اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

دور جدید مذاکرات درباره سد النهضه در قاهره آغاز شد

وزرای سه کشور مصر، سودان و اتیوپی امروز در قاهره جمع شدند تا برای توافق در خصوص سد النهضه بار دیگر تلاش کنند.

دور جدید مذاکرات درباره سد النهضه در قاهره آغاز شد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دور جدید مذاکرات میان سه کشور مصر، اتیوپی و سودان امروز (دوشنبه) در قاهره برگزار شد و وزرای آبخیزداری سه کشور برای بررسی پرونده سد النهضه قرار است به مدت دو روز مذاکره کنند.

به نوشته وبگاه الاهرام مصر، در این نشست نماینده دولت آمریکا و بانک جهانی نیز حضور دارند و این دومین نشست وزرای سه کشور پس از نشست ششم نوامبر گذشته در واشنگتن است. نشستی که وزرای خارجه سه کشور با حضور وزیر خزانه‌داری آمریکا و رئیس بانک جهانی در آن شرکت کرده و تصمیم گرفتند که دور جدید مذاکرات آغاز شود.

مصر و اتیوپی بر سر چگونگی آبگیری و راه‌اندازی سد النهضه و همچنین سطح آب سد در دوره‌های خشکسالی و همچنین میزان آب رها شده در پشت سد اختلاف نظر دارند.

«محمد عبدالعاطی» وزیر آبخیزداری مصر امروز در خصوص این نشست گفت که قاهره تلاش دارد طرف‌ها به توافق عادلانه و متوازن دست یابند که همگی از آن راضی باشند و اتیوپی نیز بتواند به اهداف خود در ساخت این سد برسد و همزمان منافع مصر و سودان نیز تأمین شود.

او تأکید کرد که آب رود نیل به زندگی بیش از ۱۰۰ میلیون نفر از مردم مصر ارتباط دارد و خبر داد که فرمول ثابتی برای رسیدن به توافق بین سه کشور تا ژانویه آتی وجود دارد.

وزیر آبخیزداری اتیوپی نیز پیش از مذاکرات گفت که باید سه کشور به یک راه‌حل شفاف برسند و به بهترین نحو برای رسیدن به راه‌حل مذاکره کنند.

در همین «یاسر عباس» وزیر سودانی نیز ابراز امیدواری کرد که پیشرفت در مذاکرات رخ دهد و گفت که موفقیت در مذاکرات برای منافع هر کشور و دستیابی به فرصت‌های جدید همکاری‌ها حائز اهمیت است.


موقعیت سد النهضه

 

نشست چهارجانبه مصر، اتیوپی، سودان و آمریکا در ۱۶ آبان در واشنگتن برگزار شد و مقرر شد تا سه کشور حوضه آبریز سد النهضه، سلسله نشست‌های جدید برای رسیدن به راه‌حلی در خصوص این سد برگزار کنند. مصر و اتیوپی بر سر چگونگی آبگیری و مقدار آب رها شده در پشت سد با یکدیگر اختلاف دارند.

سد النهضه بر روی رود نیل آبی در کشور اتیوپی و در ۴۰ کیلومتری مرز سودان در حال ساخت است. ساخت سد به طور رسمی و عملی از سال ۲۰۱۱ آغاز شده و پیش بینی‌مشود سال ۲۰۲۰ ساخت آن به پایان رسیده و تا سال ۲۰۲۲ آبگیری شود.

مصر ساخت این سد را موجب وارد آمدن ضربه شدیدی به بخش کشاورزی و صنعت خود می‌داند و از دولت اتیوپی می‌خواهد تا ساز و کار ویژه‌ای که موجب کاهش سهم آب مصر نشود را در آبگیری سد و در دوران خشکسالی مدنظر قرار دهد.

پس از اعلام شکست آخرین دور مذاکرات میان در ۱۳ مهر ماه گذشته در پایتخت سودان، «عبدالفتاح السیسی» و «آبی احمد» در تاریخ دوم آبان گذشته در شهر سوچی روسیه بر سر آغاز به کار دوباره کمیته حل و فصل اختلافات به توافق رسیدند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول