اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

نخستین تجربه نورسنجی ستارگان با دوربین عکاسی حرفه‌ای/ راه پژوهش نیمه حرفه‌ای نجوم در ایران باز شد

نورسنجی با استفاده از دوربین‌های نجومی CCD انجام می شود، اما ممکن است این دوربین ها در دسترس همه نباشد، بنابراین گاهی از دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای که قابلیت نصب لنزهای متفاوت را دارند هم استفاده می‌شود.

نخستین تجربه نورسنجی ستارگان با دوربین عکاسی حرفه‌ای/ راه پژوهش نیمه حرفه‌ای نجوم در ایران باز شد

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، ایرج صفایی مسؤول رصدخانه دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه این کار به پیشنهاد پرو رئیس آیوتا-خاورمیانه و با همکاری محمدرضا پاکروانفر انجام شده است، گفت: نتیجه این نورسنجی که منحنی نوری یک ستاره متغیر گرفتی که از نوع W UMa است، به نام BX Peg با دوره تناوب کمتر از هفت ساعت و قدر ظاهری حدود ۱۱ در شماره ۶ مجله JOE به زبان انگلیسی منتشر شد.

وی با بیان اینکه امروزه نورسنجی یا فتومتری با استفاده از دوربین‌های نجومی CCD انجام می‌شود، اما ممکن است این دوربین ها در دسترس همه نباشد، خاطرنشان کرد: بنابراین گاه از دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای که قابلیت نصب لنزهای متفاوت را دارند هم استفاده می‌شود.

*راه فعالیت‌های پژوهشی نیمه حرفه‌ای نجوم در ایران باز شد

صفایی با اشاره به اینکه این روش در ایران تاکنون برای انجام یک کار پژوهشی مورد استفاده قرار نگرفته بود، گفت: اما این تجربه راه را برای فعالیت‌های پژوهشی نیمه حرفه نجوم در ایران باز می کند. چراکه در این تعداد زیادی تلسکوپ آماتوری و یا نیمه حرفه ای وجود دارد. ولی تهیه دوربین نجومی برای هر کسی کار ساده ای نیست. درصورتی که دوربین‌های DSLR بصورت گسترده در عکاسی نجومی استفاده می‌شود و در دسترس بسیاری از علاقمندان هست. گرچه دوربین‌های DSLR همه قابلیت‌های دوربین های نجومی را ندارد ولی می توان بخشی از کارهای آموزشی و پژوهشی نجومی را با استفاده از آن انجام داد.

مسؤول رصدخانه دانشگاه کاشان اظهار کرد: مهمترین منبع دریافت اطلاعات از اجرام آسمانی، نور دریافتی از آنها است. نورسنجی، شامل اندازه گیری شدت نور ظاهری ستارگان و دیگر اجرام آسمانی و تغییرات شدت نور دریافتی در طول زمان است. این شاخه از نجوم رصدی آگاهی زیادی از مشخصات و مختصات اجرام آسمانی در اختیار ستاره شناسان قرار می‌دهد. شدت نور ظاهری نیمی از ستارگان آسمان در طول زمان تغییر می‌کند که به آنها ستارگان متغیر می‌گویند. نورسنجی این ستارگان می‌تواند آگاهی گسترده‌ای در مورد کهکشان و کیهان در اختیار اخترشناسان قرار دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول