اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اردوغان: «چشمه صلح» محدود به جدول زمانی نیست

رئیس جمهور ترکیه در مسیر بازگشت از قطر اعلام کرد که عملیات این کشور در شمال سوریه محدود به جدول زمانی نیست و آنکار قصد دارد در خصوص موضوع سامانه «اس 400» با آمریکا گفت‌وگو کند.

اردوغان: «چشمه صلح» محدود به جدول زمانی نیست

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،‌ «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه حین بازگشت از قطر در گفت‌وگو با تعدادی از روزنامه‌نگاران در خصوص عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه و موضوع اختلافی با آمریکا یعنی خرید سامانه اس.400 صحبت  کرد. 

به گزارش خبرگزاری «آناتولی» ترکیه، رجب طیب اردوغان در ارتباط با عملیات در شمال سوریه گفت: «نمی‌توان برای این چنین عملیات نظامی‌،‌ مدت معینی مشخص کرد». اردوغان در ادامه اعلام کرد:‌ «نیروهای حاضر در عملیات چشمه صلح ۲۲۳۰ تروریست را از آغاز عملیات تاکنون دور کرده‌اند».

چشمه صلح نام عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه است. ولادیمیر پوتین و رجب طیب اردوغان روسای جمهور روسیه و ترکیه روز سه‌شنبه 22 اکتبر (30 مهر) بعد از دیداری شش ساعته یا یکدیگر در شهر سوچی به توافقی جدید در خصوص شمال سوریه دست پیدا کردند که بر اساس آن ترکیه با حمایت از گروه‌های مسلح معارض سوریه، بخشی از مرز مشترک با سوریه را با عمق چند کیلومتر اشغال کرد.

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به دو توافق ترکیه با روسیه و با آمریکا (درباره شمال سوریه) گفت: «آنکارا به هر دو توافق با روسیه و با آمریکا درباره اوضاع شمال سوریه،‌ پایبند است». اردوغان در ادامه افزود: «حضور ترکیه در مناطق شرق فرات،‌ آمریکا و نظام سوریه را آزار می‌دهد». 

رئیس جمهور ترکیه با اشاره به کردهای شمال سوریه تاکید کرد که این کشور با کردهای شمال سوریه نمی‌جنگد بلکه هدفش  پاسخ دادن به تحرکات «سازمان تروریستی "ی.ب.گ"» است.

رجب طیب اردوغان در پاسخ به سؤالی در خصوص فعال‌سازی سامانه «اس400» روسیه که سبب اختلاف آنکارا و واشنگتن شده، توضیح داد: «ما تا ماه آوریل پیش‌رو فرصت داریم. وزیر خارجه ترکیه و وزیر دفاع هر دو کشور (آمریکا و و ترکیه) دیدارهایی پیرامون بررسی مساله برگزار خواهد کرد. ما باید نتایج این دیدارها را ببینیم».

رئیس جمهور ترکیه در ادامه بیان کرد: «این مساله به پیمان آتلانتیک شمالی مربوط می‌شود. رئیس جمهور [آمریکا دونالد] ترامپ تصریح کرد که باید نتایج کار مشترک میان آنکارا و واشنگتن در ارتباط با مساله فعال‌سازی سامانه روسیه را ببینیم».

اردوغان در ادامه از مواضع اتحادیه عرب درباره حضور ترکیه در شمال سوریه نیز انتقاد کرد و گفت: «اتحادیه عرب مواضعی اشتباه و دروغین در قبال ترکیه اتخاذ کرده است».

رئیس جمهور ترکیه،‌ دیروز دوشنبه، در سفری به قطر با «تمیم بن حمد آل ثانی» امیر این کشور دیدار کرد.

در این دیدار، نشست دوجانبه‌ای در پشت درهای بسته میان اردوغان و امیر قطر برگزار شد (جزئیات بیشتر).

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول