اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

رشد 13 رتبه‌ای شاخص کارآفرینی در ایران

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بر اساس گزارش جهانی مرکز کارآفرینی، رتبه ایران در شاخص جهانی کارآفرینی در سال گذشته 13 رتبه رشد کرده است.

رشد 13 رتبه‌ای شاخص کارآفرینی در ایران

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز در اختتامیه مراسم هفته جهانی کارآفرینی که از 27 آبان تا 3 آذر سال جاری بود، در محل وزارت کار اعلام کرد: رتبه ایران در شاخص‌های جهانی کارآفرینی در سال گذشته 13 واحد رشد کرده و در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا نیز رتبه ما بهتر شده است و از مهمترین این دلایل هماهنگی‌های بین دستگاه‌های دولتی، سازمان‌های مردم‌نهاد و کارآفرینان کشور است.

وی گفت: 309 مرکز مشاوره برای کارآفرینان در کشور راه‌اندازی شده و در سال گذشته 4335 شرکت کارآفرینی از خدمات مشاوره‌ای این مراکز استفاده کرده‌اند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه اخیراً‌ بنیاد تولید محتوای دیجیتال توسط بخش خصوصی راه‌اندازی شده است، گفت: همچنین یک شرکت کارآفرینی بخش خصوصی برای توسعه فناوری‌های نو در زمینه هوش‌ مصنوعی، اینترنت اشیاء و بلاکچین (هاب) راه‌اندازی شد، همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه صنایع بزرگ نیز راه‌اندازی می‌کنیم.

شریعتمداری همچنین گفت: با توجه به ویژگی‌های اقتصاد امروزی برای مبادله کالا و خدمات نیاز به روش‌های مبادله پول مجازی احساس می‌شود که روش تولید و مبادله این پول‌ها نیز ابلاغ شده است و بنیاد توسعه فناوری‌های نو به وسیله بخش خصوصی راه‌اندازی شده است که دولت فقط در این زمینه تسهیل‌گر بوده است و به زودی بنیاد ملی توسعه فعالیت‌های فرهنگی هم راه‌اندازی می‌شود و نیز مرکز ارتقاء مهارت و اتصال به بازار کسب و کارها مثل کسب و کار حوزه تولید عسل راه‌اندازی می‌شود و ما تلاش می‌کنیم فقط تسهیل‌گر و کمک‌کار بخش خصوصی باشیم.

وی همچنین گفت:‌امسال 3070 کارآفرین برتر در سامانه ثبت‌نام کرده که کار 181 طرح شاخص و برتر به مرحله داوری دعوت شد و 535 طرح کارآفرینی نیز بررسی میدانی شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین گفت: کارآفرینان در کشور باید اکرام شوند و همانگونه که جامعه به سرداران دفاع مقدس احترام می‌گذارد باید به مدیران کارآفرین هم احترام بگذارد و بسیاری از اوقات این مدیران نیاز به حمایت مالی دارند. کارآفرین جوان وثیقه ندارد و بانک هم بدون وثیقه وام نمی‌دهد اما دولت می‌تواند ضمانت‌نامه‌هایی صادر کند و تضمین وام کارآفرینان و ریسک آن را تقبل کند و ما می‌توانیم تا 150 میلیارد تومان ضمانت‌نامه برای کارآفرینان برتر صادر کنیم.

شریعتمداری همچنین به شرکت دانش‌بنیان اشاره کرد که بدون داشتن یک ریال دارایی و یا ساختمان و یا کارخانه از طریق فکر جوانان و اجاره محلی توانسته است 600 کارمند مشغول کار کند که اکثر آنان دانشمندان صنایع اطلاعات هستند و در حوزه گردشگری 100 میلیون دلار گردش مالی داشته و 16 میلیون دلار ارزش افزوده ایجاد کرده‌اند.

وزیر کار همچنین با اشاره به اینکه فشارهایی از طریق تحریم‌های ناجوانمردانه بر ملت ما وارد می‌شود گفت:‌یک راه مقابله با این فشارها توسعه کارآفرینی نوین در کشور است و فعالیت کارآفرینی فقط مربوط به یک فرد نیست بلکه کار جمعی است که از فکر افراد استفاده می‌شود.

در این مراسم مجری برنامه قبل از سخنرانی وزیر گفت:‌با توجه به اینکه در هیأت دولت حضور دارید خواسته کارآفرینان این است که دولت فکری به حال اینترنت بکند و به دولت بگویید اینترنت را وصل کنند چون بسیاری از کسب و کارهای نو وابسته به اینترنت همراه است.

در این همایش همچنین غلامحسین حسینی‌نیا رئیس دانشکده کارآفرینی نیز گفت:‌ در حال حاضر 1.8 میلیون جوان 15 تا 29 ساله در کشور بیکار هستند، اما خوشبختانه شاخص کلیدی اصل کارآفرینی در کشور ما 5 درصد رشد کرده و رتبه ایران در بین 50 کشور جهان دهم شده است.

حسینی‌نیا گفت:‌ جوانان ایران علاقه‌مند به فعالیت در زمینه کارآفرینی هستند و تقارن هفته بسیج و هفته کارآفرینی را به فال نیک می‌گیریم و هفته کارآفرینی در واقع به مدت دو هفته طول کشید و دانشجویان دانشکده کارآفرینی با حداقل امکانات توانستند این رویداد را رقم بزنند.

همچنین اصغر نورالله‌زاده مدیر عامل صندوق کارآفرینی امید در این همایش گفت: سال قبل از طریق صندوق کارآفرینی امید تعداد 170 شرکت مشاوره کارآفرینی را مورد حمایت قرار دادیم.

وی همچنین گفت:‌بر اساس تفاهم‌نامه‌ای که با دانشگاه‌ها داریم از کارآفرینان حمایت می‌کنیم و فروشگاه‌های شهرآفرین برای فروش محصول کسب و کارهای کارآفرینان خانگی راه‌اندازی می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول