اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

آغاز به کار جشنواره بین‌المللی اختراعات خیام در اصفهان

مسؤول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان گفت: اولین جشنواره بین‌المللی اختراعات خیام در نیمه دوم اسفند ماه امسال در دانشگاه صنعتی اصفهان و در سه بخش دانشجویی، دانش‌آموزی و آزاد برگزار می‌شود.

آغاز به کار جشنواره بین‌المللی اختراعات خیام در اصفهان

به گزارش خبرگزاری فارس در اصفهان، خالد گمار ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه اظهار کرد: به مناسبت هفته بسیج در نظر داریم آغاز به کار اولین جشنواره بین‌المللی اختراعات را که مزین به نام «خیام» دانشمند ایرانی اسلامی است را اعلام کنیم، این جشنواره در نیمه دوم اسفند ماه 1398 در تاریخ 16 تا 18 در دانشگاه صنعتی برگزار خواهد شد و شامل سه بخش دانشجویی، دانش‌آموزی و آزاد است.

مسؤول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان افزود: جشنواره بین‌المللی اختراعات خیام به این دلیل حائز اهمیت است که برای اولین در کشور چنین جشنواره‌ای در این سه بخش و به طور همزمان در اصفهان برگزار می‌شود، این جشنواره نمایشگاهی است که در آن توانمندی‌های داخلی و خارجی در عرصه علم روز دنیا و فناوری به نمایش گذاشته می‌شود.

وی ادامه داد: تا امروز حدود 31 کشور دنیا مانند اتریش، کرواسی، کانادا، هنگ‌کنگ، امارات متحده، ژاپن، کره جنوبی، سریلانکا، ترکیه، تایوان، ویتنام، هند، روسیه، سوئیس، اسپانیا، المان و... برای حضور در این جشنواره اعلام آمادگی کرده‌اند، علاوه بر آن مخترعان داخلی از سرتاسر کشور در این جشنواره حضور خواهند داشت.

گمار تصریح کرد: یکی از قابلیت‌های جشنواره در این است که ویترینی برای ارائه اختراعات است؛ اختراعاتی که در عرصه کارآمدی، نوآوری و فناوری چه در حوزه صنعت، اقتصاد، کشاورزی و فناوری متمرکز باشند به مراکز رشد و شهرک علمی تحقیقاتی معرفی خواهند شد همان‌طور که سال گذشته 30 طرح مورد معرفی قرار گرفت.

مسؤول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان عنوان کرد: در این جشنواره طرحی که به هر شکلی به یک ارگان یا سازمانی مرتبط باشند، از آن‌ها دعوت به عمل خواهد آمد و مخترعان در حضور مسؤولان و متخصصان فنی از طرح دفاع خواهند کرد.

وی ادامه داد: انجام این کار پتانسیل بالایی است که مخترع علاوه بر این‌که بتواند طرح خود را در معرض عموم قرار بدهد و در جشنواره هم شرکت دهد، در کارگروه تخصصی هم طرح خود را بتواند به ارگان‌های ذی‌نفع یا مرتبط ارائه کند، تجربه نشان داده است که معمولاً این طرح‌ها مورد استقبال صنعت قرار خواهند گرفت زیرا صنایع به دنبال ایده‌هایی به منظور رفع و گره‌گشایی مشکلات خود هستند.

جشنواره متفاوتی در اصفهان رقم خواهد خورد

میلاد سلیمانی، دبیر بخش دانشجویی و آزاد جشنواره بین‌المللی اختراعات خیام در ادامه تصریح کرد: در کشور ما رویدادهای زیادی در مقیاس کوچک و بزرگ همواره در حال برگزاری هستند، گاها ارگان‌های دولتی و شرکت‌های خصوصی با اهداف خاص نیز اقدام به برگزاری رویدادهای مختلفی می‌کنند.

دبیر بخش دانشجویی و آزاد جشنواره بین‌المللی اختراعات خیام تأکید کرد: یکی از تفاوت‌های جشنواره خیام با دیگر رویدادها در این است که عوامل برگزارکننده و بنیان‌گذاران آن حداقل 10 سال سابقه حضور و شرکت در جشنواره‌های ایده و اختراع را دارند و این تجربه غنی منجر به اجرای یک کار متفاوت در راستای حل معضلات کشور و به گونه‌ای که مورد فایده جامعه نخبگان کشور نیز باشد، شد.

سلیمانی خاطرنشان ساخت: در مرحله اول در سال گذشته با مشارکت کشور ترکیه جشنواره با اسم «یک ایده، یک دنیا» برگزار شد و امسال در مرحله دوم به طور مستقیم و در تقویم سازمان مالکیت معنوی اختراعات جهان جشنواره بین‌المللی اختراعات خیام برگزار می‌شود که ظرفیت زیادی را در اختیار مخترعان کشور قرار می‌دهد.

تنوع جوایز جشنواره خیام بی‌نظیر است

علیرضا سلیمی، دبیر جشنواره بین‌المللی اختراعات خیام در ادامه با اشاره به تنوع جوایز جشنواره یادآور شد: جوایز جشنواره شامل دو بخش داخلی و بین‌الملل است که در بخش بین‌الملل هر کشوری که در جشنواره حضور داشته باشد جوایز کشور خود را به همراه می‌آورد و طبق داوری انجام شده هدایا اعطا می‌شود و شامل کاپ، مدال و جوایز نقدی است.

دبیر جشنواره بین‌المللی اختراعات خیام بیان داشت: سازمان جهانی مالکیت فکری اختراعات جهان یکی از حامیان اصلی بخش بین‌الملل است که رئیس و اعضای آن به همراه مخترعان در جشنواره حضور خواهند داشت، انجمن مخترعین کشور ترکیه جایزه بهترین اختراع زنان و بهترین خلاقیت را در جشنواره ارائه می‌کند، جایزه دانش و نوآوری پروفسور آندری کشور رومانی در سه سطح شوالیه، افسر و فرمانده پس از داوری به نفرات برگزیده اعطا می‌شود.

وی اضافه کرد: جوایز داخلی شامل 10 وام کلان بلاعوض و کم‌بهره جهت تجاری‌سازی و تولید انبوه، تسهیلات کسر خدمت سربازی بنا بر تأیید کمیسیون نهایی، اعطای 26 جایزه تا سقف 5 میلیون تومانی به نفرات برگزیده طبق تأیید کمیته داوری به طرح‌های برتر، تسهیلات 40 میلیون تومانی نامحدود بلاعوض است که به شرط دارا بودن شرایطی مانند نوآوری، خلاقیت، کاربرد، تجاری‌سازی، ظرفیت بازار، اعلام نیاز و... به هر نفر اعطا می‌شود.

سلیمی مطرح کرد: موضوع مهم‌تر در حوزه بین‌الملل این است که کشورهای دیگر در حال تعامل با عوامل ما برای حضور در این جشنواره هستند که اتفاق مهمی را در استان اصفهان رقم خواهد زد، عوامل دانشگاه‌هایی مثل رومانی، کانادا و... که در دانشگاه صنعتی حضور خواهند داشت که می‌تواند منجر به ایجاد تعاملاتی با دانشگاه صنعتی و دانشگاه اصفهان در حین جشنواره شود.

دبیر جشنواره بین‌المللی اختراعات خیام با اشاره به بخش دانش‌آموزی جشنواره ابراز کرد: سال گذشته در بخش دانش‌آموزی در کارگروه‌های مشخص به دانش آموزان زیادی جوایز اعطا شد و به نفرات اول مبلغ 500 هزار تومان به منظور تشویق در این زمینه هدیه داده شد.

وی با تأکید بر این‌که امسال هم صرفاً طرح‌هایی که در حوزه پژوهش باشند در سایت ثبت‌نام می‌کنند، افزود: جوایز امسال دانش‌آموزی جزو همان 26 جایزه تا سقف 5 میلیون است، در کنار جوایز نقدی، جوایز معنوی مانند دیپلم افتخار و مدال‌های رنگارنگ بر اساس رتبه‌های داوری به طرح‌های برتر داده می‌شود این جشنواره از نظر تنوع جایزه بی‌نظیر و استثنائی است، سال گذشته 9 طرح شامل کسر خدمت شدند.

سلیمی تصریح کرد: برای این‌که کشوری بتواند به طور مستقیم با سازمان مالکیت فکری وارد کار شود احتیاج به یک آزمون و تأییدیه از آن‌ها دارد، به همین دلیل سال گذشته ایران جشنواره‌ای را با همکاری کشور ترکیه که عضو این سازمان است به اسم «یک ایده یک دنیا» و با حضور ناظران بین‌المللی در سطح ملی برگزار کرد و توانست تأییدیه سازمان را برای برگزاری جشنواره مستقل بین‌المللی با موضوع ایده و اختراع بگیرد.

دبیر جشنواره بین‌المللی اختراعات خیام اظهار داشت: بر اساس وجود تجربه غنی در حوزه ایده و اختراع می‌دانستیم مخترع با هر ظرفیت، ایده، سن و هر تخصصی به چه چیزی نیاز دارد و بر همین اساس سبد جوایز ه صورت کاملاً ایده آل و گلچین شده چیدمان شده است به گونه‌ای که در هیچ جشنواره‌ای در این سطح از نظر تنوع وجود ندارد.

وی در ادامه اذعان کرد: در هیچ جشنواره‌ای در این سطح وام‌هایی برای طرح‌هایی که برای آماده ورود به بازار، اشتغال‌زایی، ارز آوری و تجاری‌سازی باشد، تسهیلات مورد نیاز برای طرح‌هایی که نیاز به ساخت نمونه اولیه دارند و تسهیلات کسر خدمت برای افرادی که از نظر کسر خدمت مشکل دارند، وجود ندارد، تنوع جوایز ایده آل حاصل تجربه ارتباطات با ایده‌ها و افراد متخلف و حضور در حوزه کسب و کار است.

چتر حمایت جشنواره بر سر مخترعان به محض ثبت‌نام

مهرداد سلیمانی، دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی اختراعات خیام در ادامه توضیح داد: یکی از تفاوت‌های عمده این جشنواره با دیگر جشنواره‌ها در این است که به محض اینکه مخترع در سایت ما با نشانی khayyamfestival.com ثبت‌نام کند مورد حمایت صدر صد جشنواره قرار می‌گیرد.

 دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی اختراعات خیام تأکید کرد: به منظور پاسخگویی به شرکت‌کنندگان جشنواره اپراتورهای به صورت تمام وقت از ساعت 9 صبح تا 11 شب و یک نفر اپراتور مسلط به زبان انگلیسی پاسخگوی بخش بین‌الملل درخصوص مسائلی مانند ثبت نام، اسکان، ویزا و... نیز در نظر گرفته شده است.

وی گفت: به منظور اسکان مخترعان در مدت زمان برگزاری جشنواره بهترین هتل‌ها و خوابگاه‌ها برای این در نظر گرفته شده، اعضای کادر اجرایی شامل 30 الی 40 نفر افراد باتجریه در اجرای جشنواره‌های داخلی است، هیأت داوران جشنواره صرفاً منوط به داوران علمی و اساتید دانشگاهی نمی‌شوند و از فعالان حوزه کسب و کار، صنعتگران باتجربه و قهار و تاجران بزرگ نیز استفاده می‌شود.

سلمیانی در پایان عنوان کرد: اساتید علمی که داوری امسال جشنواره را بر عهده دارند بر اساس هر کارگروه حتی در جزء گرایش هر رشته هستند، همچنین اولین مهلت ثبت نام از امروز تا 20 دی ماه معین شده است.

به گزارش فارس، ظهر امروز ضمن اعلام شروع به کار جشنواره بین‌المللی اختراعات خیام از پوستر و سایت جشنواره در جمع اصحاب رسانه توسط مسؤول سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان اصفهان، دبیر جشنواره، دبیر اجرایی و دبیر بخش دانشجویی و آزاد جشنواره بین‌المللی اختراعات خیام رونمایی شد.

انتهای پیام/63095/م20/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول