اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

در حاشیه شورای شهر زنجان/ توضیحات عدم برگزاری جلسات و مرخصی شهردار

آخرین جلسه علنی شورای شهر زنجان 14 آبان‌ماه برگزار شده است، تاریخی که تقریبا یک ماه از آن گذشته است و تاکنون جلسه رسمی و علنی برگزار نشده است ، طبق برنامه‌ریزی قبلی قرار بود که روز گذشته یعنی 12 آذرماه جلسه رسمی و علنی با حضور رسانه‌ها پیرامون موارد اخیر شورا و شهرداری برگزار شود اما ظاهرا در ساعات آخر برگزاری آن لغو شده است.

در حاشیه شورای شهر زنجان/ توضیحات عدم برگزاری جلسات و مرخصی شهردار

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، طبق نص صریح قانون، ماده 15 ( اصلاحی 6/7/1382 )، جلسات شوراها علنی و با حضور دو سوم اعضای اصلی رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثریت مطلق آرای حاضرین معتبر است و تشکیل جلسات غیرعلنی منوط به تصویب دو سوم اعضای حاضر در جلسه است.

بر اساس همین قانون لازمه علنی بودن جلسات شورا، حضور خبرنگاران و رسانه‌ها در جلسات شورا است، چرا که آنچه مسلم است حضور خبرنگاران در جلسات شورا، فرصتی برای شورا است، چرا که با حضور افکار عمومی در جلسات شورای شهر، اعضای شورا با دقت بیشتری تصمیم گرفته و همه تصمیمات و مصوبات شورا به صورت شفاف منعکس می‌شود.

آخرین جلسه علنی شورای شهر زنجان 14 آبان‌ماه برگزار شده است، تاریخی که تقریبا یک ماه از آن گذشته و تاکنون جلسه رسمی و علنی برگزار نشده است، اما به گفته یکی از اعضای شورای شهر در این بازه زمانی یک جلسه غیرعلنی برگزار شده است.

جلسه غیرعلنی که اتفاقا بسیار پرحاشیه بوده و با واکنش‌هایی هم مواجه بوده است، شنیده‌ها حاکی از آن است که در این جلسه بحث تحقیق و تفحص از چند سازمان شهرداری، بحث نیروهای جدید جذب شده به شهرداری و همچنین مسائل پیرامونی در ارتباط با مرخصی و ماموریت‌های شهردار و عدم حضور وی در زنجان در روزهای پایانی هفته بررسی شده است.

طبق برنامه‌ریزی قبلی قرار بود که روز گذشته یعنی 12 آذرماه جلسه رسمی و علنی با حضور رسانه‌ها، پیرامون موارد اخیر شورا و شهرداری برگزار شود اما ظاهرا در ساعات آخر این جلسه لغو شده است.

هرچند که گاها برخی از جلسات شورای شهر با بررسی دستور جلسات بی اهمیتی برگزار می‌شود، اما با این شرایط به علت حضور خبرنگاران این مباحث ثبت و ضبط شده و امکان بازگشت از آن نیست.

در این بین بحث اصلی در ارتباط با جلساتی است که غیرعلنی برگزار و اتفاقا موضوعات مهمتری در آن بررسی می‌شود که برخی از اعضای شورا معتقدند بیان و طرح همین موضوعات در جلسات علنی همراه با حاشیه خواهد بود.

نظر هیأت رئیسه شورای شهر درباره عدم برگزاری جلسات

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان درباره عدم برگزاری جلسات شورای شهر زنجان طی یک ماه اخیر اظهار کرد: پس از آخرین جلسه رسمی و علنی، تنها یک جلسه غیرعلنی در شورا برگزار شده است.

حمیدرضا حمیدی با اشاره به اینکه این هفته نیز جلسه شورای شهر برگزار نشد چون دستور کاری نبود که جلسه را برگزار کنیم، گفت: موضوعی که درباره علنی بودن کل جلسات اعلام کردیم، هنوز پابرجاست و سر حرفمان هستیم.

وی با اشاره به اینکه یک جلسه نیز برگزار شد که غیرعلنی بود، گفت: با توجه به اینکه در این جلسه مواردی مطرح شد که نیاز نبود علنی مطرح شود از همین رو با توجه به بند قانونی موجود و بنا به درخواست اعضای شورا جلسه را غیرعلنی برگزار کردیم.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان درباره موضوعات مطرح شده در این جلسه گفت: مباحث مربوط به تحقیق و تفحص از جمله موارد مطرح شده در این جلسه بود، اما قطعا گزارش این موضوع در صحن علنی اعلام خواهد شد.

حمیدی با اشاره به اینکه مراحل تحقیق و تفحص از سازمان سیما و منظر شهرداری و سازمان فرهنگی انجام خواهد شد، گفت: البته طبق قانون باید مشخص شود که تحقیق و تفحص در ارتباط با چه موضوعی خواهد بود، یعنی اگر قرار است تحقیق در ارتباط با سازمان فرهنگی باشد، دقیقا مشخص کنیم که مربوط به کدام قرارداد و یا کدام موضوع است.

رئیس شورای اسلامی شهر زنجان با اشاره به روند تشکیل هیأت و کمیسیون مربوطه در ارتباط با تحقیق و تفحص بیان کرد: اگر اعضا از گزارش هیأت راضی نشدند، تحقیق و تفحص انجام می‌شود.

وی همچنین در ارتباط با عدم حضور شهردار در زنجان نیز اینطور توضیح داد: قانونا شهردار هر وقت بخواهد مرخصی بگیرد، به صورت مکتوب از رئیس شورا مرخصی می‌گیرد و گاها وقتی شهردار در زنجان نیست، در ماموریت بوده و برای پیگیری امور شهری است.

حمیدی در ارتباط با برخی موارد مطرح شده در ارتباط با غیبت طولانی مدت شهردار نیز گفت: این گفته‌ها درست نیست، چون اگر شهردار نبود که اینقدر کار در زنجان انجام نمی‌شد.

جلسه روز گذشته شورا به علت نبود دستور کار کنسل شد

نایب رئیس شورای اسلامی شهر زنجان نیز در همین رابطه به خبرنگار فارس گفت: پس از آخرین جلسه علنی، تنها یک جلسه غیرعلنی تشکیل شده است.

سجاد خدایی با اشاره به اینکه جلسه روز گذشته یعنی 12 آذر نیز در ابتدا قرار بود، علنی باشد، اما چون دستور کار خاصی نداشت کنسل شد، اضافه کرد: در ارتباط با جلسات غیرعلنی نیز شورا مختار است که برخی از جلسات را غیرعلنی را برگزار کند و این موضوع منع قانونی ندارد.

وی همچنین در ارتباط با بحث تحقیق و تفحص نیز به ماده 71 قانون در این رابطه اشاره کرد و گفت: در صورتی که حداقل یک سوم اعضای شورای اسلامی شهر، تحقیق و تفحص در هر یک از امور مربوط به وظایف شهرداری‌ها و سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته را لازم بداند تقاضای خود را به صورت کتبی به رئیس شورای اسلامی شهر تسلیم  و رئیس شورای شهر ظرف مدت 48 ساعت آن را به کمیسیون تخصصی ذیربط شورا برای رسیدگی ارجاع می‌کند.

تدوین بودجه سال آینده

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر زنجان نیز در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: مباحث اخیر مطرح شده مربوط به تحقیق و تفحص از چند سازمان شهرداری بود که امضاهای مربوط به سازمان فرهنگی به حد نصاب رسیده و قطعا انجام خواهد شد.

عباس راشاد با اشاره به اینکه برای انجام تحقیق و تفحص باید امضاها به میزان لازم برسد، گفت: برای این کار حداقل باید 6 نفر امضا بدهند.

وی همچنین در ارتباط با عدم برگزاری جلسات علنی نیز گفت: در حال حاضر شهرداری و شورا پیگیر تدوین بودجه سال آینده هستند که در این رابطه شورا باید نظر بدهد که فعلا این موضوع در دستور کار شوراست، از طرفی تعداد نامه‌هایی که باید به جلسه علنی بیاید کافی باشد.

وی با اشاره به اینکه جلسات قبلی عمدتا در بحث بودجه و مربوط به بررسی پروژه‌های سرمایه‌گذاری بوده ست، افزود: داخل اینها موضوع خاصی نبود که به جلسه علنی آورده شود.

راشاد افزود: فقط یک جلسه غیرعلنی در شورای شهر برگزار شد که مربوط به تحقیق و تفحص و شیوه اجرای آن بود و در آن جلسه شیوه اجرای تحقیق و تفحص و اینکه مسؤولان کمیته چه کسانی باشند، بحث شد.

عضو هیأت رئیسه شورای اسلامی شهر زنجان افزود: همچنین در این جلسه بحث مرخصی شهردار و حضور و عدم شهردار مطرح شد و یکی از مباحث این بود که وقتی شهردار در زنجان حضور ندارد، رئیس شورا از چه طریقی مطلع می‌شود، یا از چه طریقی مرخصی می‌گیرند و یکی از موضوعات تحقیق و تفحص همین بود.

با همه این توضیحات ارائه شده از سوی هیأت رئیسه با توجه به اینکه شورا نهادی مردمی است که اعضای آن از خود مردم هستند، از همین رو مردم نیز انتظار شفاف‌سازی و ارتباط بیشتری با شورای شهر دارند، در واقع فلسفه انتخاب شوراها پیگیری امور مردم بوده و با توجه به هدف تشکیل آنها مردم حق نقد شوراها را دارند.

مردم می‌پرسند مگر شوراها، ناظر بر عملکرد شهرداری‌ها نیستند، پس چگونه است که با این شرایط بازهم اتفاقاتی که خوشایند شهر نیست رخ می‌دهد، بر همین اساس جمعی از شهروندان در گفت‌وگو با فارس از شورای شهر خواستند در ارتباط با چند موضوع به صورت شفاف پاسخ دهد، بیان دلیل تحقیق و تفحص از چند سازمان شهرداری، ارائه توضیحات در ارتباط با نیروهای تازه جذب شده در شهرداری، شیوه حضور شهردار در زنجان، علت عقب افتادگی حقوق کارگران در یکی از مناطق شهری، مباحث مطرح شده در ارتباط با مسائل مالی در شهرداری، سفر شهردار زنجان به مالزی، هزینه‌های سفر اعضای شورا و شهردار به کشورهای خارجی.

انتهای پیام/73005/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول