اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

سیاست ایران توسعه روابط همکاری با کشورهای همسایه است

وزیر نیرو گفت: سیاست اصولی ایران بر توسعه روابط و همکاری با کشورهای همسایه استوار بوده و در همین چارچوب از امضای موافقت‌نامه موقت تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا استقبال می‌کند.

سیاست ایران توسعه روابط همکاری با کشورهای همسایه است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، رضا اردکانیان امروز در همایش تجاری ایران و اوراسیا، گفت: جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اوراسیا بعد از چندین سال مذاکره در اردیبهشت سال 1397 موفق به امضای قرارداد موقت تجارت آزاد شد.

وزیر نیرو بیان داشت: مقرر است این موافقت‌نامه بعد از 3 سال اجرای آزمایشی به قرارداد تجارت آزاد تبدیل شود. از این رو این دوره 3 ساله از بُعد اجرا واجد اهمیت فراوان است و لذا متولیان اجرای این موافقت‌نامه از سوی طرفین باید در تعامل نزدیک با یکدیگر باشند و تلاش فراوان به عمل آورند.

اردکانیان بیان داشت: از هم اکنون مقدمات لازم برای گسترش مذاکرات در جهت تجارت کاملاً آزاد که از سال آینده فراهم می‌شود را باید ایجاد کرد و همچنین ضروری است با مساعی یکدیگر موانع اجرای دقیق موافقت‌نامه موقت تجارت آزاد که از 5 آبان ماه امسال رسماً وارد فاز اجرایی شده را مرتفع نموده و طبق موافقت‌نامه عمل شود.

وی بیان داشت: بدون شک این موافقت‌نامه در صورت اجرای جدی زمینه را برای بست مناسبات اقتصادی و توسعه روابط تجاری جمهوری اسلامی ایران و کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا فراهم می‌کند و به توسعه اقتصادی این دسته از کشورها منجر می‌شود.

اردکانیان گفت: بدیهی است همگرایی اقتصادی به ویژه با کشورهای همسایه جزو اولویت‌های سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و از این زاویه می‌توان شکل‌گیری بلوک جدید اقتصادی در قالب اتحادیه اقتصادی اوراسیا را به فال نیک گرفت. 

وزیر نیرو افزود: در واقع شکل‌گیری اتحادیه اقتصادی اوراسیا را می‌توان نمونه خوبی از همکاری منطقه‌ای و سیاست منطقه‌گرایی در دهه اخیر برشمرد و امید می‌رود با گسترش و توسعه آن زمینه همگرایی اقتصادی کشورهای منطقه بیش از پیش فراهم و صلح و آرامش بیشتری را در منطقه به ارمغان آورد.

وی بیان داشت: طبیعی است به دنبال آن آسیب‌پذیری کشورهای منطقه در قبال تحولات مختلف اقتصادی جهان و شوک‌های محتمل آن را کاهش می‌دهد.

اردکانیان بیان داشت: معتقدم با توسعه کمی و کیفی این اتحادیه و گسترش جغرافیای آن می‌توان بازار بزرگی در منطقه ایجاد و تجارت میان اعضا را ارتقا داد و تسهیلات فراوانی را برای یکدیگر به ارمغان آورد.

وزیر نیرو گفت: منطقه‌گرایی اقتصادی جایگزین مناسب بی‌بدیل و مکمل اقتصادی منطقه به ویژه کشورهای همسایه است.

وی اظهار داشت: سیاست اصولی ایران بر توسعه روابط و همکاری با کشورهای همسایه استوار بوده و در همین چارچوب از امضای موافقت‌نامه موقت تجارت آزاد با اتحادیه اقتصادی اوراسیا و توسعه تجارت با 5 کشور عضو این اتحادیه استقبال و آن را زمینه مناسبی برای افزایش حجم مبادلات تجارت طرفین مدنظر می‌داند.

اردکانیان گفت: ایران به دلیل قرار گرفتن در مسیر ارتباطی میان کشورهای اوراسیا، خلیج‌فارس و دریای عمان و با برخورداری از منابع فسیلی و توانمندی‌های فنی و قرار گرفتن در بازار وسیع می‌تواند شریک مناسبی برای اوراسیا باشد.

وزیر نیرو افزود: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یکی از کشورهای مهم خاورمیانه و به دلیل برخورداری از مزیت همسایگی با کشورهای آسیای میانه و قفقاز و دریای خزر و  روسیه می‌تواند منافع این کشورها را پیوند داده و خود نیز از منابع وسیع آن بهره‌مند شود.

وی افزود: برای تحقق این مهم و توسعه مناسبات تجاری ضروری است با مساعی یکدیگر بر توسعه زیرساخت‌های موردنیاز بپردازیم زیرا عدم توسعه زیرساخت‌های ضروری و به ویژه حمل‌ونقل موجب افزایش هزینه‌های حمل‌ونقل و افزایش ضایعات صادرات می‌شود و از سوی دیگر علاوه بر رفع موانع تعرفه‌ای‌ و به کارگیری روش‌های مختلف از جمله شفافیت، استاندارد و رویه‌های گمرکی باید در جهت رفع مشکلات و موانع غیرتعرفه‌ای همت گمارد و تجارت درون منطقه‌ای را وسعت بخشید و در چارچوب این توافق‌نامه به توسعه همکاری مشترک در زمینه تجارت الکترونیک و تسهیل گردشگر و یکسان‌سازی مقررات و نوع تعرفه‌های حمل‌ونقل و ایجاد پنجره واحد گمرکی پرداخت. 

اردکانیان افزود: در مجموع ما سعی می‌کنیم با ایجاد یک تشکل اقتصادی منطقه‌ای حرکت کنیم و این اقدامات نقش مؤثری در مقاوم‌سازی اقتصاد کشورهای منطقه دارد و افق‌های جدید را پیش‌روی ما قرار خواهد داد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول