اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

سفر چراغ خاموش ترامپ به افغانستان نشان از افول آمریکا دارد

کارشناس مسائل منطقه با بیان اینکه سفر چراغ خاموش ترامپ به منطقه توهین به مردم و حاکمیت ملی افغانستان بود، گفت: ترامپ جایگاهی برای مقامات رسمی افغانستان قائل نیست و این نگاه سلطه‌طلبانه و هژمونیک افول آمریکا را تسریع خواهد کرد.

سفر چراغ خاموش ترامپ به افغانستان نشان از افول آمریکا دارد

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته در سفری از پیش‌اعلام‌ نشده، وارد افغانستان شد.

بنا بر اعلام کاخ سفید، این سفر با هدف سرکشی به نظامیان آمریکایی به مناسبت عید شکرگزاری صورت گرفت. ترامپ در جریان این سفر در پایگاه نظامیان آمریکایی در «بگرام» که بزرگترین پایگاه این کشور در افغانستان است، حضور یافت.

پس از پایان سخنان «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان، ترامپ از سربازان خواست تا جایی برای وی باز کرده و غنی به میان سربازان و در پشت سر رئیس جمهور آمریکا قرار گرفت که این موضوع خشم مردم افغانستان را در شبکه‌های اجتماعی به دنبال داشت.

«سید رضا صدر الحسینی» تحلیلگر مسائل غرب آسیا، در این باره به خبرنگار فارس گفت که سفر ترامپ به افغانستان خارج از عرف دیپلماتیک و توهین به مردم و مقامات سیاسی و اجتماعی این کشور بود.

به گفته وی، سفر بدون اطلاع ترامپ به یک پایگاه نظامی صرف نظر از توهین به مردم و حاکمیت ملی افغانستان، نشان از افول سلطه آمریکا دارد.

صدرالحسینی بر این باور است که این‌گونه برخوردها تنفر مردم افغانستان را نسبت به آمریکا افزایش خواهد داد و از سوی دیگر نشان دهنده این است که ترامپ جایگاهی برای مقامات رسمی افغانستان قائل نیست.

گفتوگوی تفصیلی سایت افغانستان خبرگزاری فارس با وی را در زیر می‌خوانید.

*حرکت ترامپ توهینی به مردم افغانستان بود

فارس: باتوجه به عدم اطلاع مقامات افغانستان از سفر ترامپ، فکر می‌کنید آیا این موضوع خارج از عرف دیپلماتیک است؟

یکبار دیگر ترامپ بدون رعایت تشریفات دیپلماتیک و مرسوم در سفرهای خارجی وارد افغانستان شد که این اقدام ترامپ خارج از عرف دیپلماتیک و توهینی به مردم و مقامات سیاسی و اجتماعی این کشور بود.

 سفر ترامپ بدون اطلاع مقامات سیاسی افغانستان به یک پایگاه نظامی انجام شد که علاوه بر انکه توهین به مردم و حاکمیت ملی افغانستان است، دلیل سفرهای چراغ خاموش به کشورهای منطقه بدون اجازه صاحبان اصلی آنها، نشان از افول آمریکا دارد.

*برخورد ترامپ تنفر مردم افغانستان از آمریکا را افزایش می‌دهد

فارس: ترامپ بعد از سخنرانی رئیس جمهور افغانستان از وی درخواست می‌کند که در میان نظامیان آمریکا و پشت سر وی بایستد، این برخورد را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

برخورد ترامپ با شخص اول افغانستان غیرمعمول بود، در این گونه سفرها معمولا 2 رئیس جمهور در سطح هم و در توازن و در شکل موازی کنار یکدیگر سخنرانی می‌کنند، اما متاسفانه شیوه برخورد ترامپ با رئیس جمهور مستقر و قانونی افغانستان خارج از عرف دیپلماتیک بود.

به نظر می‌رسد که دیدگاه امروز آمریکا در مورد برخی از مقامات رسمی کشورها به شکل قرون 17 و 18 اعمال می شود.

این‌گونه برخوردها تنفر مردم افغانستان را نسبت به آمریکا افزایش خواهد داد و از سوی دیگر نشان دهنده این است که ترامپ جایگاهی برای مقامات رسمی افغانستان قائل نیست و این نگاه سلطه طالبانه و هژمونیک افول آمریکا را تسریع خواهد کرد. 

فارس: نظر و دیدگاه مردم افغانستان پس از گذشت 19 سال از جنگ آمریکا در این کشور درباره حضور نظامیان خارجی چیست؟

نظر مردم همه کشورهایی که آمریکا در آنجا حضور دارند، نسبت به این افراد منفی بوده و یکی از نشانه‌های آن نوع برخوردی است که مردم افغانستان نسبت به سربازان آمریکایی در منطقه بگرام انجام می‌دهند.

آسیب‌های جدی در طول سالیان اخیر به این پایگاه و نظامیان آمریکایی که مشغول تردد به این منطقه هستند، افزایش یافته و مردم بغض و کینه خود را نسبت به آمریکایی‌ها خود را به صورت تظاهرات چندباره در کابل انجام دادند.

یکی از دلایل این افزایش تنفر دخالت نظامیان آمریکایی در امور داخلی افغانستان و افزایش اقدامات نظامی آمریکا در این کشور به خصوص از طریق پرواز پهباد و بمباران‌های است که بخش قابل توجهی از این تلفات به افراد غیرنظامی و افراد غیروابسته به گروه های تروریست حاضر در افغانستان وارد شده است.

در واقع مردم افغانستان مشاهده می‌کنند که حضور  آمریکا در 19 سال گذشته در مبارزه با مواد مخدر، توسعه اقتصادی، اجتماعی و ارتقا امنیت تاثیر نداشته و حتی حضور نظامیان آمریکایی باعث تشدید اقدامات تروریستی شده است.

مردم افغانستان سال‌ها با جریان شناخته شده تروریستی در این کشور روبرو بودند، اما از حدود 3 سال پیش با حضور آمریکا و زیر چتر امنیتی این کشور شاهد حضور و گسترش گروه تروریستی داعش نیز هستیم که به مجموعه ترویستی افغانستان اضافه شده است. 

در حقیقت مردم افغانستان با توجه اینکه هیچ یک از تعهدات آمریکایی‌ها طی 19 سال حضور در این کشور عملی نشده، حضور نظامیان خارجی را مضر می‌دانند.

*داعش در افغانستان شکست نخورده است

فارس: با توجه به سخنان مقامات افغانستان در مورد شکست داعش در این کشور، فکر می‌کنید که این گروه تروریستی در افغانستان شکست خورده است؟

اقدامات داعش در ننگرهار و در بخش‌های شمالی افغانستان تقریبا رو به افزایش بوده و توانمندی این گروه در آموزش، تسلیحات و جذب نیرو گسترش یافته است.

داعش طی سالیان گذشته به دلیل اختلاف مبنایی و فکری نتوانسته از میان جوانان و مردم این کشور نیرو جذب کند، اما با این وجود فعالیت این گروه تروریستی در افغانستان افزایش یافته است. 

فارس: آیا سیاست ترامپ در باره افغانستان تغییر کرده و آمریکا به دنبال صلح در افغانستان و کاهش نیروهای خود در این کشور است؟

واقعیت این است که هیچکدام از مطالبی که ترامپ در مورد خارج کردن نیروهای خود از منطقه غرب آسیا عنوان کرده، عملیاتی نشده و در مورد افغانستان نیز بعید است که  شاهد خروج نظامیان آمریکایی باشیم.

کاهش نظامیان آمریکایی برای کاهش تلفات این افراد است و به این معنا نیست که آمریکا از منافع خود در منطقه دست کشیده است، بلکه آمریکا شیوه حضور خود را در افغانستان تغییر داده و از حضور نظامی صرف و عریان به شیوهای پنهان و عملیات روانی و جنگ نرم تغییر داده است. 

آمریکا با نفوذ در دستگاهای تصمیم‌گیری افغانستان تلاش دارد تفکر آمریکایی و حضور خود را در این کشور تقویت کند.

*بخش جهادی طالبان مخالف صلح با آمریکا است

فارس: آیا آمریکا به دنبال صلح با طالبان است؟

به نظر می‌رسد که آمریکایی‌ها علاقمند به صلح با طالبان هستند، اما به دلیل مبانی فکر طالبان نباید انتظار صلح جامع و دائمی در افغانستان را داشته باشیم، تنها ممکن است معاملاتی در مورد قدرت سیاسی طالبان در آینده نزدیک افغانستان انجام شود.

از سوی دیگر بخش جهادی طالبان موضوع صلح با آمریکا را رد کرده و خواهان ادامه جنگ با این کشور است. 

فارس: با توجه به گذشت بیش از 2 ماه از برگزاری انتخابات افغانستان چرا تاکنون نتایج آن اعلام نشده است؟ 

به نظر می‌رسد دلیل به تاخیر افتادن نتایج انتخابات ریاست جمهوری افغانستان شبهاتی باشد که در مسئله انتخابات وجود دارد.

به دلیل عدم مشارکت مردم افغانستان اما به دلیل شرایط سیاسی این کشور و وجود شبهات گوناگون در نحوه رای گیری و شمارش آرا اعلام نتایج را با تاخیر مواجه کرده است.

*ایران به دنبال صلح و توسعه افغانستان است

فارس: ایران چه نقشی می‌تواند در صلح و ثبات در افغانستان ایفا کند؟

جمهوری اسلامی ایران  برای خود در منطقه نقش ثبات سازی و افزایش امنیت نقاط مختلف بویژه کشورهای همسایه و افغانستان  را تعریف کرده است.

قطعا امنیت افغانستان بروی امنیت ایران بخصوص شرق این کشور تاثیر بسزایی دارد، ایران در طول یک دهه گذشته تمام تلاش خود را معطوف به ایجاد صلح و ثبات در افغانستان کرده است. 

به نظر می‌رسد که جهت‌گیری جمهوری اسلامی توسعه اقتصادی، اجتماعی، بهداشتی درمانی و سیاسی است و این موضوع نشان دهنده اهمیتی است که افغانستان برای ایران دارد.

نفوذ معنوی جمهوری اسلامی در بخشی قابل توجهی از جمعیت افغانستان یکی از اهرم‌های ثبات و امنیت داخلی افغانستان است، به این دلیل که با توجه به گرایشی که نیروهای زبده و جهادی و متمایل به انقلاب اسلامی به ایران دارند، توصیه‌های که به این افراد از سوی ایران شده همواره منبع ثبات بوده است.

جمهوری اسلامی در این رابطه تمام تلاش خود را برای تقویت ثبات و امنیت  و توسعه همه جانبه در افغانستان معطوف کرده است. 

انتهای پیام/ ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول