اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

راهکارهای مقابله با مضرات آلودگی هوا+برنامه غذایی

این روزها آلودگی هوا در کشور و استان اصفهان یک معضل اجتماعی به شمار می‌آید، با به‌ کارگیری روش‌هایی می‌توانیم تأثیرات آن را بر سلامت خود کاهش دهیم.

راهکارهای مقابله با مضرات آلودگی هوا+برنامه غذایی

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، آلودگی هوا یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که امروزه بشر با آن روبه رو است و به دلیل افزایش بی‌رویه فعالیت‌های صنعتی، مصرف سوخت‌های فسیلی و تراکم جمعیت در برخی از شهر‌ها روز به روز شدیدتر می‌شود.

آلودگی هوا تهدیدی جدی، مستمر و فراگیر علیه سلامت موجودات زنده و محیط زیست است که علاوه بر مشکلات زیست محیطی و به خطر انداختن سلامت انسان‌ها و سایر موجودات زنده، دارای تبعات سوء اقتصادی و اجتماعی نیز است که به صورت آرام و تدریجی و گاهی غیر قابل جبران نمایان می‌شود.

در روزهای اخیر هوای اصفهان و چند کلان شهر دیگر کشور به دلیل افزایش غلظت ذرات معلق در شرایط نامطلوب قرار داشت. آلودگی هوا اثرات کوتاه مدت و بلند مدت متعددی دارد که با رعایت برخی نکات ساده می‌توان تاثیر این اثرات بر سیستم ایمنی بدن را کاهش داد.

آمار نشان می‌دهد آلودگی هوا مسؤول مرگ سالانه حدود هفت میلیون نفر در سراسر جهان است و اگر چه نمی‌توان تنفس را متوقف کرد اما رعایت برخی نکات ایمنی و  مصرف بعضی از غذاها، اثرات سمی آلودگی هوا بر بدن را خنثی می‌کنند.

ثابت شده که مصرف اسیدهای چرب امگا ۳ به بهبود عملکرد ریه‌ها در برابر آلودگی هوا کمک می‌کند. روغن زیتون، ماهی و روغن ماهی، آووکادو، گردو، دانه‌های چیا و بذر کتان سرشار از این نوع چربی‌ها به علاوه ویتامین E هستند. این نوع ویتامین نیز التهاب را از بدن دور می‌کند.

در روزهایی که شاخص کیفیت هوا از عدد ۱۰۰ عبور می‌کند و در شرایط نامطلوب قرار می‌گیرد بهتر است که گروه‌های حساس از جمله بیماران به ویژه بیماران قلبی و ریوی، کودکان، سالمندان و زنان باردار از فعالیت‌های طولانی و سنگین در خارج از منزل خودداری کنند.

با رعایت نکات زیر می‌توانیم علاوه بر حفظ سلامت خود در روزهای آلوده، به بهبود کیفیت هوا نیز کمک کنیم.

از ماسک مناسب استفاده کنید

در روزهای آلوده باید از انجام فعالیت در فضاهای باز تا حد امکان خودداری شود و در صورتی که بیرون رفتن ضروری است، حتماًَ از ماسک مناسب استفاده شود. به گفته متخصصان داشتن ماسکی مناسب در این فصل که آلودگی هوا در آن شایع‌تر است، اهمیت بسیاری دارد. پوشیدن ماسک پارچه‌ای معمولی مؤثر نیست. ماسک‌های ویژه مانند ماسک‌های فیلتردار N۹۹ و N۹۵ گرچه گران‌ هستند اما در برابر آلودگی بیشتر موثرند. همچنین زمانی که در فضای باز هستید تا حد امکان پوشیده باشید. از عینک نیز برای محافظت از چشم‌های خود در برابر ذرات آلاینده استفاده کنید.

مایعات کافی مصرف کنید

متخصصان توصیه می‌کنند در زمان آلودگی هوا آب بیشتری نسبت به روزهای معمول مصرف کرده و از نوشیدن آبمیوه‌های طبیعی نیز غافل نشوید.

در خانه بمانید

در زمان‌های آلودگی هوا از تمرینات قلبی در فضای باز اجتناب کنید، زیرا ممکن است هوای آلوده را به طور عمیق‌تری به ریه‌های شما وارد کند. این امر احتمال ابتلا به بیماری‌های تنفسی را در شما افزایش می‌دهد. انجام تمرینات سبک در خانه به شما کمک می‌کند تا در روزهای آلوده احساس رخوت نداشته باشید و سلامت خود را نیز حفظ کنید.

تنفس در هوای آلوده می‌تواند پیامدهای جدی برای سلامت فرد در کوتاه مدت و بلند مدت داشته باشد. به گفته متخصصان ریه‌های ما در زمان آلودگی هوا و تنفس دود، مخاط بیشتری تولید می‌کنند.

 

به گیاهان رو بیاورید

سعی کنید خانه خود را کمی سبزتر کنید. گیاهان سبزی را که در تنفس هوای بهتر به شما کمک می‌کند، نگهداری کنید. گیاهانی مانند آلوئه‌ورا و گیاه عنکبوتی همه آلاینده‌ها را جذب کرده و کیفیت هوا را در خانه شما بهتر می‌کنند.

 با یک پزشک مشورت کنید

قرار گرفتن در معرض آلودگی هوا ممکن است منجر به بروز علائم اولیه‌ای مانند سرفه، سوزش در چشم و بینی، گلودرد، آسم یا خسخس سینه و خستگی شود. اگر این علائم در شما هم‌چنان ادامه یافت، فوراً با پزشک مشورت کنید.

مواد غذایی مناسب آلودگی هوا

*برای مقابله با آلودگی هوا، بیشتر کلم بروکلی بخورید. نوشیدن آبِ این نوع کلم سبب کاهش التهاب بینی ناشی از دود می‌شود. ویتامین‌های گروه B موجود در کلم بروکلی نیز از قلب در برابر آلودگی هوا محافظت می‌کنند.

 * ذرات سمی موجود در هوا، سبب افزایش تولید رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود. این مولکول‌های ناپایدار باعث التهاب در بدن شده و خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهند. گریپ‌فروت اما سرشار از آنتی‌اکسیدان‌ها است و با خنثی کردن اثرات رادیکال‌های آزاد، از سلول‌ها در برابر آلاینده‌های مضر محافظت می‌کند.

* ویتامین C را فراموش نکنید. غذاهای سرشار از این ویتامین مانند پرتقال، سیب، فلفل دلمه‌ای، گل کلم و جوانه بروکسل، التهاب‌های ناشی از آلودگی هوا را در بدن خنثی می‌کنند و مصرف آنها سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود.

* بتاکاروتن‌های موجود در مواد غذایی قرمز و نارنجی و سبزیجات برگ‌دار در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. این ویتامین نه تنها خاصیت ضد التهابی دارد بلکه سبب بهبود سلامت چشم‌ها شده و از پیری زودرس جلوگیری می‌کند.

مقابله با اثرات آلودگی هوا

* برای مقابله با اثرات کوتاه مدت آلودگی هوا از جمله سردرد، سرفه و تنفس سخت، حساسیت پوستی و حساسیت‌های بینی، چشم‌ها و گلو می‌توان مصرف شیر و مایعات را در اولویت قرار داد، همچنین مصرف سبزیجات دارای برگ سبز و پهن برگ‌ مانند کلم بروکلی، اسفناج و کاهو، طی روزهای آلوده به بدن کمک می‌کند.

* سیب نیز از جمله میوه‌هایی است که بیشترین تاثیر را بر سلامت دستگاه تنفسی دارد.

* اقداماتی مانند روشن کردن آتش در معابر، سوزاندن لاستیک، عملیات قیرکاری و عمرانی سبب افزایش آلودگی هوا می‌شود، بنابراین توصیه می‌شود تا بهبود کیفیت هوا از این اقدامات خودداری شود.

* استفاده از وسایل نقلیه عمومی برای سفرهای درون شهری نیز به کنترل آلودگی هوا طی این روزها کمک خواهد کرد.

*رعایت الگوی مصرف سوخت و دقت لازم در استفاده از وسایل حرارتی مانند آبگرمکن، بخاری و تأسیسات گرمایشی برای جلوگیری از افزایش بی‌رویه حرارت در فضاهای مسکونی، تجاری و اداری از جمله دیگر راهکارهایی است که می‌توان با رعایت آن از آلوده‌تر شدن هوا جلوگیری کرد.

انتهای پیام/63101/ص30/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول