اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

نخستین نشست بررسی شخصیت روحانی میرزای جنگلی برگزار شد

نخستین نشست بررسی تخصصی شخصیت روحانی تمدن ساز گیلانی با حضور نخبگان دانش‌آموز در خانه تاریخی میرزا کوچک جنگلی برگزار شد.

نخستین نشست بررسی شخصیت روحانی میرزای جنگلی برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، مهدی پارسا امروز در نخستین نشست بررسی تخصصی شخصیت روحانی تمدن ساز گیلانی با حضور نخبگان دانش‌آموز  در خانه تاریخی میرزا کوچک جنگلی با اشاره به جایگاه والای این روحانی مبارز گیلانی اظهار کرد: در دورانی از تاریخ گیلان که حاکمان آن سرسپرده بیگانگان بودند، جای خالی، پهلوانان باغیرت ملی مشهود بوده است. 

وی با اشاره به سیر تاریخی نهضت جنگل در گیلان گفت: در برهه‌ای از تاریخ که  حاکمان سرسپرده بیگانگان بوده و خود را به انگلیس چسبانیده بودند، شخصی به نام یونس معروف به میرزا کوچک جنگلی، فرزند میرزا بزرگ از همین منطقه گیلان ظهور کرده و در برابر زیاده‌خواهی‌های بیگانگان ایستادگی کرده است.

رئیس سازمان بسیج رسانه گیلان یکی از مهم‌ترین خصوصیات مردم ایران را  عدم ظلم‌پذیری و ایستادگی آنان  در برابر ستم دانست که در طول تاریخ و در بزنگاه‌های حساس  نقش‌آفرین بوده است، تصریح کرد: مردم گیلان  همواره انزجار خود را از خاندان ستم‌شاهی و مستکبرین داخلی نشان داده‌اند، ازاین‌رو؛ نهضت جنگل نقش مهمی در شکل‌گیری انقلاب‌هایی که اساس آن‌ها مبانی اسلام بود داشته است.

پارسا با تأکید بر لزوم بازخوانی نهضت جنگل بر دانش‌آموزان و آینده‌سازان این مرزوبوم بیان کرد: میرزا کوچک طلبه‌ای مبارز و صاحب‌امتیاز روزنامه جنگل بود که به فرمایش مقام معظم رهبری یک واحد مینیاتوری از جمهوری اسلامی را در رشت به وجود آورد.

به گزارش فارس، میرزا کوچک خان تحصیلات اولیه خود را در مدرسه حاج حسن، واقع در صالح‌آباد رشت و نیز مدرسه جامع که در آن موقع رونق خوبی داشت، گذراند، سپس به تهران عزیمت کرد و در مدرسه محمودیه حجره‌ای گرفت و به تحصیلات خویش ادامه داد، بنا بر نقل رضا مظفری در کتاب مشاهیر گیلان او در آستانه نیل به مقام اجتهاد بود که تحولات ایران آن زمان مسیر زندگی‌اش را تغییر داد.

 

در انتهای این مراسم، دانش‌آموزان با بازدید از خانه میرزا و هم‌خوانی سرود گیلکی نود و هشتمین سالگرد شهادت میرزای جنگلی را گرامی داشتند.

انتهای پیام/84007

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول