اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

نقشه خاک کشور آماده می‌شود/ برنامه‌های حفاظت از خاک کشور

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه نقشه خاک کشور طی 5 سال آماده می‌شود، برنامه‌های حفاظت از خاک وزارت جهاد کشاورزی را تشریح کرد.

نقشه خاک کشور آماده می‌شود/ برنامه‌های حفاظت از خاک کشور

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، امروز کاظم خاوازی رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در حاشیه مراسم روز جهانی خاک در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس که برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی برای حفاظت از خاک کشور چیست، گفت: قرار است نقشه خاک کشور طی 5 سال آماده شود. ضمن اینکه آیین‌نامه اجرایی قانون حفاظت از خاک هم در حال نوشتن است.

وی ادامه داد: در برنامه ششم توسعه هم روی کشاورزی حفاظتی تأکید شده و کلاس‌های آموزشی در این زمینه برگزار شده است. همچنین ادوات و تجهیزات کشاورزی مربوط به کشاورزی حفاظتی از جمله سیستم‌های بدون شخم در داخل کشور تولی می‌شود.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اجرای قانون حفاظت از خاک را در جلوگیری از تخریب و فرسایش خاک و همچنین آلوده شدن آن بسیار مهم عنوان کرد و گفت: آیین‌نامه این قانون به زودی تقدیم دولت می‌شود و اجرایی خواهد شد. 

خاوازی همچنین گفت: نقشه خاک کشور هم در کشت محصولات کشاورزی متناسب با خاک آن منطقه بسیار مهم و حیاتی است و ما را در حفاظت خاک کمک خواهد کرد. 

وی در پاسخ به سؤال دیگر فارس که کشاورزی حفاظتی نیازمند زمین‌های بزرگ است و از آنجایی که سطح زمین‌های کشاورزی ما کوچک است آیا فکر نمی‌کنید موانعی بر سر راه اجرای این برنامه وجود داشته باشد، گفت: بخشی از کشاورزی حفاظتی استفاده از ادوات و تجهیزات کشاورزی است اما بخشی مربوط به آیش و نکاشت و همچنین استفاده از تجهیزات بدون شخم است که همه اینها ما را به سمت کشاورزی حفاظتی می‌برد.

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در توضیح کشاورزی حفاظتی گفت: حداقل شخم زدن خاک و به حداکثر رساندن رطوبت خاک در واقع از اهداف کشاورزی حفاظتی است.

خاوازی همچنین درباره قاچاق خاک هم گفت: تمهیدات قانونی لازم برای جلوگیری از قاچاق خاک در کشور آماده شده و اجرا می‌شود.

وی درباره جزئیات این قوانین توضیحاتی نداد.

امروز مراسم روز جهانی خاک با شعار «جلوگیری از فرسایش خاک برای حفظ آینده» با حضور سرپرست جدید وزارت کشاورزی، مسؤولان و کارشناسان در سالن فجر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی برگزار شد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول