اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

نپال: خواهان عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای هستیم

وزیر خارجه نپال که کشورش در سازمان همکاری شانگهای عضو «طرف گفت‌و‌گو» است، اعلام کرد که نپال خواهان عضویت کامل در این سازمان است.

نپال: خواهان عضویت کامل در سازمان همکاری شانگهای هستیم

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «پرادیپ کومار گیاوالی» وزیر خارجه نپال با اعلام ناخرسندی از وضعیت جاری این کشور در قبال سازمان همکاری شانگهای، از تمایل نپال برای تبدیل شدن به عنوان عضو رسمی این سازمان تاکید کرده است.

در ادامه تحرکات کشورهای مختلف برای تقویت همکاری‌ها با چین و سازمان‌های وابسته به این کشور، وزیر خارجه نپال امروز چهار شنبه از افزایش تلاش‌های این کشور برای تبدیل شدن به یک عضو کامل و رسمی  «سازمان همکاری شانگهای» خبر داد.

به گزارش «اسپوتنیک»، پرادیپ کومار گیاوالی  درباره اقدامات نپال گفت: «ما سال گذشته درخواست رسمی خودمان را برای بالا رفتن جایگاهمان در سازمان همکاری شانگهای به عنوان ناظر، به ستاد مرکزی سازمان ارائه دادیم اما هنوز تصمیمی برای این کار انجام نشده است».

وزیر خارجه نپال ادامه داد: «شما می‌دانید که شریک گفت‌و‌گو، نقشی محدود دارد و آنهایی که شرکای گفت‌و‌گو هستند نمی‌توانند در همه فعالیت‌های (سازمان همکاری شانگهای) حضور داشته باشند مگر آنکه از انها برای حضور در نشست‌ها و کنفرانس‌ها و غیره دعوت به عمل بیاید. ما می‌خواهیم که جایگاه عضویتمان به وضعیت ناظر ارتقا یابد و به تدریج ما خوشحال خواهیم شد که یک عضو کامل سازمان همکاری شانگهای شویم».

وی با تاکید بر اینکه همسایگان نپال شامل چین، هند و پاکستان عضو این سازمان هستند، افزود: «عضویت در سازمان همکاری شانگهای همچنین به ما ارتباط بیشتری با کشورهای آسیای میانه خواهد داد و ابزار بسیار معناداری برای ادغام اقتصادی بیشتر در آسیا است».

سازمان همکاری شانگهای در سال ۲۰۰۱ به میزبانی چین تاسیس شد و در حال حاضر چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان، پاکستان و هند اعضای دائمی کامل آن هستند.

ایران، بلاروس، افغانستان و مغولستان اعضای ناظر سازمان همکاری شانگهای هستند و ارمنستان، جمهوری آذربایجان، کامبوج، نپال، ترکیه و سریلانکا به عنوان «شریک گفت‌و‌گو» در این سازمان حضور دارند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول