اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

دانشجویان در حضور آیت‌الله رئیسی در مراسم 16 آذر چه گفتند؟

همزمان با حضور رئیس دستگاه قضا در جمع دانشجویان دانشگاه تهران، نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به بیان دغدغه‌ها، نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

دانشجویان در حضور آیت‌الله رئیسی در مراسم 16 آذر چه گفتند؟

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، به همت جمعی از تشکل‌های دانشجویی دانشگاه تهران ویژه‌برنامه روز دانشجو در دانشگاه تهران با حضور آیت الله رئیسی رئیس دستگاه قضا برگزار شد و در این مراسم نمایندگان تشکل‌های دانشجویی به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود پرداختند.

* رسیدگی به حقوق مستضعفین مهم‌ترین دغدغه جنبش دانشجویی است

محمد حسین معصوم زاده دبیر انجمن اسلامی مستقل دانشگاه تهران در این نشست خطاب به آیت الله رئیسی گفت: اکنون که در موقعیت غریب و در عدالتخواهی دانشجویان شما را در محل شهادت دانشجویان می‌بینیم از یاد نمی‌بریم ریاست روسای قبلی را که دیدارشان حتی با چشم مسلح هم ممکن نبود.

وی ادامه داد: آقای رئیسی تسریع در برخورد با مفسدان اقتصادی و دوری از مصلحت سنجی‌ها بارقه امیدی را در دلهایمان زنده کرد.

این فعال دانشجویی گفت: اهم دغدغه های جنبش دانشجویی را رسیدگی به حقوق مستضعفین می‌دانیم.

 

معصوم زاده تصریح کرد: آقای رئیسی، شورای عالی هماهنگی سران قوا که با حکم رهبر انقلاب شکل گرفت، بدلیل شبهه در ماهیت این اعضا و آرا و مصوبات در اذهان عمومی به یک نهاد تبدیل شده و از شما به عنوان یکی از اعضای این شورا تقاضا می‌شود در این باره توضیحاتی شفاف دهید.

وی گفت: همچنین شما وعده برخورد با مسئولانی که در سیل اول سال مقصر بودند را دادید ما منتظر نتیجه این برخورد هستیم.

*  مردم متوجه شده‌اند از تَکرارهای بی‌خاصیت، آبی گرم نمی‌شود/ دولت جوان حزب اللهی را روی کار خواهیم آورد

امین نوریان نماینده جامعه اسلامی دانشجویان هم در این مراسم ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه شهدای دانشجو، به خصوص سه شهید استکبار ستیز دانشگاه تهران گفت: از 16 آذر 1332 تا اولین 16 آذر گام دوم انقلاب، یعنی 16 آذر 1398 این استکیار ستیزی جنبش دانشجویی است که بار دیگر از این مکان طنین انداز خواهد شد، و ما دانشجویان، تمام فریاد خود را بر سر آمریکای جهان خوار می کشیم و می گوئیم: مرگ بر آمریکا.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه تهران افزود: دهه پنجم انقلاب اسلامی در شرایطی آغاز گردید که جمهوری اسلامی از یک سو با کارنامه ای درخشان در حوزه های گوناگون، در اوج اقتدار منطقه ای قرار دارد و از سوی دیگر دشمن قدّار با تمام توان به میدان آمده ولی می دانیم که مهم ترین اسلحه او تصویرسازی غلط  از ایران و ناامیدسازی جوانان از آینده است. اکنون کشور عزیزمان به برکت انقلاب اسلامی، تمام امکانات مادی و معنوی جهت جهش همه جانبه به سمت پیشرفت، آزادی و عدالت را داراست.

 

وی تاکید کرد: منابع قابل توجه انرژی و معدنی، وسعت سرزمین، بازار وسیع داخل و بازارهای وسیع تر منطقه و جهان، نیروی انسانی تحصیلکرده و مشتاق و قرار داشتن در پنجره جمعیتی همگی شرایط این جهش را مهیا ساخته اند.

نوریان گفت: تجارب و اندوخته های گوناگون به ارث رسیده از دفاع مقدس و جهاد سازندگی در دهه نخست انقلاب و پیشرفت های حاصله در صنایع نظامی و همچنین صنایع مادر، افق های پیش رویمان را روشن می سازد. کشور عزیزمان به سان دونده ای است که برای حضور در مسابقات بین المللی انگیزه دارد و جوانان آن دل به ایجاد تمدّن نوین اسلامی و طلوع خورشید ولایت عظمی(ارواحنافداه) داده اند ولی حلقه ای دست و پایش را بسته و آن ایجاد دولت اسلامی است. دولت اسلامی به معنای همه کارگزاران نظام، از قوه مجریه و قوه قضائیه گرفته تا قوه مقننه.

وی افزود: این در حالی که توانایی و استعداد فراوان ایران و ایرانی موجب تحسین رفقا و رقبا شده است. نکته اصلی اینجاست. کشورمان بیش از اینکه به تایید و اشاره قدرت های جهانی و حضور سرمایه های خارجی نیاز داشته باشد، به ایمان به مردم، اعتقاد به جوانان و نگاه به درون احتیاج دارد. امری که علی رغم بیانات امام راحل و تاکیدات امام خامنه ای در سال های اخیر، مغفول دستگاه های اداری، اجرایی و قانون گذاری مان شده است.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه تهران ادامه داد: با دولت پیر و فرتوت، دولت پرایدها و پرادوها نمی توان به جایی رسید. با دولت ساده زیست می‌توان به آرمان‌ها رسید، نه با دولتی که از ویژه خواران حمایت می‌کند.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: ما دولت کار می‌خواهیم، نه دولت شعار؛ دولت شفافیت گرا، نه دولت اشرافیت‌گرا؛ دولت خدمت‌گزار، نه دولت منت‌گزار؛ دولت اقدام و عمل، نه دولت وعده و ادعا؛ دولت با مردم، نه دولت بر مردم؛ دولت اقتصاد مقاومتی پایدار، نه اقتصاد لیبرال وابسته یک ورشکسته؛ دولتی از جنس مردم، نه دولتی از جنس اشراف؛ دولت متکی بر توان داخلی، نه دولت دل سپرده به آمریکا و اروپا. دولت پاکدستی و نه دولت حقوق‌های نجومی. و البته ما به یاری خدا دولت جوان حزب اللهی را روی کار خواهیم آورد.

 

وی گفت: در مجلس نیز هم چنین. ما که با ابطال طلبان و اصلاح طلبان کاری نداریم. مردم به این نتیجه رسیده اند که دیگر از تَکرارهای بی خاصیت آنان، آبی گرم نمی شود. اما به آنانی که به نام ائتلاف نیروهای به اصطلاح اصولگرا و یا انقلابی می نشینند و لیست می بندند می گوئیم، تا کی باید عده ای از نسل پدر بزرگ ها برای ما انتخاب کنند. آن ها اگر می توانستند در مجلس جلوی برجام بی فرجام را می گرفتند، نه اینکه غائبان و ساکتان روز تصویب برجام باشند.

نوریان خطاب به آیت الله رئیسی یادآور شد: حضور حضرت عالی به عنوان سکاندار دستگاه قضا در یک سال اخیر و اهتمام جنابتان به رفع نواقص عدلیه که پناهگاه مظلومان و مجازات گر ظالمان و قانون ستیزان است، نشان داد که اصلاح و تغییر در سطوح خرد و کلان شدنی و طعم شیرین خدمت رسانی به هم وطنان عزیزمان چشیدنی است. بر همگان ثابت شد که مشکل اصلی از کارگزار است و نه ساختار. سال هاست جریانی در کشور پدید آمده که از آن به مافیای قدرت و ثروت یاد می‌شود، مافیای زر و زور مذکور مهم‌ترین اخلالگر در مطالبه عدالت می باشد.

دبیر جامعه اسلامی دانشگاه تهران گفت: با تقدیر از اقدامات اخیر قوه قضاییه، تاکید می کنیم که عطوفت با کسانی که حق مردم را ضایع کرده و با آبروی نظام اسلامی بازی می کنند، در هر سطح و جایگاهی نابخشودنی است. البته که قوه قضائیه تا رسیدن به عدالت به معنای حقیقی کلمه فاصله زیادی دارد و باید تلاش های بسیاری صورت پذیرد،که به همین مناسبت مجموعه اقدامات، توصیه ها و مطالبه ها را در بسته ای پیشنهادی خدمتتان تقدیم خواهیم کرد،  اما تاریخ نشان داده کار با بهشتی ها آسان تر است.

وی افزود: جناب آقای رئیسی، بدانید که بریدن دستان کثیف کسانی که  امروز بر گلوگاه های اقتصادی این مملکت چنبره زده اند و با پول های کثیفشان  قدرت را برای خود می خرند و در عرصه سیاست و فرهنگ نیز تاثیر می گذارند، نه با کارد آشپزخانه که با شمشیر برنده ای ازجنس عدالت علی(علیه السلام) و به دست افرادی که به فرموده آن حضرت بصیرت هایشان را برشمشیرهایشان حمل می کنند اتفاق خواهد افتاد.

* آقای رئیسی جلوی کسانی که از ملت دزدی می‌کنند را بگیرید

علی اسکندری دبیر عدالتخواه دانشگاه تهران هم در این مراسم گفت: آقای رئیسی می‌توان از عملکرد یک سال شما بجز مواردی دفاع کرد. چرا در شرایطی که مجلس رئیس جمهور را استیضاح نمی‌کند دیوان عالی هیچ اقدامی نمی‌کند؟

 

وی ادامه داد: دیگر رئیس جمهور چه کاری باید بکند که خلاف نص صریح قانون شود؟ به طور جدی پیشنهاد می‌شود با ورود به بحث خلق پول بانکی و نه صرفا اختلاس ها جلوی آن هایی که از ملت دزدی می‌کنند را بگیرید.

اسکندری تاکید کرد: آقای رئیسی اکثر کارهای مفید منحصر به حضور فرد شماست و اگر این روحیه در بدنه قوه کم نشود منجر به رکود می‌شود. این سنت بسیار غلطی است که ما در زمان مسئولیت به تخلفات مسئولین نمی‌پردازیم.

* دستگاه قضایی با مسئولینی که حق مسئولیت خود را ادا نمی‌کنند، قاطعانه برخورد کند

علی طلوعی نماینده بسیج دانشجویی هم در این مراسم گفت: جناب آقای رئیسی! اولا حضور شما در دانشگاه تهران را خیر مقدم عرض می‌کنم و این اتفاق را که یکی از سران قوا بی‌واسطه و بدون کارت دعوت در برنامه‌ای دانشجویی حاضر شده است، به فال نیک می‌گیرم. امیدوارم این برنامه فتح بابی برای گفت وگوهای این چنینی با دیگر مسئولین طراز اول کشور باشد. 

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران ادامه داد: پیش از شروع، لازم است بگویم شما نه به‌عنوان چهره‌ای سیاسی از جناحی خاص، که به‌عنوان یکی از سران قوا در این جلسه حاضر شده‌اید. به همین جهت، روشن است که علاوه‌بر پاسخگویی درباره قوه قضائیه، باید پیرامون سایر وجوه مسئولیتی خود که لزوما ارتباطی به مسائل قضایی ندارد نیز، پاسخگو باشید.

طلوعی ادامه داد: آقای رئیسی! هر انسان منصفی تأیید می‌کند که از زمان شروع دوره ریاست شما بر قوه قضاییه، روح تازه‌ای در این رکن اساسی حکومت دمیده شده است. اما توجه به این نکته ضروری است که بهبود وضعیت قوه قضاییه و تحول در این نهاد، جز با اقدامات اساسی امکان‌پذیر نیست.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: حساسیت کار در قوه قضاییه اینجاست که ناکارآمدی و فساد در قوه قضاییه، به‌مثابه ناکارآمدی و فساد در کل حاکمیت انگاشته می‌شود؛ پس عملکرد قوه قضاییه تأثیر مستقیم بر سرمایه اجتماعی نظام دارد. بنابراین تحول سریع و واقعی در قوه قضاییه مهم‌ترین وظیفه شماست. یکی از مهم‌ترین مصادیق تحول در قوه قضاییه، مسئله تفاهم با افکار عمومی است.

وی افزود: تفاهم با افکار عمومی، از دو مجرای تبیین رسانه‌ای اقدامات آن قوه برای مردم و اصلاح درونی قوه قضاییه می‌گذرد. درباره تحول در وجهه رسانه‌ای دستگاه قضا، انتظار می‌رود سخنگوی قوه قضاییه، اولا فردی با سابقه در عرصه رسانه باشد، نه رئیس سابق سازمان زندان‌ها، و ثانیا نحوه گفتگو با رسانه‌ها و اتخاذ مواضع ضد فساد و امیدوارکننده را بلد باشد. 

این فعال دانشجویی تصریح کرد: مسئله بعدی، بهبود عملکرد خبرگزاری میزان است. خبرگزاری میزان، امروز نه خبرگزاری قوه قضاییه، که سایت روابط عمومی آن قوه است. دستگاه رسانه‌ای قوه قضاییه نباید در موضعی منفعل، فقط مشغول تایید یا تکذیب اخبار منتشر شده در فضای مجازی قرار بگیرد. اما بهبود وضعیت رسانه‌ای قوه قضاییه، اولین قدم است.  

طلوعی گفت: فارغ از مسائل فنی و تخصصی مرتبط با سازوکارهای داخلی قوه قضاییه که در این مجال نمی‌گنجد، قوه قضاییه در جهت مبارزه با فساد وگسترش عدالت و آزادی‌های مشروع، وظایفی دارد که به اختصار به آن‌ها اشاره می‌شود:

وی افزود: مبارزه با فساد و گسترش عدالت؛ مبارزه با فساد دو بعد دارد؛ درون قوه و بیرون قوه. اولین قدم جهت مبارزه جدی با فساد، انتشار لیست قضات فاسد و برخورد سخت با آنان است. تا عزمی راسخ در برخورد با مفسدان درون دستگاه قضایی نباشد، اعتماد عمومی نسبت به قوه قضاییه جلب نمی‌شود. 

طلوعی یادآور شد: از موارد فسادآفرین دیگری که برخلاف قانون اساسی، تبدیل به عرفی رایج در دادگاه‌ها شده است می‌توان به غیرعلنی بودن محاکم، جز در مواردی محدود اشاره کرد. آقای رئیسی! گسترش عدالت در کشور، با بهبود در عملکرد قوه قضاییه و حل شدن مسائل قوه حاصل می‌شود، نه با اقدامات و موضع‌گیری‌های شخصی! مسئله اصلی قوه قضاییه، مسئله چگونگی حکمرانی قضایی است.

 

وی گفت: این حکمرانی قضایی است که باید بهبود پیدا کند تا مردم در محاکم قضایی، تغییر را احساس کنند. مسئله اصلی، کاهش پروند‌های قضایی و امر پیشگیری است، مسئله، شفافیت در آرای قضات است، مسئله، حل شدن بحران اسناد عادی است که بخش قابل توجهی از محاکم را درگیر خود کرده است، مسئله در نحوه انتصابات مدیران قضایی است. آقای رئیسی! علت برکناری رئیس سازمان بازرسی کشور چه بود؟

این فعال دانشجویی اضافه کرد: درباره مبارزه با فساد در بیرون از قوه قضاییه نیز، اگر چه در تبلیغات و رسانه‌ها، سلاطین سکه و ارز و گوشت و... مجازات می‌شوند، اما آن طور که به‌نظر می‌رسد، عزمی برای مقابله با سرمنشاء فساد، یعنی مفاسد سیاسی وجود ندارد. در مسئله مبارزه با دانه‌درشت‌ها، ضروری است، نسبت به مسئله پیگیری و احیای حقوق عامه، تلاشی واقعی و جدی صورت بگیرد. امروز، «دستورالعمل نحوه نظارت و پیگیری حقوق عامه» که خود جنابعالی در سال 95 آن را ابلاغ کرده‌اید، بی‌خاصیت و بدون ضمانت اجرایی باقی مانده است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران گفت: از سوی دیگر، معاونت حقوق عامه دادستانی کل کشور نیز باید تحت تصدی فردی پویا و آرمان‌خواه و دارای درک عمیق از مسئله حقوق عامه قرار بگیرد که متأسفانه در حال حاضر اینگونه نیست. قوه قضاییه باید با عنایت به مسئله حقوق عامه، شجاعانه، برخورد با مسئولینی که با بی‌تدبیری و بی‌کفایتی، زمینه‌ساز گسترش فساد در کشور و کوچک‌تر شدن سفره مردم شده‌اند را در اولویت قرار بدهد. چه کسی باید داد مردم را از مسئولین بی‌کفایت بستاند؟ مفاسد اقتصادی و ناامنی، از مفاسد سیاسی سرچشمه می‌گیرد. جناب آقای رئیسی! تکلیف پرونده 18 میلیارد دلار ارز چه شد؟ قوه قضاییه چه اقداماتی برای برخورد با عاملین اصلی این مسئله که با تصمیم‌گیری غلط زمینه‌ساز مفاسد اقتصادی بعدی شدند، انجام داده است؟

 

وی تاکید کرد: گسترش آزادی‌های مشروع؛ امروز، یکی از مهم‌ترین مسائلی که مردم را تحت فشار می‌گذارد، نبود امکان اعتراض نسبت به تصمیمات حکومتی است. مردم باید بتوانند آزادانه و در چارچوب قانون اساسی، اعتراض خود را بیان کنند. اعتراض، نه فقط به معنای تجمع و تحصن، که حتی امکان پیگیری حقوقی اعتراضاتشان نسبت به عملکرد مسئولین مختلف است. پیشنهاد ما این است که به جز برداشتن موانع غیرقانونی از سر راه تجمعات اعتراضی، شما به عنوان رییس قوه قضاییه، در موضوعاتی که بحث حقوق عامه مطرح است، دستورالعملی جهت رسمیت بخشیدن به شکایات مردمی و پیگیری قضایی این شکایات، ابلاغ کنید.

طلوعی یادآور شد: همچنین قوه قضاییه باید تمایز آشکار میان مخالفان یا منتقدان سیاسی نظام با مجرمان امنیتی را درک کند. در شرایط فعلی، هرگونه اعتراض از سوی کارگران، معلمان، دانشجویان یا دیگر اقشار مردم، می‌تواند با برچسب‌های امنیتی، نادیده گرفته شود. کارگران، رانندگان، مال‌باختگان موسسات مالی، دانشجویان و دیگر اقشار مردم چگونه باید تظلم‌خواهی کنند که با برخورد امنیتی مواجه نشوند و بتوانند حقوق خود را نیز استیفا کنند؟ 

وی درباره مسئله بنزین هم گفت: جناب آقای رئیسی! لازم است یکبار به طور شفاف و دقیق بگویید به عنوان عضو شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، نقشتان هنگام تصویب طرح افزایش قیمت بنزین چه بوده است؟ مشاوران و همراهان شما در آن جلسه چه کسانی بودند؟ کدام آینده‌سنجی و چه مصلحتی شما را بر آن داشت که مانند دیگر سران قوا پس از تصویب این طرح سکوت پیشه کردید تا آنجا که رهبر انقلاب از آبروی خود برای دفاع از چیزی که شما آن را تصویب کرده بودید، هزینه کند؟ آقای رئیسی! اگر به هر دلیلی با تصویب آن طرح موافقت کردید، چرا به لحاظ سیاسی، فعالانه وارد میدان نشدید؟

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در خاتمه اظهار داشت: امروز دستگاه قضایی باید با مسئولینی که حق مسئولیت خود را ادا نمی‌کنند و مردم را بازیچه دست خود قرار می‌دهند و با ناکارآمدی و فساد، موجب نارضایتی گسترده مردم،از دست رفتن سرمایه اجتماعی، تحمیل هزینه‌های گزاف مالی و جانی و زمینه سازی بروز دشمنی های دشمنان در کشور می‌شوند، قاطعانه برخورد کند و آن‌ها را مورد پیگیری و محاکمه قرار دهد.

به گزارش فارس در این مراسم نماینده کارگران شرکت‌ هپکو و همچنین نمایندگان برخی از اصناف هم به بیان نظرات و طرح مشکلات خود پرداختند.

* کاملا افزایش قیمت را حس می‌کنم/ غروم نمی‌گذارد گریه کنم...

نماینده صنف وانت‌بار و پیک‌موتوری در این مراسم گفت: من مستاجرم و در یکی از مشاغل سخت کار می کنم، پیک موتوری. از طرف اتحادیه به ما اعلام کردند که افزایش قیمت نداشته باشید. من قبل از گرانی روز ۱۰۰ تومان کار می‌کردم.۱۰ تومان بنزین می‌زدم اما امروز همان ۱۰۰ تومان کار می‌کنم ۳۰تومان بنزین می‌زنم.

وی ادامه داد: در رسانه ها اعلام‌می‌کنند که قیمت‌ها افرایش پیدا نکرده اما من کاملا افزایش قیمت را حس می‌کنم الان ۸ روز است دارم دنبال خانه می‌گردم پیدا نمی‌کنم، نمی‌خواهم گریه کنم چون غرورم اجازه نمی‌دهد.

 

نماینده صنف وانت‌بار و پیک‌موتوری گفت: من امروز از طرف اتحادیه‌ای حرف می‌زنم که همه از قشر مستضعف هستیم. این تقسیم ناعادلانه سوخت واقعا قابل فهم نیست! ۶۰ لیتر آخر؟!

وی گفت: نظر من این است حتما رانتی پشتش بوده..، آقای رئیسی ممنون از شما که آمدید، امید در دل ما زنده شد. از اتحادیه ما شروع کنید ببینید چه ظلمی به ما می‌شد و صدای مارو به مسئولان برسانید.

* دور از ذهن نیست بگوییم مورد نفوذ لیبرال ها هستیم

نماینده کارگران هپکو هم در این مراسم گفت:  سالهاست که ما کارگران صنایع بزرگ صدای خود را از طریق شما دانشجویان به گوش مسئولین رسانده ایم. هر کسی که می‌گوید اصل ۴۴ مشکل دارد با رهبری مشکل ندارد، این اجرای اصل ۴۴ است که مشکل دارد.

 

وی افزود:‌مدت هاست که نفودیان صنعت راه خود را با این اصل یکی کردند و ما کارگران و سربازان خط مقدم مبارزه با این مفاسد اقتصادی هستیم و با اعتراض دشمن این انقلاب خوانده شده ایم، انقلابی که خودمان با جان و خون خود برایش جنگیده ایم. آیا دور از ذهن نیست بگوییم مورد نفوذ لیبرال های غرب گرا هستیم. اکنون بسیاری از شرکت ها فقط ابزار شوهای انتخاباتی شده است و تمام کارهای که برای این شرکت ها شده در این یک کلمه میگنجد "هیچ"!

وی تاکید کرد:‌حدود ۱۰۰ نفر از کارگران استان مرکزی محکوم به احکام سنگین امنیتی شده اند که امید داریم شما به آن ها رسیدگی کنید. از شما تقاضا داریم با ورود به مسئله این شرکت‌ها از مکیده شدن خون کارگران و نابودی صنعت جلوگیری کنید.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول