اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

وضعیت افزایش قیمت در بازار زنجان +فیلم

بعد از اجرای طرح اصلاح قیمت سوخت از سوی دولت و افزایش قیمت بنزین این روزها بازار در تب و تاب است از انبار کردن کالاها تا افزایش قیمت‌ها، مردم و فروشندگان را دچار مشکل کرده است و به نظر می‌رسد بازار و قیمت کالاهای اساسی باید بیش از پبش مورد رصد قرار گیرد.

وضعیت افزایش قیمت در بازار زنجان +فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، در پی اجرای طرح اصلاح قیمت سوخت در کشور باز هم قطار افزایش قیمت کالاهای اساسی که چند صباحی در ریل کاهش بود، از خط خارج و به سوی افزایش سرعت گرفت.

قیمت کالاهای اساسی باز هم به هر دلیل ربط داشتن به بنزین و یا نداشتن به آن شیب جهشی گرفته است، شیبی که دولت در زمان اجرای طرح قول داده بود از آن جلوگیری کند، اما به نظر می‌رسد در این زمینه توفیق چندانی نداشته است.

به گواه فعالان بازار شاید هنوز افزایش قیمت بنزین در برخی کالاها به دلیل نظارت و فشار دولت تغییر چندانی نداشته است، اما عدم ارائه کالا و انبار کردن کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم نشان می‌دهد که شیب تغییر قیمت باز هم دچار نوسان شده و رو به بالا خواهد بود.

هر چند که مسؤولان ملی و استانی در تلاش هستند تا از افزایش قیمت کالاهای اساسی جلوگیری کنند، اما به نظر می‌رسد این اقدام ثمری نداشته و بازار در روزهای آینده شاهد افت و خیز محسوس خواهد شد.

ساعت 11 صبح است که از خیابان عاصم زنجانی (سعدی جنوبی) وارد بازار زنجان می‌شوم، بازار در آرامش خاصی است اینجا کاسبان بازار اول صبح ورودی مغازه را برای مشتریان آب و جارو کرده و برای آنها اسپند دود می‌کنند و برای دوری از بلا صدقه می‌دهند.

در دو سوی ورودی بازار میوه و خرما در مغازه خودنمایی می‌کند، خرماهای تازه و میوه‌های پاییزی عطر و بوی خاصی را در فضا متصاعد کرده‌اند کمی بالاتر بوی سبزی تازه مشام هر عابری را می‌نوازد، گویی اینجا روح انسان جلا داده می‌شود.

خرما فروش در مورد افزایش یا کاهش قیمت‌ها می‌گوید که قیمت‌ها تغییر نداشته است، یعنی فعلا سفارش نداده‌ایم ولی به دلیل افزایش قیمت بنزین قطعا دچار افزایش خواهیم شد حالا چند درصد خدا می‌داند.

می‌گوید محصول از استان‌های جنوبی می‌آید و زنجان تولید کننده نیست به همین دلیل ما در تعیین نرخ خرمای هیچ کاره هستیم و کرایه بسیار تاثیرگذار است.

وارد راسته میوه‌فروشان اصغریه زنجان می‌شوم، اینجا کمی خلوت است، از چند کاسب در مورد قیمت‌ها سوال می‌کنم، همه متفق‌القول از افزایش قیمت‌ها سخن می‌گویند.

می‌گویند خودروهایی که در جابه‌جایی میوه دخالت دارند وانت و نیسان هستند که اکثرا بنزینی هستند و قطعا 3 هزار تومان شدن قیمت بنزین بر کرایه آنها تاثیر خواهد گذاشت، هر چند برخی از سوخت یک هزار و 500 تومانی هم استفاده می‌کنند ولی همین سوخت هم 50 درصد افزایش داشته است.

عباس نصیری از فعالان میدان میوه و تره‌بار زنجان هم در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با بیان اینکه بخشی از  افزایش قیمت پیاز و سیب زمین بستگی به انبار شدن این محصولات دارد، تاکید کرد: نزدیکی شب یلدا و ذخیره میوه برای این روز هم از دلایل افزایش قیمت میوه است.

وی در مورد افزایش قیمت گوجه فرنگی گفت: بارندگی در جنوب کشور و خسارت وارده به مزارع دلیل افزایش قیمت گوجه است، البته قیمت در میدان بسته به کیفیت 4 تا 8 هزار تومان و در مغازه‌ها از 10 تا 15 هزار تومان است.

نصیری نقش دلالان را در افزایش قیمت میوه تاثیرگذارتر از بنزین دانست و گفت: دلالان نقش مهم و تعیین کنند‌تری در بازار میوه دارند.

این کاسب زنجانی در مورد سایر میوه‌ها مانند انار هم گفت: انار هم در میدان موجود است و بسته به کیفیت از 3 تا 5 هزار تومان و در مغازه‌ها از 5 تا 8 هزار تومان است.

وارد یکی از فروشگاه‌های بزرگ زنجان واقع در خیابان شهید پیر محمدی (سه  راه امجدیه) می‌شوم، در مورد قیمت برنج می‌گوید برنجی که تا دیروز 10 تومان می‌دادیم و از شهر میانه می‌آمد مقداری افزایش قیمت داشته است و آن هم به دلیل کرایه است.

وی در مورد اقلام دیگر می‌گوید مواد شوینده و مواد خوراکی فعلا به همان قیمت قبل است، ولی احتمالا شرکت‌ها درصدی بر آن اضافه کنند.

                                                            اظهارات یک میوه فروش در  امیر کبیر

روند کاهشی برخی اقلام در بازار

رئیس اتحادیه خواربار و لبنیات‌فروشان زنجان با اشاره به اینکه پس از افزایش قیمت بنزین افزایش قیمتی در کالاها نداشتیم، حتی برخی از کالاها کاهش قیمت نیز داشتند، اظهار کرد: مواد غذایی و اقلام اساسی نیز افزایش قیمتی نداشته و حتی قیمت روغن خوراکی کاهشی نیز بوده، یعنی مشمول آفر شده است، قیمت شوینده و تن ماهی نیز کاهش یافته است.

جلیل علی محمدی با بیان اینکه قیمت گوجه‌فرنگی نیز در این مدت کاهش چشمگیری داشته است، گفت: قیمت گوجه‌فرنگی به 8 هزار تومان نیز رسیده است.

نوع محصول  قیمت قبل از اجرای طرح سوخت قیمت بعد از اجرای طرح سوخت
حمل و نقل  هر مسیر 800 تومان  غیر از برخی مسیرهای خارج شهر تغییر نداشته است
برنج هاشمی   19 هزار و 500  23000 هزار تومان
گوجه فرهنگی 4500 تا 6500 هزار تومان 8000 تا 15000 هزار تومان
حبوبات 12 تا 15 هزار تومان فقط درصدی فعلا تغییر داشته است
خودروی پراید   50میلیون تومان 55 میلیون تومان
سیب زمینی، پیاز 2500 تا 4 هزار تومان  تا حدود کیلویی 2 هزار تغییر داشته
سیب درختی 2500 تا 4000 هزار تومان

3500 تا 6000 هزار تومان

مرغ 12 هزار و 600  بدون تغییر
تخم مرغ 9 هزار و 500  10 هزار تومان
گوشت قرمز گوساله 80 تا 90 هزار تومان  فعلا تغییر نداشته است
نان  لواش 165 بربری 500 و سنگک1000 تومان فعلا تغییر نداشته است

رئیس اداره بازرسی و نظارت سازمان صنعت و معدن و تجارت استان زنجان نیز با اشاره به اجرای طرح نظارتی ویژه از بازار پس از اجرای طرح اصلاح قیمت سوخت در کشور گفت: روزانه 17 اکیپ در نقاط مختلف استان مشغول نظارت بر بازار و جلوگیری از تخلفات احتمالی هستند و طبق قول داده شده افزایش قیمتی در استان رخ نداده است.

اسماعیل مسلمی با اشاره به اینکه افزایش قیمت رخ داده صرفا در بخش صیفی‌جات از جمله گوجه‌فرنگی بوده است، گفت: با توجه به اتمام دوره تولید گوجه‌فرنگی شاهد افزایش قیمت این محصول در استان هستیم.

 

حمل و نقل

اما در بخش حمل و نقل در شهر زنجان فعلا افزایشی وجود ندارد و کرایه حمل و نقل درون شهری افزایش قیمتی به خود ندیده است.

یکی از رانندگان تاکسی با بیان اینکه بنزین فعلا تاثیری در قیمت نداشته است، گفت: ما تابع سازمان حمل و نقل و بار و مسافر شهرداری زنجان هستیم، ادامه داد: بنزینی که ماهانه در کارت ما شارژ می‌شود، کافی است هر چند بسیاری از خودروها هم دوگانه سوز هستند و از گاز نیز استفاده می‌کنند.

در این زمینه رئیس اتاق اصناف استان زنجان به خبرنگار فارس گفت: به منظور جلوگیری از تخلفات صنفی چهار اکیپ بازرسی در استان فعال شده است.

سید محمود موسوی با اشاره به اینکه همچنین در حاشیه شهر و بازار نیز نظارت‌‎ها به صورت جدی در حال انجام است، گفت: طبق بازرسی انجام شده، تخلفی در استان کشف نشده است.

موسوی با بیان اینکه تاکنون افزایش قیمت غیرقانونی را شاهد نبودیم، تصریح کرد: حتی برخی از کالاها دارای آفر نیز هستند، اما افزایش قیمت در بخش میوه و تره‌بار است که آنهم متاثر از شرایط جوی و ارتباط آن با حوزه حمل و نقل است.

وی با بیان اینکه در حوزه حمل و نقل نظارت بازرسان تشدید شده است، افزود: در حوزه مدیریتی آژانس‌ها مشکلی وجود ندارد، اما برخی از خودروها در دروازه شهر هستند که به صورت خودسرانه نرخ حمل و نقل را افزایش داده‌اند.

                                                اظهارات کسبه در میدان قائم و امیر کبیر زنجان

به هر حال به نظر می‌رسد که دولت نتوانسته در مقابل افزایش قیمت‌ها آن چنان توفیقی داشته باشد و به نظر می‌رسد باید نظارت برای جلوگیری از فشار بر مردم افزایش یابد.

انتهای پیام/2308/ق/گ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول