اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

بررسی صلاحیت کاندیدا حزبی و سیاسی نیست

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان با تأکید بر اینکه بررسی شورای نگهبان حزبی و سیاسی نیست، گفت: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس هیچ نگاه حزبی و سیاسی نداشته و آنچه ممکن است باعث عدم صلاحیت شود رفتار خود داوطلب است.

بررسی صلاحیت کاندیدا حزبی و سیاسی نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، قنبریان امروز در جمع خبرنگاران با بیان اینکه انتخابات در جمهوری اسلامی نمونه مردم‌سالاری دینی است، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین اهداف انقلاب اسلامی مشارکت مردم در سرنوشت خود از طریق انتخابات است که می‌توان از آن به‌عنوان نمونه مردم‌سالاری دینی عنوان کرد زیرا مردم خودشان سرنوشت خود را تعیین می‌کنند.

وی با اشاره به شرایط برای ثبت‌نام در انتخابات مجلس گفت: در ماده ۲۸ در قانون هشت شرط برای ثبت‌نام و حضور در انتخابات ازجمله داشتن مدرک کارشناسی ارشد و تابعیت جمهوری اسلامی بوده که باید تأیید و احراز شود.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان با تأکید بر اینکه شرایط هشت‌گانه داوطلبین مجلس به‌صورت دقیق بررسی می‌شود، تصریح کرد: هیئت نظارت بر انتخابات و شورای نگهبان شرایط هشتگانه برای حضور در انتخابات مجلس مانند داشتن سن ۳۰ سال، داشتن مدرک کارشناسی ارشد، اعتقاد به جمهوری اسلامی، اعتقاد به ولایت‌فقیه، تابعیت ایران، عدم سوء پیشینه و پرونده و دین اسلام را بررسی می‌کند و اگر داوطلبی یک مورد از این موارد را نداشته باشد صلاحیتش تأیید نمی‌شود.

قنبریان با تأکید بر انجام استعلام از نهادهای چهارگانه برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس بیان کرد: در ماده ۳۰ شرایطی خاص برای داوطلبین ذکرشده که نباید این شرایط را داشته باشند و مبنای ما عدم داشتن این شرایط است به همین دلیل از نهاد چهارگانه به‌مانند دادگستری و دیگر نهادها استعلام گرفته می‌شود و اگر مشکلی ایجاد نشد صلاحیت این فرد تأیید می‌شود.

وی بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس را مختص به هیئت نظارت ندانست و افزود: طبق قانون هیئت اجرایی با توجه به استعلامی که می‌گیرد صلاحیت داوطلبین را بررسی و از طریق هیئت نظارت به وزارت کشور اعلام می‌کند.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان با اشاره به مدت‌زمان بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات گفت: هیئت اجرایی به مدت ۱۰ روز پس از پایان ثبت‌نام وقت دارد صلاحیت را بررسی و به وزارت کشور و داوطلبان اعلام کند.

قنبریان با بیان اینکه داوطلبانی که صلاحیت آنان محرز نشده می‌توانند به‌صورت قانونی شکایت خود را اعلام کنند، تصریح کرد: بعد از اعلام صلاحیت افراد توسط هیئت اجرایی، کار هیئت نظارت آغازشده و کسانی که صلاحیت آنان تأیید نشده است می‌توانند ظرف مدت یک روز شکایت خود را به هیئت نظارت اعلام و این هیئت ظرف مدت ۲۰ روز باید نتیجه را به داوطلبین اعلام کند.

وی با تأکید بر اینکه بررسی شورای نگهبان حزبی و سیاسی نیست، بیان کرد: شورای نگهبان در بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات مجلس هیچ نگاه حزبی و سیاسی نداشته و آنچه ممکن است باعث عدم صلاحیت شود رفتار خود داوطلب است.

سخنگوی هیئت نظارت بر انتخابات گیلان با اشاره به اینکه هیئت نظارت بر انتخابات تا آخرین لحظه از رأی مردم دفاع می‌کند، گفت: کار این هیئت حتی در روز رأی‌گیری هم ادامه داشته و در صندوق رأی‌گیری اگر فردی و گروهی تخلف انجام دهد با آن برخورد قانونی می‌شود.

انتهای پیام/۳۳۸۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول