اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

دیپلمات ترکیه‌ای: طرح دفاعی ناتو برای بالتیک را فعلا امضا نمی‌کنیم

یک منبع ترکیه‌ای می‌گوید تا زمانی که طرح دفاعی ترکیه در ناتو تصویب نشود، آنکارا نیز طرح دفاعی این سازمان برای حوزه بالتیک و لهستان را امضا نمی‌کند.

دیپلمات ترکیه‌ای: طرح دفاعی ناتو برای بالتیک را فعلا امضا نمی‌کنیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک دیپلمات ترکیه‌ای برخی گزارش‌ها مبنی بر تلاش این کشور برای فشار آوردن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) از طریق امضا نکردن طرحی دفاعی بالتیک را تلویحا تایید کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» این دیپلمات ترکیه‌ای روز چهارشنبه گفت دولت آنکارا تا زمانی که خواسته‌هایش از ناتو درخصوص برنامه دفاعی ترکیه محقق نشود، در برابر تلاش‌های متحدان خود در ناتو برای متقاعد کردن آن به امضای طرح دفاعی کشورهای حوزه بالتیک و لهستان مقاومت خواهد کرد.

این خبرگزاری روز گذشته گزارش داده بود ترکیه برای اعمال فشار بر کشورهای عضو ناتو به منظور «تروریستی» شناختن شبه‌نظامیان کُرد سوری یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ)، از امضای این طرح دفاعی ناتو سر باز می‌زند. (جزئیات بیشتر)

این دیپلمات ترکیه‌ای می‌گوید ناتو در سال جاری از حمایت برنامه دفاعی ترکیه، که شامل هر حمله‌ای از مرزهای جنوبی و خاک سوریه است، امتناع ورزیده است.

بر این اساس، این برنامه دفاعی شامل تروریستی اعلام‌کردن ی.پ.گ به عنوان تهدیدی برای ترکیه است اما ایالات متحده حمایت خود را از این طرح برداشت و چند کشور دیگر نیز از آن تبعیت کردند.

این منبع به رویترز گفت: «پس چیزی که ما می‌گوییم این است، اگر [طرح دفاعی] ما قرار است منتشر نشود، اجازه نمی‌دهیم [طرح دفاعی شما برای بالتیک و لهستان] نیز منتشر شود. کسانی که می‌خواهند ما برنامه بالتیک را تایید کنیم، باید همان رویکرد را در قبال [برنامه] ما نشان دهند».

طبق قواعد و مقررات ناتو، تصویب و اجرای طرح‌ها در این ساتزمان و ائتلاف نامی باید به صورت اجماع و با توافق همه اعضا صورت بگیرد. دولت ترکیه بارها از مواضع کشورهای غربی به ویژه آمریکا در خصوص شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه و کمک‌های تسلیحاتی و سیاسی غرب به آنها انتقاد کرده و این گروه‌ها را تروریستی خوانده است.

بن‌بست کنونی در ناتو در قبال حوزه بالتیک (کشورهای استونی، لتونی و لیتوانی) و لهستان در حالی صورت گرفته که مقام‌های غربی‌ بارها در توجیه تحرکات نظامی ناتو در این مناطق به «تهدید روسیه» استناد کرده و بر لزوم آمادگی در برابر مسکو تاکید کرده‌اند.

انتشار گزارش‌ها درباره بن‌بست در ناتو در شرایطی صورت گرفته که سران کشورهای عضو این ائتلاف قرار است در نشست لندن به مناسبت هفتادمین سالگرد تاسیس ناتو (سوم و چهارم دسامبر مصادف با ۱۲ و ۱۳ آذرماه) شرکت کنند.

انتشار گزارش رویترز درباره فشارهای ترکیه به ناتو در حالی انجام شده که مواضع آنکارا در قبال شمال سوریه و عملیات نظامی‌اش در این منطقه (عملیات موسوم به «چشمه صلح») انتقادهای گسترده بین‌المللی را به دنبال داشت.

دولت ترکیه همچنین شبه‌نظامیان کُرد یگان‌های مدافع خلق سوری را شاخه‌ای از حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) که از نظر آنکارا تروریستی است، دانسته و چند هفته پیش برای عقب راندن آنها از مرزهای جنوبی خود، عملیات نظامی جدیدی با اسم رمز «چشمه صلح» در مناطق شرقی رودخانه فرات و شمال سوریه آغاز کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول