اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

دغدغه دانشجویان گیلانی چیست؟/93 درصد دانشجویان کشور بابت تحصیل هزینه می‌دهند

گرامیداشت روز دانشجو این بار در گیلان به اصل خود بازگشت و با برگزاری نشستی تخصصی، دانشجو که به تعبیر شهید بهشتی موذن جامعه است وظیفه اصلی خود یعنی مطالبه گری و تصمیم سازی را بار دیگر مطالعه کرد.

دغدغه دانشجویان گیلانی چیست؟/93 درصد دانشجویان کشور بابت تحصیل هزینه می‌دهند

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، نشست دانشجویی بررسی شیوه‌های مطالبه گری دانشجویان در سیر تاریخ جمهوری اسلامی ایران پیش از ظهر امروز با حضور دانشجویان دانشگاه گیلان و اساتید و اعضای هیئت‌علمی رشته علوم سیاسی در تالار حکمت دانشکده انسانی برگزار شد.

هیچ برابری آموزشی در کشور وجود ندارد

دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی علوم سیاسی ایران در این نشست دانشجویی با انتقاد از شرایط تحصیل در دانشگاه‌ها اظهار کرد: بسیاری از دانشجویان علاقه‌ای به درس و بحث و دانشگاه ندارند و فقط درب‌های دانشگاه بازشده وعده‌ای وارد و خارج می‌شوند.

امیرحسین ابراهیمی با بیان اینکه ۸۰ درصد دانشجویان علاقه‌ای به یادگیری ندارند و تشکل‌های فرهنگی و دانشجویی گرمی و قداست گذشته را ندارند، افزود: امروز دانشجویان را باید در کانال‌های کراش یابی پیدا کنیم که فقط دغدغه آن‌ها چانه زدن با اساتید برای تعطیلی و غیبت بیشتر از کلاس‌ها است.

وی با اذعان به اینکه هیچ برابری آموزشی در کشور وجود ندارد، تصریح کرد: نبود فرصت‌های برابر و پخش نبودن امکانات در کشور موجب ایجاد یک بی‌عدالتی آموزشی شدید در کشور شده که دانشگاه را به یک دکان تبدیل کرده است.

دانشجوی علوم سیاسی دانشگاه گیلان با بیان اینکه وضعیت بد اقتصادی و عواملی از قبیل ترس از آینده موجب می‌شود دانشجو احساس حقارت کند، گفت: در چنین شرایطی دانشجو به دنبال انتقام از وضع موجود است که دیگر دغدغه‌های بیشتری ندارد.

ابراهیمی با بیان اینکه ۵۵ درصد تحصیل‌کرده‌های خانم و ۴۵ درصد آقایان یا شغل ندارند یا مشاغل آن‌ها ربطی به رشته تحصیلی آن‌ها ندارد، افزود: این‌ امر به دلیل ارزش‌های بازاری است که موجب می‌شود فرد تنها به دنبال امیال و آرزوهای خودش باشد.

وی با اشاره به خطاهای بسیار کارگزاران دانشگاهی بیان کرد: ما هنوز به یک درک کامل نرسیدیم که می‌خواهیم در چه مسیری کشور را در مسیر توسعه قرار داده و به پیشرفت برسانیم.

دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی علوم سیاسی ایران با تأکید بر اینکه باید با ترکیب اندیشه‌های مختلف بتوانیم به پرسشگری مفید برسیم و دانشگاه را از ابتذال نجات دهیم، گفت: دیواری کوتاه‌تر از دانشجو نیست و زمانی‌ که هر چیزی قابلیت خریدوفروش دارد آن‌وقت تلاش دانشجو بی‌فایده می‌شود.

مشکلات معیشتی دانشجو را منفعل کرده است

ابراهیمی با انتقاد از وضعیت اقتصادی و معیشتی کشور بیان کرد: امروز در کشور خوردن گوشت و میوه برای برخی افراد یک آرزو شده و در چنین جامعه‌ای نمی‌توان از دانشجو انتظار حل مشکل و تصمیم سازی و ارائه ایده و راهکار داشت.

این فعال دانشجویی گیلان معتقد است که جنبش دانشجویی باید کارهای هدفمندی انجام دهد و بخواهد یک اندیشه جدیدی تولید کند و از اندیشه‌های گذشته عبور کند تا فضای جنبش‌های دانشجویی از ناامیدی خارج شود.

وی با تأکید بر اینکه دولت‌ها با انجام سه کار می‌توانند فضای جامعه را بهبود ببخشند، گفت: ایجاد ثروت برای مردم، دفاع از امنیت مردم و شبیه‌سازی حکومت و دولت با مردم سه راهکاری است که دولت‌ها با انجام آن می‌توانند فضای جامعه را بهبود ببخشند.

دبیر اتحادیه انجمن‌های علمی علوم سیاسی ایران با بیان اینکه ثروت نباید برای گروه خاصی باشد و رؤیای دست جمعی دانشجوها باید ساخت کشور باشد، تصریح کرد: باید بین بازار و اخلاق پیوند برقرار کرد تا بازار ما اخلاقی باشد و تنها به منافع فردی توجه نشود و مصلحت عمومی جامعه را در نظر گرفت.

وظیفه تشکل دانشجویی ذائقه سازی است

نائب دبیر سابق جنبش عدالت‌خواهی دانشگاه گیلان نیز در این نشست با بیان اینکه در مراسمات روز دانشجو از استندآپ کمدی‌ها استقبال بیشتری نسبت به نشست‌های تخصصی دانشجویی می‌شود، اظهار کرد: متأسفانه فضای دانشجویی به سمتی رفته که از نشست‌های تخصصی و سیاسی کمتر استقبال می‌شود و این معضلی برای دانشجویان است.

محمدحسین غریبی با تأکید بر اینکه وظیفه تشکل دانشجویی ذائقه سازی است، گفت: روز دانشجو اتفاقی کاملاً سیاسی است چراکه در این روز یک اتفاق کاملاً سیاسی در ایران افتاده بود و روز ضد استکباری است که نباید بزرگداشت آن تا حد یک استندآپ کمدی برای این روز پایین بیاید.

دانشجو هادی جامعه است

وی با اشاره به سخنان دکتر شریعتی در تعریف دانشجو گفت: دانشجو به‌مانند پیامبر، هدایت‌کننده جامعه است، جمهوری اسلامی که در قیدوبند قواعد اسلام است به مصلحت عمل می‌کند و این امری عقلانی است چراکه چهارچوبی را انتخاب کرده که چیز بهتری به مردم‌ جامعه ارائه کند.

دانشجوی مدیریت صنعتی دانشگاه گیلان با بیان اینکه تشکل دانشجویی باید به سمتی برود که مردم را به آن جذب کند، تصریح کرد: امروز تشکل‌های دانشجویی متأسفانه نسبت به برخی مسائل فرهنگی خصوصاً اکران فیلم‌هایی که در تراز شانیت اسلامی نیستند، هیچ مطالبه و دغدغه خاصی نشان نمی‌دهند.

غریبی با تأکید بر اینکه دانشجو بودن در مثل دیگران نبودن است، بیان کرد: دانشجو باید برای جامعه تصمیم سازی کند و این امر با پرداخت هزینه میسر است و شکست‌ها و بر خواستن‌های زیادی دارد.

دانشگاه جایگاه واقعی خود را نشناخته است

یکی از دانشجویان رشته حقوق دانشگاه گیلان نیز در این نشست با بیان‌ اینکه انقلاب ۵۷ انقلاب شبه مدرنیته بود، اظهار کرد: انقلاب ۵۷ یک جامعه سنتی معتقد با هنجارهای خاص خود و به قول امام (ره) انقلاب فرودستان و ستم دیدگان بود.

امیر کاویانی با بیان اینکه شهدای انقلاب نیز از قشر پایین‌دست و آسیب‌پذیر بودند، گفت: افرادی همچون شریعتی و بهشتی نیز هیچ‌گرایشی به سمت لیبرالیسم و مدرنیته نداشتند و از سال ۶۸ فعل‌وانفعالاتی که در کشور به وجود آمد و با سرقت سوژه، مسئله مدرنیته و سوسیالیست را ارائه کردند.

وی با اذعان به اینکه ۹۰ درصد نیروی کار در سال‌های ۶۸ تا اوایل دهه ۷۰ نیروی استخدام رسمی بودند، افزود: در حال حاضر کمتر از ۱۰ درصد استخدام رسمی داریم که این امر به دلیل سیاست سرمایه‌گذاری و موقتی سازی است.

این فعال دانشجویی با طرح این سؤال که آیا دانشجو قسمتی از جامعه مدنی، حاکمیت یا قسمتی از بازار است، تصریح کرد: زمانی که ۹۳ درصد دانشجویان برای تحصیل در کشور پول پرداخت می‌کنند و تنها هفت درصد آن‌هم نسبتاً رایگان تحصیل می‌کنند، می‌توان ادعا کرد که دانشگاه جایگاه واقعی خود را نشناخته است.

کاویانی‌ یکی از سوژه‌های نئولیبرال را عادی‌سازی عنوان کرد و گفت: دولت‌ها ۴۰ سال دست‌به‌دست هم دادند تا سیاست‌های نئولیبرال را اجرایی کنند و دانشگاهی ساختند که ابتذال همه‌جایش را گرفته است.

نئولیبرال ها ماهیت دانشجو را گرفتند

وی با بیان اینکه دانشجویی که دغدغه مشکلات معیشتی دارد به‌جایی نمی‌رسد، افزود: نئولیبرال‌ها، دانشجو را از خودش گرفته‌اند و دانشجو فکر می‌کند که دانشجو است و جایگاه واقعی خود را ندارد.

دانشجوی حقوق دانشگاه گیلان با بیان اینکه دانشگاه گیلان به‌جایی رسیده که صندلی می‌فروشد و به ازای هر دانشجو از وزارت علوم پول می‌گیرد، تصریح کرد: وقتی سلف و خوابگاه برای دانشجوی روزانه پولی باشد نمی‌توان از دانشجویی که توان پرداخت هزینه‌های مالی را ندارد انتظار فعالیت در تشکل‌های دانشجویی داشت.

فضای فعالیت جنبش‌های دانشجویی سرد و زمستانی است

یکی‌ دیگر از دانشجویان رشته حقوق دانشگاه گیلان نیز در این نشست با تسلیت شهادت دانشجویان ۱۶ آذر اظهار کرد: فعالیت دانشجویی در کشور هوای سردی است و از ماهیت اصلی خود فاصله گرفته و طراوت گذشته را ندارد.

طاها محمودی با اشاره به آغاز فعالیت دانشجویی از اویل دهه ۲۰ در دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: ویژگی فعالیت‌های دانشجویی از ابتدا با بحث اسلامیزه شدن و اسلام‌گرایی آغاز به کارکرد که پس‌ازآن در دانشگاه‌های دیگر فعال و تبدیل به گفتمان هژمون تشکل‌ها و جنبش دانشجویی در آن زمان شد.

وی با اذعان به اینکه دانشگاه از جامعه و تفکرات سیاسی جامعه جدا نیست، تصریح کرد: تسخیر لانه جاسوسی که تشکل انجمن اسلامی آن را هدایت کردند و بحث انقلاب فرهنگی که راهبری و هدایت حرکت را انجمن اسلامی آن زمان بر عهده داشت و موجب شد این تشکل روزبه‌روز قوی‌تر شده و نوک پیکان جنبش‌های دانشجویی شناخته شود، دونقطه قوت تشکل‌های دانشجویی بود.

این فعال دانشجویی با اشاره به چرایی ابتذال در دانشگاه‌ها افزود: فرهنگ که دستوری نمی‌شود، باید زمینه‌سازی کنیم و خوراکی که به جامعه می‌دهیم خوراک مترقی باشد.

محمودی با اذعان به اینکه در دهه ۶۰ و ۷۰ دانشجو را یک نخبه می‌شناختند که نقش یک پیامبر داشت و جامعه از دانشجو خط می‌گرفت، گفت: درگذشته دانشجو را یک تفکر مجسم می‌کردند اما از نیمه دوم دهه ۸۰ سطح عمومی‌تری از جامعه وارد دانشگاه شدند و سطح دغدغه‌های دانشجویی بسیار پایین آمد.

دانشگاه دیگر مبدأ تحولات نیست

وی با بیان اینکه امروز دانشگاه دیگر مبدأ تحول نیست، تصریح کرد: امروز دانشگاه و دانشجو بسیار عقب‌تر از جامعه است و به‌جای گفتمان سازی دانشجو اسیر کف جامعه شده و به منجلاب کف جامعه کشیده شده است.

دانشجوی رشته حقوق دانشگاه گیلان معتقد است که فضای موجود در کشور و مشکلات معیشتی موجود فرصت فکر‌ کردن را برای دانشجویی که مشکل معیشتی و کار و اشتغال و آینده دارد فراهم‌ نیست.

انتهای پیام/84008

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول