوع را رد می‌کنم.

فرماندار کمیجان بیان می‌کند: در این منطقه عمده درختان گردو، بید، بوده و بیشتر آنها با عمر 200 و 300 سال، کهن سال به‌شمار می‌روند، این موضوع آنقدر حاد نیست که حساسیتی از سوی دستگاه‌های نظارتی ایجاد شود.

قطع درختان در ملک شخصی انجام می‌شود

یکی از اعضای شورای روستای وفس با اشاره به سرقت درختان می‌گوید: این موضوع به اطلاع فرمانداری، بخشداری، جهاد کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان رسیده اما با توجه به این‌که قطع درختان در ملک شخصی با رضایت صاحبان ملک انجام می‌شود، نمی‌توان به آن ورود کرد.

وی تصریح می‌کند: برخی درختی را در سال‌ها گذشته کاشته تا هم‌اکنون آن را قطع و درآمدی کسب کنند، برخی هم برای نوررسانی به درختان گردو خود مجبور به قطع دیگر درختان می‌شوند، 99 درصد از درختان قطع شده در این منطقه، درخت بید هستند و مابقی نیز درختان خشک و سوخته است.

سیداحمد میری می‌افزاید: بنده به عنوان یکی از اهالی این منطقه واقعا می‌خواهم جلوی این کار گرفته شود اما متاسفانه کاری از دست بنده برنمی‌آید، از افرادی که این کار را انجام می‌دهند درخواست شده تا به جای درختان قطع شده درخت جدید بکارند که برخی از آن استقبال کرده و این کار را انجام می‌دهند.

میری بیان می‌کند: درخت‌ها قطع شده به شهرستان‌ها و استان‌های مختلف مثل اراک، همدان و قم ارسال می‌شوند، در صنعت مبلمان و تهیه زغال استفاده می‌شوند.

عضو شورای روستای وفس می‌گوید: مسئله‌ای که این روستا را تهدید می‌کند ترویج و عادی شدن قطع درختان است که هیچ نظارتی بر آن نیست، گاها برخی از صاحبان باغ‌ها که در روستا ساکن نیستند برای کسب سود حاضر به فروش درختان می‌شوند که این مسئله موجب می‌شود درختان بیشماری قطع شده و از بین بروند.

میری بیان می‌کند: ضمن اینکه برخی از سارقان درخت نیز از نبود صاحبان باغات در روستا با خبر بوده و با سوءاستفاده از این موضوع اقدام به قطع درختان باغات آنها می‌کنند که این آسیب کم کم به نابودی روستا منجر می‌شود.

حق دخالت در باغات شخصی را نداریم

 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مرکزی نیز در این باره به خبرنگار فارس بیان می‌کند: موضوع قطع و سرقت درختان با توجه به اینکه بخشی از درختان قطع شده در باغات شخصی هستند در حیطه وظایف جهاد کشاورزی است.

 

قانونی برای برخورد نیست

عبدالحسین محمدی می‌افزاید: چناچنه قطع درختان مربوط به جنگل‌هایی باشد  که در عرصه‌های ملی واقع شده‌اند، منابع طبیعی می‌تواند ورود کند، اما آن بخشی که در باغات شخصی است در اختیار جهاد کشاورزی است.

مدیر باغبانی جهاد کشاورزی استان مرکزی نیز می‌گوید: با توجه به اینکه برخی از صاحبان باغات با رضایت خود و برای

برخی از سارقان درخت نیز از نبود صاحبان باغات در روستا با خبر بوده و با سوءاستفاده از این موضوع اقدام به قطع درختان باغات آنها می‌کنند که این آسیب کم کم به نابودی روستا منجر می‌شود

کسب درآمد درختان را می‌فروشند جهاد کشاورزی نمی‌تواند به موضوع ورود کند.

علی زارعی می‌افزاید: متاسفانه با توجه به درختان قطع شده در ملک شخصی افراد هستند جهاد کشاورزی حق ورود به این موضوع را ندارد و قانونی نیست که با آن مقابله شود.

قطع و سرقت درختان می‌آید که با رنگ خاکستری خود آرام آرام سبزی درختان را بگیرد و معلوم نیست در چند سال‌ آینده آیا همچنان این روستا به عنوان یکی از روستاهای بکر و دست‌نخوره گردشگری به حساب بیاید یا خیر؟

قطع درختان تنومند و چندین ساله این منطقه آن هم با دلایل مختلف سبب شده تا سوالات مختلفی در ذهن ایجاد شود، مگر این روستا منطقه گردشگری طبیعی نیست؟ پس با چه حقی درختان این منطقه گردشگری قطع می‌شوند؟ علت این اقدام چیست؟ چرا دستگاه‌های متولی مثل فرمانداری، بخشداری، جهاد کشاورزی، میراث فرهنگی و از همه مهم‌تر منابع طبیعی به این موضوع ورود نمی‌کنند؟

 

 

انتهای پیام/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول