اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

آخرین تحولات در استان‌های جنوبی عراق/ ممنوعیت آمدوشد در نجف

اعتراض‌ها در برخی از استان‌های جنوبی عراق، باعث واکنش سیاستمداران این کشور و برکناری برخی از مقامات متخلف نظامی شد.

آخرین تحولات در استان‌های جنوبی عراق/ ممنوعیت آمدوشد در نجف

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، دور دوم تظاهرات در استان‌های مرکزی و جنوبی عراق در اعتراض به اوضاع اقتصادی و وجود فساد در دولت و بین سیاست‌مداران، امروز پنجشنبه (۷ آذر) وارد سی‌ و سومین روز خود شد و برخی از این استان‌ها که طی این مدت از آرامش نسبی برخوردار بودند مانند کربلا و نجف، طی یکی دو روز اخیر متشنج شده‌اند.

بنا به گفته مقامات عراقی ورود برخی از آشوبگران و «نقابداران» به این استان‌ها، باعث ایجاد هرج و مرج در این استان‌ها به ویژه نجف شد و به همین دلیل، تظاهرات مسالمت‌آمیز در این استان‌ها به درگیری شدید با نیروهای امنیتی و تعرض به برخی دفاتر، مکان‌های مذهبی و دیپلماتیک سوق پیدا کرد.

تداوم این وضع باعث شد که ارتش عراق برای مقابله با آشوبگران و حمایت از معترضان وارد میدان شود. به گفته برخی از منابع عراقی، سه لشکر از ارتش عراق از استان‌های بابل، بغداد به استان‌های کربلا و نجف اعزام شده است. برخی از رسانه‌های عراقی دیروز از قصد برخی از آشوبگران برای حمله به نجف در روزهای آینده خبر داده بودند. (+)

استان ذی‌قار

اوضاع در شهر الناصریه، مرکز استان ذی‌قار همانگونه که مقامات محلی از دو روز قبل پیش‌بینی کرده بودند، امروز پنجشنبه متشنج شد. استاندار این استان سه‌شنبه از تعطیلی همه ادارات ذی‌قار طی روزهای چهارشنبه و پنجشنبه خبر داده بود.

در شهر ناصریه گفته می‌شود بیش از ۲۰ نفر کشته شده است؛ آماری که صرفاً ادعا بوده و هنوز از سوی مقامات رسمی تأیید نشده است. با این حال، کمیساریای حقوق بشر مدعی است ده‌ها نفر در کل استان ذی‌قار کشته یا زخمی شده‌اند.

«عادل الدخیلی» استاندار ذی‌قار امشب ضمن درخواست کمک از بزرگان و شیوخ عشایر در این استان برای «ورود فوری» جهت جلوگیری از خشونت رو به تزاید در شهر ناصریه، گفت: «حوادث خطرناک، این شهر را به سمت خشونت و هرج و مرج سوق خواهد داد».

او به دلیل کشته شدن شماری از افراد در تظاهرات امروز در استان ذی‌قار، سه روز عزای عمومی اعلام کرد. درگیری‌ها در ناصریه از صبح امروز از نزدیکی پل زیتون آغاز و به جاهای دیگر گسترش یافت.

استان نجف

استان نجف عراق که دیشب ملتهب بود و اتفاقات خطرناکی به خود دید و در پی آن برخی از آشوبگران کنسولگری ایران در مرکز این استان را به آتش کشیدند، امروز اوضاع نسبتاً آرامی داشت و معترضان بیانیه در محکومیت حوادث دیشب صادر کردند.


پدر و پسر (یکی محافظ، دیگری معترض در حال صرف نهار)

 

شبکه تلویزیونی «بلاد» ساعتی پیش اعلام کرد که معترضان در شهر نجف اشرف طی بیانیه‌ای اقدام «برخی از نفوذی‌ها» در توسل به خشونت و انجام اقدامات تخریبی را محکوم کردند.

به دنبال حوادث دیشب شهر نجف، عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر و فرمانده کل قوای عراق سرلشکر «ید الهاشمی»، را مسئولی پرونده امنیتی این شهر کرد.

عبدالمهدی همزمان نیز «جمیل الشمری»، فرمانده مسئول حفظ امنیت ناصریه را به دلیل کوتاهی در انجام وظیفه، در کمتر از ۲۴ ساعت از مأموریت خود برکنار کرد و به جای او «سعد حربیه» را به فرماندهی گروه بحران استان ذی‌قار منصوب کرد.

عبدالمهدی ساعاتی بعد سپهبد جمیل شمری را به دلیل حوادث دیشب به بغداد جهت ارائه توضیح احضار کرده است.


سپهبد جمیل الشمری

اداره پلیس استان نجف ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران، از تداوم ممنوعیت آمد و شد در این استان تا صبح فردا جمعه خبر داد.

نخست‌وزیر عراق نیز بعد از گزارش حوادث دیروز و امروز دستور داد کمیته‌ای حقیقت‌یاب برای شناسایی عاملان حوادث ذی‌قار و نجف تشکیل شود.

افزایش شمار زخمی‌ها در استان نجف باعث شده است که برخی دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها فراخوان اهدای خون بدهند.

استان کربلا

استان کربلا نیز یکی از استان‌هایی است که طی ۲۴ ساعت گذشته اوضاع متشنجی داشته و تظاهرات در این استان و مرکز آن امروز نیز ادامه داشته است. شبکه تلویزیونی الاتجاه عراق گزارش داد که معترضان در این شهر هرگونه اقدامات تنش‌زا و تشدید اوضاع را محکوم کردند و بر مسالمت‌آمیز بودن اعتراض‌ها تأکید کردند.

آمار قربانیان ۳ روز اخیر

کمیسریای عالی حقوق بشر که نهادی غیردولتی است، از کشته و زخمی شدن دها نفر از نیروهای امنیتی و معترضان طی روزهای اخیر خبر داد و از نیروهای امنیتی و پلیس خواست «آشوبگران» را بازداشت کنند.

آماری که این نهاد امروز پنجشنبه از تعداد کشته‌های سه روز اخیر از استان‌های ذی‌قار، بغداد، مثنی، نجف بدین گونه است:

استان ذی‌قار: ۲۵ کشته و ۲۵۰ زخمی از معترضان

استان بغداد: ۲ کشته و ۶۷ زخمی از معترضان و ۲۵ زخمی از نیروهای امنیتی

استان مثنی: ۳۰۸ زخمی

استان نجف: ۴ کشته و ۳۵۴ زخمی از معترضان و ۵۰ زخمی نیز از نیروهای امنیتی

واکنش‌ سیاسیون عراق به حوادث دیروز و امروز

حیدر العبادی، نخست‌وزیر سابق عراق کشته شدن برخی از شهروندان عراقی در استان ذی‌قار و سایر استان‌ها را محکوم کرد و خواهان محاکمه مسئولان این حوادث شد.

به نوشته خبرگزاری «بغداد الیوم»، عبادی در بیانیه‌ای درباره امنیت و آینده عراق هشدار داد و گفت: «ثبات در کشور و جان مردم، در خطر واقعی است و ملی‌گراها و عقلا باید قبل از آنکه دیر شود، فروپاشی نظام کلی دولت را دریابند».

نخست‌وزیر سابق عراق که از ماه‌ها پیش موضع مخالف و اپوزیسیون دولت را به خود گرفته، همصدا با «مقتدی الصدر»، رهبر جریان الصدر عراق از عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر این کشور خواست استعفاد کند تا دولت مستقل جدید تشکیل شود و اداره مرحله انتقالی را برعهده بگیرد تا زمینه برای انتخابات زودهنگام مهیا شود.

مقتدی صدر امشب در واکنش به درخواست برخی از فرماندهان عراقی از وی برای خارج کردن طرفداران خود از تظاهرات، حوادث پیش‌‌آمده اخیر در عراق را  خود را «فتنه کوری» بین «دولت سر تا پا فاسد» و معترضانی دانست که  بعد از ناامیدی از این دولت، ملزم به تظاهرات مسالمت‌آمیز نشدند. (+)

تهدید رئیس پارلمان به برکناری

بعد از بیانیه مقتدی صدر، ائتلاف متبوع او یعنی ائتلاف سائرون نیز با صدور بیانیه‌ای به «محمد الحلبوسی»، رئیس پارلمان عراق در مورد تأخیر در استیضاح عبدالمهدی هشدار داد و از وی خواست که نخست‌وزیر این کشور را به همراه «جمیل الشمری»، فرمانده برکنار شده به صحن پارلمان احضار کند.

این ائتلاف حلبوسی را تهدید کرد که اگر دست رو دست بگذارد و استیضاح عبدالمهدی را به تأخیر بی‌اندازد، خود حلبوسی را با روش‌های قانونی برکنار خواهند کرد.


نمایندگان ائتلاف سائرون

 

در همین ارتباط، «اسامه النجیفی»، رئیس ائتلاف «القرار» عراق و رئیس‌پارلمان اسبق این کشور در توییتر خود، دولت و سیاستمدارن را به «گشودن در جنگ داخلی» در عراق متهم کرد که با مجبور کردن نیروهای امنیتی به مقابله با معترضان، کشور را به سمت جنگ داخلی سوق می‌دهند.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول