اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تجزیه‌طلبی و رشد وهابیت اهداف نامحسوس غرب در ناآرامی‌های ایران

هدف آمریکا و رژیم صهیونیستی از ناآرامی‌های اخیر ایران بسیار واضح بود؛ ایجاد هرج و مرج و دامن زدن به احساسات ناسیونالیستی در مناطق کرد، بلوچ و عرب‌نشین و همزمان حمایت مالی از گروه‌های پیرو ایدئولوژی وهابیت در ایران.

تجزیه‌طلبی و رشد وهابیت اهداف نامحسوس غرب در ناآرامی‌های ایران

«حسین اسوبعلی اف» کارشناس مسائل سیاسی و امنیتی منطقه در یادداشتی که در اختیار خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه قرار داد به طرح دیدگاه‌های خود در خصوص تحولات اخیر ایران پرداخت.

در این یادداشت آمده است: ناآرامی‌های اخیر در جمهوری اسلامی ایران بار دیگر نشان داد که نیروهای خارجی نه تنها قصد کاهش فشارهای خود بر جمهوری اسلامی را ندارند بلکه به دنبال افزایش آن با استفاده از هر بهانه‌ای می‌باشند.

این بار برای چنین اقدامی از افزایش قیمت بنزین بهره برداری کردند.

البته معلوم است در ایران همانند بسیاری کشورها و از جمله کشورهای غربی و اروپایی، برخی مشکلات اقتصادی و اجتماعی وجود دارد اما تفاوت شرایط جمهوری اسلامی با سایر کشورها در آن است که طی 4 دهه گذشته آمریکا و متحدانش با استفاده از هر موقعیتی تلاش کردند تا فشارهای بی شمار و متنوع سیاسی، اقتصادی، نظامی و امنیتی بر آن اعمال کنند.

همه آگاهان واقفند که دلیل اصلی چنین اقدامات آمریکا و متحدانش نسبت به ایران «نگرانی» برای مردم نبوده بلکه ناراحتی از سیاست خارجی مستقل و مواضع قاطع تهران در منطقه و جهان اسلام می‌باشد.

به این منظور است که آمریکا به  طور آشکارا از هرگونه نیرو چه در داخل و چه در خارج از ایران که تغییر نظام سیاسی کشور را دنبال کند، حمایت به عمل می‌آورد.

برای آمریکا این مسئله که اقداماتی از این دست منجر به ویرانی کشور، کشته شدن تعداد زیادی از مردم یا سایر پیامدهای فراتر از مرزهای ایران خواهد شد، اصلا اهمیتی ندارد.

البته عامل دیگری نیز به وضوح قابل مشاهده است سیاست دولت «دونالد ترامپ» پس از خروج از برجام بیش از آنکه به دنبال از بین بردن تهدیدات علیه منافع آمریکا باشد در حقیقت به فکر منافع رژیم صهیونیستی می‌باشد.

همانگونه که جهانیان می‌دانند، ایران یکی از کشورهایی است که همیشه با قاطعیت از حقوق قانونی مردم مظلوم فلسطین دفاع و سیاست مبارزه علنی علیه رژیم صهیونیستی را دنبال می‌کند.

در جهت تحقق سیاست سلطه گری آمریکا و رژیم صهیونیستی بر جهان، تغییر نظام سیاسی ایران و از بین بردن هویت مذهبی آن به عنوان مدافع حقوق مسلمانان در جهان و همچنین حذف ایرانی‌ها به عنوان یک عامل نفوذ ژئوپلیتیک در خاور نزدیک و میانه، خلیج فارس و آسیای مرکزی از مهم ترین اهداف به شمار می‌رود.

طبعاً بازگشت به زمان پهلوی که ایران متحد اصلی آمریکا در منطقه بود غیرممکن است.

از سوی دیگر غیر ممکن است که ایران حمایت‌های خود از دستاوردهای انقلاب اسلامی را که مایه مباهات و سرافرازی کشور می‌باشد، قطع کنند.

راهپیمایی‌های میلیونی اخیر در حمایت از دولت نشان داد افرادی که به بهانه افزایش قیمت سوخت اعتراض کرده و در خیابان‌ها دست به تخریب اموال دولتی و عمومی زدند، بسیار اندک هستند.

هدف آمریکا و رژیم صهیونیستی از ناآرامی‌های اخیر بسیار واضح بود: ایجاد هرج و مرج در ایران 80 میلیون نفری و سپس دامن زدن به احساسات ناسیونالیستی در مناطق کرد، بلوچ و عرب نشین و همزمان حمایت مالی از گروه‌های پیرو ایدئولوژی وهابیت در ایران.

قرار بود اینها ایران را از نقش فعال در عرصه سیاست خارجی محروم کرده و زمینه برای مداخله در امور داخلی کشور و همچنین زمینه برای غارت نفت، گاز و سایر منابع جمهوری اسلامی را فراهم کند.

در جهت تحقق این اهداف استفاده از اینترنت و شبکه‌های اجتماعی را به عنوان ساده ترین و مؤثرترین سلاح در دستور کار قرار دادند.

شبکه‌های اجتماعی در صورت داشتن اهداف مخرب می‌تواند به راحتی به یکی از خطرناک ترین ابزارهای تأثیرگذاری بر افکار عمومی و به ویژه بر روی نسل جوان در هر کشوری تبدیل شود.

اما تحولات اخیر نشان داد که ایران به لحاظ اعتماد مردم نسبت به رهبری مذهبی و سیاسی خود همچنان یک کشور قدرتمند می‌باشد و بر این نکته نیز تائید شد که علی رغم کثرت گرایی عقاید در ایران، مدیران کشور همچنان از اعتماد اکثریت مردم برخوردار بوده و مردم نیز درک می‌کنند که اگر در چنین لحظات حساس حول محور رهبری انقلاب اتحاد و انسجام نداشته باشند، پس در مسیر خواسته‌های دشمنان گام برداشته و به دنبال تکرار سرنوشت تلخ لیبی و سوریه خواهند بود.

البته دولت ایران تحت تحریم‌های بین المللی مشکلات بزرگی را تجربه می‌کند که فشارهای سنگین آن بیش از همه بر دوش مردم عادی قرار می‌گیرد.

با این وجود درست نخواهد بود اگر گفته شود که ایران به منظور به حداقل رساندن تأثیر تحریم‌ها، افزایش قیمت مواد غذایی و سوخت و کاهش ارزش پول ملی اقدامات لازم و امکان پذیر انجام نمی‌دهد همه این اقدامات در حال انجام است ولی رسانه‌های غربی ترجیح می‌دهند در مورد آن ساکت بمانند.

با این وجود به نظر می‌رسد که با توجه به تحولات اخیر، هم دولت و هم مردم ایران یک بار دیگر در مورد دشمنان واقعی خود نتیجه گرفته و اطمینان حاصل کردند که تنها وحدت و یکپارچگی می‌تواند کشور را حفظ و دستاوردهای فراوانی که توسط انقلاب اسلامی حاصل شده، حمایت کند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول