اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تأکید رؤسای جمهور آسیای مرکزی بر توسعه روابط و صلح افغانستان

دومین نشست غیررسمی روسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی در شهر «تاشکند» برگزار شد.

تأکید رؤسای جمهور آسیای مرکزی بر توسعه روابط و صلح افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، در این نشست «شوکت میرضیایف» رئیس جمهور ازبکستان، «نورسلطان نظربایف» نخستین رئیس جمهور قزاقستان، «سورانبای جین بیک اف» رئیس جمهور قرقیزستان، «امامعلی رحمان» رئیس جمهور تاجیکستان و «قربانقلی بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان شرکت کردند.

رئیس جمهور ازبکستان پس از این نشست در نشست مطبوعاتی در جمع نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی گفت: این نشست از اهمیت زیادی برخوردار است و تلاش‌های مردم کشورهای آسیای مرکزی برای گسترش بیش از پیش همکاری‌های متقابل، تحکیم دوستی و حسن همجواری و حل و فصل مشترک مسایل عمومی را منعکس می‌کند.

شوکت میرضیایف افزود: در نتیجه اراده سیاسی و با تشریک مساعی روسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی بسیاری از مسائل سخت و پیچیده حل و فصل شده است. مهم‌تر از همه این تغییرات مثبت توسط مردم منطقه مورد حمایت قرار گرفته و همچنین جامعه جهانی آن را مثبت ارزیابی کرده است.

وی اظهار داشت: همزمان با این، شرایط کنونی در جهان و شرایط نامناسب امنیتی تحکیم همکاری‌ها بر اساس اعتماد متقابل را ضروری می‌کند.

رئیس جمهور ازبکستان خاطرنشان کرد: ما در این نشست مسائل روز همکاری‌های متقابل را بررسی و درباره توسعه گفت‌وگوها و همکاری‌ها در زمینه‌های اولویت دار به توافق رسیدیم.

میرضیایف تاکید کرد: ما خواستار اجرای طرح‌های بزرگ مبنی بر مدرنیزه ساختن زیربناهای انرژی و توسعه پتانسیل‌های ترانزیتی منطقه هستیم و هم اکنون همکاری‌های متقابل برای ایجاد سیستم منطقه‌ای کریدورهای موثر اقتصادی و حمل و نقلی ادامه دارد.

رئیس جمهور ازبکستان گفت: ما در این نشست همچنین درباره همکاری‌های منطقه‌ای در زمینه بهره‌برداری مشترک از منابع آب، پایین آوردن پیامدهای محیط زیستی و مقابله با تهدیدات اکولوژیکی تبادل نظر کردیم.

به گفته وی، رؤسای جمهور کشورهای آسیای مرکزی همچنین در مورد انجام تبادلات و روابط فعال در سطح منطقه‌ای و همچنین برگزاری مراسم‌های مشترک در زمینه‌های علمی، آموزشی، گردشگری، فرهنگی و ورزشی به توافق رسیدند.

رئیس جمهور ازبکستان یادآوری کرد: همه کشورها آسیای مرکزی خواستار تشدید تلاش‌های بین المللی برای حل و فصل درگیری‌ها در افغانستان هستند و ما از این به بعد نیز به مردم این کشور کمک‌های بیشتری کرده و ابتکارات منطقه‌ای و طرح‌های مشترک زیربنایی را گسترش می‌دهیم.

میرضیایف ادامه داد: اطمینان داریم که این اقدامات امکان ایجاد تمام شرایط مورد نیاز برای پیشبرد پروسه صلح آمیز، تثبیت اوضاع در افغانستان و بازسازی اقتصادی این کشور را فراهم کند.

وی خاطرنشان کرد: همه بر اهمیت برگزاری نشست‌های سالانه در چارچوب رایزنی روسای جمهور کشورهای منطقه تاکید کردند.

رئیس جمهور ازبکستان همچنین اظهار داشت: ما همچنین برگزاری رایزنی‌ها را نیز تصویب کردیم و این سند امکان تمهیدات دقیق برای نشست‌ها، سازماندهی مطلوب آنها، تصویب تصمیمات هماهنگ و متقابلا سودمند را فراهم می‌کند.  

شوکت میرضیایف در پایان اعلام کرد: نشست آینده ما در سال آینده در قرقیزستان، در شهر زیبای «بیشکک» برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول