اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

وجود 60 هزار مبتلا به ایدز در کشور

معاون بهداشت وزیر بهداشت گفت: تخمین می‌زنیم در کشور 60 هزار مورد مبتلا به ایدز داشته باشیم، ضمن اینکه کل موارد ثبت شده 40 هزار و 573 مورد است.

وجود 60 هزار مبتلا به ایدز در کشور

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس، علیرضا رئیسی معاون بهداشت وزیر بهداشت امروز در مراسم روز جهانی ایدز اظهار داشت: هر موقع خواستیم اطلاع‌رسانی در این خصوص کنیم، برخی افراد بی‌ربط دخالت کردند و نگذاشتند اطلاع‌رسانی کنیم. 

وی ادامه داد: من وظیفه شرعی و قانونی خودم می‌دانم که با این پدیده مبارزه کنم و خواهم کرد و هر تاوانی داشته باشد می‌پذیرم، چون باید از مردم حمایت کنیم، البته ما می‌دانیم در ایران و یک کشور اسلامی هستیم و با رعایت موازین باید آموزش دهیم. 

رئیسی اضافه کرد: ما با تناقض‌هایی عجیبی در این خصوص روبه‌رو هستیم. از طرفی بیماریابی ما ضعیف است؛ بیماریابی می‌کنیم، هیاهو می‌کنند که ایدز پیدا شده و وقتی آن را پیدا می‌کنیم می‌گویند پس شما چند سال پیش چه کار می‌کردید؟

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به همین آگاهی‌رسانی و پیشگیری از بیماری ایدز بیان داشت: پیدا کردن فردی که آلوده به این ویروس است، بهترین و مؤثرین گام در جلوگیری از انتشار اچ‌آی‌وی است. 

وی با تأکید بر اینکه درمان‌های بسیار مؤثری در خصوص مقابله با ویروس اچ‌آی‌وی پیدا شده است، گفت: با توجه به اینکه امید به زندگی در ایران 75 سال است، بیماری که دچار ایدز است و شناسایی می‌شود، می‌تواند این میزان زندگی کند و وقتی شناسایی می‌شود شانس انتقال نیز به صفر می‌رسد. 

وی با اشاره به اهداف سازمان‌ جهانی بهداشت و برنامه‌های آن، اظهار داشت: پیدا کردن 90 درصد بیماری‌ها اتصال 90 درصد بیماران به سیستم درمانی و سومین موضوع، درمان 90 درصد بیماران از اهداف سازمان بهداشت جهانی است که ما در  گروه 90 درصدی اولی ضعیف بوده و در دو گروه 90 درصدی دیگر عالی هستیم.

رئیسی با بیان اینکه در دنیا حدود 38 میلیون نفر با ویروس اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند 79 درصد از مبتلایان زنده از وضعیت ابتلای خود آگاه هستند. 

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به اینکه در راه درمان بیماری ایدز نیاز به متخصصانی از خارج از کشور نداریم، یادآور شد: در سال 2000 یک میلیون و 400 هزار نفر در دنیا به ویروس اچ مبتلا بودند که اکنون با برنامه‌هایی که انجام شده این میزان در دنیا به 770 هزار رسیده است. 

وی با اشاره به وضعیت اچ‌آی‌وی در ایران، گفت: تخمین می‌زنیم 60 هزار مورد مبتلا به ویروس ایدز زنده در کشور داشته باشیم، در حالی که 40 هزار و 573 نفر از آنها ثبت شده است که از این 40 هزار مورد ثبت شده 21 هزار و 635 نفر زنده هستند. 

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به آمار جهانی ایدز بیان داشت: در کل دنیا موارد جدید ابتلا 54 درصد است در حالی که 95 درصد موارد جدید ابتلا به ایدز در منطقه مدیترانه شرقی به گروه‌های در معرض بیشتر خطر قرار دارد. 

وی با تأکید بر اینکه افراد در معرض آسیب‌های اجتماعی بیشترین افراد در معرض خطر ایدز هستند، افزود: ایدز سیستم ایمنی فرد را مختل می‌کند، اما به خودی خود کسی را نمی‌کشد. 

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به ارتباط بیماری سل و اچ‌آی‌وی خاطرنشان کرد: سل در سطح جهان عامل مرگ یک میلیون و 300 هزار مبتلا به ویروس اچ‌آی‌وی را به خود اختصاص داده و 9 درصد از موارد ابتلا به سل در سال 2017 هم‌زمان به ویروس اچ‌آی‌وی مبتلا بودند. 

رئیسی با تأکید بر اینکه هر کس مبتلا به سل است باید از نظر ابتلا به ویروس اچ‌آی‌وی نیز مورد بررسی قرار بگیرد، تصریح کرد: درصد زنان بارداری که به بستری شدن دسترسی دارند 28 درصد است، در حالی که در کل جهان این میزان 62 درصد است. 

وی گفت: درصد مبتلایان در ایران در مردها 82 درصد و در زنان 18 درصد است، ضمن اینکه در سال 96 این میزان برای مردان 68 درصد و برای زنان 32 درصد بوده و در شش ماهه اول امسال نیز این میزان 69 درصد در مردان و 31 درصد در زنان ابتلا به ایدز وجود داشته است. 

معاون بهداشت وزیر بهداشت با اشاره به راه انتقال ویروس ایدز خاطرنشان کرد: 60 درصد راه انتقال به وسیله تزریق با وسایل مشترک در مصرف‌کنندگان موادمخدر بوده، ضمن اینکه 22 درصد از طریق رابطه جنسی و 1.7 درصد از طریق انتقال از مادر به کودک بوده است. 

وی با بیان اینکه انتقال تزریقی در کشور در حال کاهش است، گفت: در شش ماهه اول امسال میزان انتقال از طریق رابطه جنسی به 46.4 درصد و انتقال از طریق استفاده از وسایل تزریقی مشترک 22 درصد است؛ یعنی آمار انتقال این ویروس به وسیله رابطه جنسی بالا رفته است. 

رئیسی با بیان اینکه هنوز درصدی از افراد شناخته شده مبتلا به ایدز برای دریافت خدمات مراجعه نمی‌کنند، گفت: علی‌رغم وجود تحریم‌ها، 19 آزمایشگاه قدس برای تشخیص در کشور ایجاد کرده‌ایم، ضمن اینکه کلینیک‌های سیاری جهت ارائه خدمات در مناطق محروم فعال بوده و 251 پزشک آموزش‌دیده درمانگر نیز فعالیت می‌کنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت با بیان اینکه در حوزه درمان بیماران مبتلا به ایدز به روزترین روش‌های درمانی را در کشور داریم، افزود: در سراسر کشور پزشکان عمومی ما آموزش‌های لازم را دیده‌اند.

وی با اشاره به  حوادث سیل در سال جاری خاطرنشان کرد: خدمات لازم به تک‌تک بیماران مبتلا به ایدز در این مناطق در کمال رازداری ارائه شد و از مجموع 2 هزار و37 مورد در مناطق سیل‌زده، 2 هزار و 19 نفر آنها در این مناطق شناسایی و خدمات درمانی به آنها ارائه شد.

وی با تأکید بر اصل رازداری و عدم مشخص بودن افراد مبتلایان به ایدز توسط افراد مختلف ابراز داشت: هیچ‌کس از متخصصان نیز نمی‌دانند که این بیماران چه کسانی هستند و این کار در کمال رازداری صورت می‌گیرد. 

رئیسی با اشاره به موضوع ایدز در لردگان، افزود: ما از ماه‌ها قبل کارمان را انجام می‌دادیم و از اول امسال تاکنون نیز یک‌هزار مورد ابتلا به ایدز در کشور پیدا کرده‌ایم. 

معاون بهداشت وزیر بهداشت با انتقاد از ورود افراد غیرمتخصص در این حوزه، خاطرنشان کرد: افرادی که در رسانه‌های خارجی این حرفها را زده و برای ما دلسوزی می‌کنند، باید ببینند در کشور خودشان چنین مشکلات بسیار وجود دارد و آنها دلسوز ما نیستند. 

وی با اشاره به اینکه 67 صدم درصد انتقال ایدز از طریق تیغ جراحی امکان دارد، گفت:‌ اعلام شد که این ویروس از طریق تست خون انجام شده،‌ در حالی که این درست نیست. 

رئیسی از ادغام برنامه پیشگیری از انتقال اچ‌آی‌وی از مادر به کودک در نظام شبکه بهداشت خبر داد و گفت: هیچ تستی انجام نمی‌دهیم مگر اینکه فرد رضایت داشته باشد. 

معاون بهداشت وزیر بهداشت از در حال تدوین بودن برنامه پنجم استراتژیک ملی کنترل ایدز خبر داد و گفت: به جرأت می‌گویم اگر به ما اجازه نداده نشود تا برنامه‌های آموزشی و اطلاع‌رسانی خود را از طریق رسانه‌ها با توجه به فرهنگ کشورمان انجام دهیم، وضع به همین منوال است، چرا که اگر شناسایی کنیم درمان را انجام می‌دهیم و اگر آموزش صورت نگیرد دچار مشکل خواهیم شد. 

وی تأکید کرد: درباره بیماری اچ‌آی‌وی و بیماری‌های عفونی دیگر هیچ عامل دیگری به اندازه آموزش و آگاهی مؤثر نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول