اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  حقوقی و قضایی

رئیس دیوان عالی کشور: قانون اعمال ماده ۴۷۷ تغییری نکرده است

رئیس دیوان عالی کشور گفت: تغییری در قانون اعمال ماده ۴۷۷ آیین دادرسی کیفری ایجاد نشده و فقط رئیس قوه قضائیه شیوه پذیرش تقاضاها را تعیین کرده است.

رئیس دیوان عالی کشور: قانون اعمال ماده ۴۷۷ تغییری نکرده است

به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام سید احمد مرتضوی مقدم در حاشیه مراسم روز دانشجو در دانشگاه علوم قضایی و خدمات اداری در پاسخ به سوالی درباره دستورالعمل اجرایی ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری که از سوی رئیس قوه قضائیه تصویب و ابلاغ شده است اظهار کرد: تغییر خاصی ایجاد نشده و قانون سر جای خود باقی است و اگر موردی وجود داشته باشد پذیرفته می‌شود.

رئیس دیوان عالی کشور افزود: این دستورالعمل فقط شیوه پذیرش تقاضاها را تعیین کرده است و اصل قانون سر جای خود هست.

به گزارش خبرنگار فارس، در ماده 477 قانون آیین دادرسی کیفری آمده است: در صورتی که رئیس قوه قضائیه رأی قطعی صادره از هریک از مراجع قضائی را خلاف شرع بین تشخیص دهد، با تجویز اعاده دادرسی، پرونده را به دیوان عالی کشور ارسال تا در شعبی خاص که توسط رئیس قوه قضائیه برای این امر تخصیص می‌یابد رسیدگی و رأی قطعی صادر نماید. شعب خاص مذکور مبنیاً بر خلاف شرع بین اعلام شده، رأی قطعی قبلی را نقض و رسیدگی مجدد اعم از شکلی و ماهوی به عمل می‌آورند و رأی مقتضی صادر می‌نمایند.
 
این ماده دارای تبصره های ذیل است:

تبصره ۱- آراء قطعی مراجع قضائی (اعم از حقوقی و کیفری) شامل احکام و قرار‌های دیوان عالی کشور، سازمان قضائی نیرو‌های مسلح، دادگاه‌های تجدید نظر و بدوی، دادسرا‌ها و شورا‌های حل اختلاف هستند.

تبصره ۲- آراء شعب دیوان عالی کشور در باب تجویز اعاده دادرسی و نیز دستور‌های موقت دادگاهها، اگر توسط رئیس قوه قضائیه خلاف شرع بین تشخیص داده شود، مشمول احکام این ماده خواهد بود.

تبصره ۳- درصورتی که رئیس دیوان عالی کشور، دادستان کل کشور، رئیس سازمان قضائی نیرو‌های مسلح و یا رئیس کل دادگستری استان در انجام وظایف قانونی خود، رأی قطعی اعم از حقوقی یا کیفری را خلاف شرع بین تشخیص دهند، می‌توانند با ذکر مستندات از رئیس قوه قضائیه درخواست تجویز اعاده دادرسی نمایند. مفاد این تبصره فقط برای یک بار قابل اعمال است؛ مگر اینکه خلاف شرع بین آن به جهت دیگری باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول