اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

ابلاغ3 میلیارد تومان برای سرویس مدارس استثنایی/ آغاز نهضت بریل‌آموزی از ۱۲ آذر

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی از آغاز نهضت بریل‌آموزی از ۱۲ آذر خبر داد و گفت: در حال حاضر 152 هزار دانش‌آموز استثنایی تحت پوشش این سازمان هستند.

ابلاغ3 میلیارد تومان برای سرویس مدارس استثنایی/ آغاز نهضت بریل‌آموزی از ۱۲ آذر

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست خبری که امروز در این سازمان برگزار شد، اظهار کرد: معتقدیم که دانش‌آموزان با نیازهای ویژه و سازمان آموزش و پرورش استثنایی نیازمند این است که اجتماعی شود چون اعتقاد داریم اگر جامعه، نهادهای دولتی و عمومی و مردم نسبت به این دسته از دانش‌آموزان مناسب‌سازی نشوند، تعلیم و تربیت آنها آنگونه که بایسته و شایسته است، عدالت‌جویانه محقق نمی‌شود. 

وی ادامه داد: اگر از منظر مردم‌شناسی به روز جهانی معلولان نگاه کنیم، مناسک گذار است و دو پیام دارد اول اینکه آن روز، رویدادها و افراد گرامی داشته شوند و دوم، ارزش‌های نهفته در آن روز و مناسبت توجه شود.

* تحصیل 152 هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در کشور

حسینی با بیان ۱۵۲ هزار دانش‌آموز تحت پوشش آموزش و پرورش استثنایی هستند، ادامه داد: نگاه سازمان آموزش و پرورش استثنایی به معلولان رویکرد جامعه‌محور و توانمندساز و دارایی‌محور است.

وی به رویکردهای خود در زمینه فعالیت برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه اشاره کرد و گفت: در نگاه اول، فراگیرسازی را در این سازمان پیگیری می‌کنیم و تلاش می‌کنیم از ایزوله کردن در نظام تعلیم و تربیت به سمت تلفیق و فراگیرسازی پیش برویم.

معاون وزیر آموزش و پرورش اضافه کرد: ۸۰ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در ۱۶۰۰ مدرسه ویژه درس می‌خوانند و بیش از ۷۱ هزار دانش‌آموز با نیازهای ویژه در ۱۲ هزار مدرسه پذیرا با رویکرد تلفیقی تحصیل می‌کنند؛ برای مدارس پذیرا، 800 مدرسه پشتیبان  قرار دادیم و معلم رابط برای آنها در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: به خانواده‌های دانش‌آموزان دارای نیازهای ویژه هم توجه داریم و 12 مرکز مشاوره و راهنمایی خانواده داریم و 12 مرکز دیگر نیز در مرحله مجوزگیری قرار دارد؛ همچنین 680 مرکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری داریم.

حسینی تصریح کرد: با رویکرد فراگیرسازی و عدالت آموزشی، سند جامع تشخیص، آموزش و پیشگیری کودکان دارای اختلالات هیجانی و رفتاری آماده می‌کنیم و تلاش داریم  تا ۳۰ دی تدوین شود.

* سند کمی و کیفی اوتیسم تدوین می‌شود

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی ادامه داد: رویکرد دوم ما، مناسب‌سازی است که ارتقای کیفیت و فراگیری را محقق می‌‌کند شامل مناسب‌سازی، فضا و تجهیزات و محتوای درسی، معلمان دانش‌آموزان، خانواده‌ها و دستگاه‌های دولتی مرتبط با آنهاست.

وی با بیان اینکه در ۱۴ استان مدرسه اوتیسم نداریم، افزود: ۴۶ مدرسه اوتیسم و ۲۰۰ کلاس ضمیمه اوتیسم داریم؛ در ۱۵ استان تا پایان سال 98 با همکاری یونیسف و مرکز امور بین‌الملل قرار است یک مدرسه پذیرا را در زمینه اوتیسم مناسب‌سازی کنیم و تا پایان سال 99 در همه استان‌ها انجام می‌شود و همچنین قرار است استان‌ها سند کمی و کیفی اوتیسم را تنظیم کنند و بر اساس نیازهای‌شان اجرایی‌سازی کنند.

* خشت‌گذاری مدارس خیرساز استثنایی تا 2 هفته آینده

حسینی با بیان اینکه ۸۲ کلاس کانکسی داریم که ۶۲۰ دانش‌آموز در آن درس می‌خوانند و حدود ۱۰۵ پروژه در دست احداث داریم ضمن اینکه در ۱۵ استان سالن ورزشی مخصوص دانش‌آموزان با نیازهای ویژه نداریم.

وی ادامه داد: ۲۱۰ مدرسه استثنایی برای رسیدن به استانداردها کمبود داریم که خیرین مدرسه‌ساز تعهد کردند این مدارس ساخته شود همچنین متعهد شدند 14 مدرسه اوتیسم و 15 سالن ورزشی برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه احداث شود و ان‌شاءالله طی همین هفته یا هفته آینده خشت‌گذاری این مدارس در یکی از شهرستان‌های استان تهران انجام آغاز می‌شود.

* آموزش‌های منزل‌محور، بیمارستان محور و مؤسسه محور را در برنامه داریم

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: در حال تهیه سند توسعه کمی ـ کیفی مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری هستیم و شعارمان این است که حداقل در هر منطقه، یک مرکز مرکز آموزش و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری وجود داشته باشد.

وی ادامه داد: در راستای فراگیرسازی، آموزش‌های منزل‌محور، بیمارستان محور و مؤسسه محور را برنامه داریم و برای هر دانش‌آموز ۶.۵ میلیون تومان پیش‌بینی کردیم که ۲۱ دانش‌آموز در منزل اکنون در حال آموزش هستند؛ البته این طرح ویژه دانش‌آموزانی است که توانایی حرکتی ندارند و معلول جسمی ـ حرکتی شدید هستند همچنین سامانه ویدئوکنفرانس را نیز برای آموزش‌ها آماده کردیم.

حسینی به متناسب‌سازی محتوای آموزشی ویژه دانش‌آموزان استثنایی اشاره کرد و بیان داشت: 175 کتاب بریل ویژه نابینایان تولید و 168 کتاب عادی را نیز ویژه نابینایان متناسب‌سازی کردیم؛ 19 کتاب غیردرستی ویژه دانش‌آموزان نیازهای ویژه نوشتیم و همچنین 42 کتاب صوتی هم تولید شده است.

وی اضافه کرد: در ابتدای هر سال 155 عنوان کتاب در 50 هزار جلد، تولید و توزیع می‌کنیم که همه باید متناسب‌سازی شده بود؛ البته تا چند سال اخیر کتاب‌های ویژه دانش‌آموزان استثنایی نوشته می‌شد اما الان یکی از چرخش‌هایی که ایجاد شده، این است که کتاب‌های عادی دانش‌آموزان متناسب‌سازی شود. 

* به دنبال تغییر نام سازمان آموزش و پرورش استثنایی هستیم

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم عدالت و کیفیت را برای این دانش‌آموزان ایجاد کنیم از 12 آذر نهضت بریل‌آموزی کلید خواهیم زد؛ این نهضت برای همکاران سازمان، کارشناسان، خانواده‌ها و برخی دستگاه‌ها که دانش‌آموزان با آنها ارتباط دارند و زبان اشاره مهم است که فارسی اول را تدوین کردیم و فارسی دوم را هم در دست تدوین داریم.

وی به برگزاری دوره‌های ضمن خدمت اشاره کرد و افزود: در گذشته دوره‌های ضمن خدمت 23 دوره بود که به 66 دوره افزایش یافته است و همچنین مقرر شد سند استانی دوره‌های ضمن خدمت هر استان را تدوین کنیم. 

حسینی بر مناسب‌سازی دانش‌آموزان مدارس پذیرا اشاره کرد و گفت: به دنبال تغییر نام سازمان آموزش و پرورش استثنایی به نام سازمان آموزش و پرورش دانش‌آموزان بانیازهای ویژه است و در تلاش کردیم در مناسب‌سازی مدارس پذیرا برای دانش‌آموزان با نیازهای ویژه، دانش‌آموزان مدارس عادی هم متناسب‌سازی شوند و روحیات دانش‌آموزان با نیازهای ویژه را بشناسند.

* اجرای نظام تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی علم بنیان و مشارکت محور

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به انتقادات مطرح شده نسبت به آموزش و پرورش دنیا از سال 1970 به بعد میلادی تاکنون، بیان داشت: یکی از انتقادات این بود که آموزش و پرورش ذهنی و آموزش‌زده است؛ در دوره سرپرستی وزارت آموزش و پرورش نیز می‌گفتم 12 هزار و 900 ساعت تقویم آموزشی داریم در حالی که میانگین جهانی آن 8 هزار ساعت است البته بنده می‌گویم این هم زیاد است و باید 6 هزار ساعت باشد. 

وی با بیان اینکه باید آموزش‌های مهارتی و فنی را بیاوریم و این نقیصه را برطرف کنیم، افزود: برای این کار، 80 هنرستان فنی و حرفه‌ای و کاردانش ویژه دانش‌آموزان استثنایی داریم و 10 هزار و 630 دانش‌آموز در 196 رشته فنی‌وحرفه‌ای تحصیل می‌کنند؛ همچین در مقطع حرفه‌ای و پیش‌حرفه‌ای دانش‌آموزان، دوسوم آموزش‌ها، فنی‌وحرفه‌ای است البته نیازسنجی رشته‌ها را در دستور کار کردیم.

* ایجاد مجمع خیرین توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای

حسینی به اجرای نظام تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی علم بنیان و مشارکت محور اشاره کرد و گفت: در زمینه مشارکت محوری 6 سیاست را برای خیرین مدرسه‌ساز در نظر گرفتیم؛ در این راستا مجمع خیرین مدرسه‌ساز برای ساخت مدارس استثنایی شکل گرفته است و قرار است مجمع خیرین توسعه آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای شکل گیرد و در کنار مدرسه‌سازی، مدرسه‌یاری مثل فن‌یاری، ورزش‌یاری، کلاس‌یاری و سلامت‌یاری شکل گیرد.

وی با بیان اینکه طرح نظام تصمیم‌گیری مبتنی بر مشارکت از مدرسه تا ستاد در شورای معاونین تصویب شد، اظهار کرد: به‌‌زودی پارلمان مجازی فرهنگیان استثنایی در آموزش و پرورش استثنایی آغاز خواهد شد یعنی 24 هزار فرهنگی در این سازمان داریم که در این پارلمان مجازی نظر و مشورت می‌دهند؛ همچنین ایجاد پارلمان اولیا را خواهیم داشت. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره نظام تصمیم‌گیری دانش‌بنیاد، ادامه داد: کارگروهی را با نام «کاربست طرح‌ها و مطالعات ملی و بین‌المللی» در حال راه‌اندازی هستیم و به‌زودی میزخدمت الکترونیک را نیز در راستای تکریم ارباب رجوع به‌زودی راه‌اندازی می‌کنیم.

وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره میزان احداث مدارس استثنایی توسط خیر مدرسه‌ساز، گفت: به طور متوسط 30 درصد مدارس استثنایی کشور را خیرین ساختند و بیش از 190 مدرسه توسط خیرین ساخته شده است همچنین خیرین 210 مدرسه را نیز تعهد کردند که احداث کنند.

حسینی درباره بازار کار دانش‌آموزان بانیازهای ویژه افزود: به طور جد معتقدیم حتما دانش‌آموزی که از استثنایی فارغ‌التحصیل می‌شود، یک مهارت را بیاموزد و بتواند با آن مهارت به بازار اشتغال مرتبط شود؛ ایجاد بازارچه‌ و متناسب‌سازی فضای مدارس برای ایجاد کارگاه و فروش دست‌سازه‌ها در دستور کار است. 

*نسبت تعداد معلم به دانش‌آموز استثنایی یک به ۶.۱۶ است

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس درباره کمبود نیروی انسانی این سازمان اظهار کرد: 24 هزار همکار فرهنگی داریم؛ نسبت تعداد معلم به دانش‌آموز یک به ۶.۱۶ است در حالی که در آموزش عمومی یک به 22 تا 24 است؛ چون دانش‌آموزان استثنایی 5 برابر دانش‌آموزان عادی محسوب می‌شوند.

وی ادامه داد: مهم‌ترین بخش نیروی انسانی ما در حوزه توانبخشی است که ورودی نداریم یعنی در آزمون ورودی ماده ۲۸ و دانشگاه فرهنگیان، دانشجو نمی‌گیریم؛ چند اقدام را در این زمینه انجام می‌دهیم اول اینکه با دانشگاه فرهنگیان برای جذب نیرو در این دانشگاه برنامه‌ریزی کنیم که دو پردیس پسرانه و دخترانه به رشته‌های این سازمان اختصاص یابد و دوم اینکه فارغ‌التحصیلان متخصص رشته‌های ما از دانشگاه‌های مختلف در دانشگاه فرهنگیان آموزش معلمی ببینند؛ همچنین طرح آمایش سرزمینی نیروی انسانی را در دست تهیه داریم.

حسینی اضافه کرد: در ورودی‌های جدید معلمی به آموزش و پرورش در سال‌جاری، 570 نفر به مدارس آموزش و پرورش استثنایی آمدند؛ در آزمون جدید استخدامی نیز فکر می‌کنم 600 تا 700 نفر جذب شوند.

وی درباره بودجه سازمان آموزش و پرورش استثنایی برای سال 99 گفت: همه معاونت‌ها با کاهش بودجه مواجه هستند ولی پیگیری کردیم و بودجه پیشنهادی ما که بیش از 100 میلیارد تومان است، پایدار شد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: 46 میلیارد تومان بودجه ایاب و ذهاب داریم؛ خدمات حمایتی را 3 میلیارد تومان ابلاغ اعتبار کردم و در بحث توانبخشی، نزدیک به 6 میلیارد تومان در بودجه داریم. 

وی تصریح کرد: در خدمات حمایتی بخشی از خدمات را افزایش دادیم مثلا برای دندانپزشکی یک میلیون تومان بود به یک میلیون و 500 ارتقا دادیم؛ برای سمعک 800 تومان بود به یک میلیون و 200 تومان ارتقا دادیم و در همین هفته گذشته تا الان بیش از 80 میلیارد ریال اعتبار ابلاغ به استان‌ها داشتیم. 

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی درباره رتبه‌بندی معلمان این سازمان گفت: از ۲۴ هزار معلم شاغل در مدارس استثنایی بیش از ۲۰ هزار نفر در دوره ابتدایی‌ مشغول به کار هستند و بنابراین اغلب آنها ۱۰ درصد بیش از سایرین از مزایای رتبه بندی بهره مند می‌شوند؛ حق این است معلمان مدارس استثنایی از مزایای بیشتر رتبه‌بندی بهره‌مند شوند و در حال پیگیری هستیم که حدود 4 هزار نفر را به این زمره بیاوریم.

* ابلاغ اعتبار 3 میلیارد تومانی برای سرویس مدارس دانش‌آموزان استثنایی

حسینی درباره سرویس مدارس دانش‌آموزان استثنایی بیان کرد: 3 میلیارد تومان ابلاغ اعتبار به استان‌ها درباره سرویس مدارس در هفته گذشته داشتیم؛  ۴۶ میلیارد تومان در بودجه ۹۸ برای ایاب و ذهاب پیش‌بینی شده است که از سال ۹۲ تا کنون ۴۴ برابر افزایش یافته است.

وی ادامه داد: در برخی شهرستان‌ها مثل تهران، شورای شهر و شهرداری تمام هزینه ایاب و ذهاب دانش‌آموزان ما را تقبل کردند و 15 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است یا شهرداری مشهد کمک‌هایی را می‌کند؛ بنزین سرویس مدارس دانش‌آموزان استثنایی با سهمیه‌ای مواجه است که ان‌شاءالله خلأیی نخواهد داشت.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: 7 نوع طیف دانش‌آموز داریم که به عنوان مثال 60 هزار دانش‌آموز کم‌توان ذهنی، 8 هزار دانش‌آموز چند معلولیتی، 5500 دانش‌آموزان با آسیب‌دیدگی شنوایی، 2474 دانش‌آموز طیف اوتیسم، 2135 دانش‌آموز با آسیب‌دیدگی بینایی و 1959 دانش‌آموز معلول جسمی ـ حرکتی هستند؛ همچنین 54 هزار و 66 نفر تحت پوشش مراکز مشکلات آموزشی و توانبخشی هستند.

 وی به طرح سنجش نوآموزان بدو ورود به دبستان نیز اشاره کرد و بیان داشت: ۹۸ درصد نوآموزان بدو ورود به دبستان در 2 هزار پایگاه سنجش تحت پوشش قرار گرفتند همچنین در حال حاضر 50 درصد نوآموزان پیش‌دبستانی تحت پوشش این طرح هستند.

حسینی تصریح کرد: ان‌شاءالله به‌زودی مرکز جامع آزمون‌ها را با 1200 آزمون افتتاح می‌کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول