اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  راه و مسکن

لزوم رفع موانع حضور شرکت‌های صدور خدمات فنی و مهندسی ایرانی در سوریه

رئیس اتاق بازرگانی ایران از وزیر مسکن سوریه و وزیر راه ایران خواست موانع حضور شرکت‌های صدور خدمات فنی و مهندسی ایرانی در سوریه رفع شود.

لزوم رفع موانع حضور شرکت‌های صدور خدمات فنی و مهندسی ایرانی در سوریه

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، همایش تجاری ایران و سوریه امروز با حضور وزیر مسکن سوریه، وزیر راه ایران و رئیس اتاق بازرگانی ایران در اتاق بازرگانی ایران در حال برگزاری است. در این مراسم غلامحسین شافعی اظهار داشت: دستاوردهای چشمگیر دولت و ملت سوریه مایه خرسندی است، امیدواریم به دنبال استقرار کامل صلح و آرامش شاهد آبادانی در سوریه باشیم. 

وی افزود: در این مسئله حساس باید برنامه‌ریزی برای بازسازی خرابی‌های ناشی از جنگ داخلی سوریه به عمل آید. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران تأکید کرد: ضرورت دارد دولتمردان دو طرف برای رفع موانع موجود برای حضور شرکت‌های صدور خدمات فنی مهندسی در سوریه و طراحی و اجرا و پروژه‌های اجرایی توسط این شرکت‌ها اقدام کنند. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران افزود: با توجه به اهمیت توسعه روابط اقتصادی ایران وسوریه، اتاق ایران در سه سال گذشته با حضور اتاق‌های استانی، ستاد بازسازی سوریه را در زمینه خدمات فنی و مهندسی، صنعتی، کشاورزی، دارویی، مواد غذایی و... تشکیل داد و به دنبال آن، میان ایران و اتاق‌های بازرگانی سوریه همکاری‌هایی انجام شد. 

وی تأکید کرد: روابط دو طرف طی یک سال گذشته وارد مرحله جدید همکاری‌ها شده  است، در این مرحله تمرکز بر ارتقای روابط اقتصادی اولویت‌های همکاری‌های دو طرف است. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: ضرورت دارد در سطح دولتی و همچنین فعالان اقتصادی بخش خصوصی، تلاش‌ها برای رسیدن به سطح مطلوب مبادلات انجام شود و روند همکاری‌ها مناسب باشد. 

شافعی افزود: امضای موافقتنامه سند همکاری درازمدت اقتصادی ایران و سوریه توسط نخست‌وزیر سوریه و معاون اول رئیس‌جمهور ایران اقدامی جهت هموار کردن مسیر بخش خصوصی برای توسعه همکاری‌های صنعتی است. 

وی با اشاره به سفر معاون اول رئیس‌جمهور به سوریه و امضای این تفاهم نامه مهم، گفت: 10 هیأت اقتصادی را بین دو کشور را پذیرش کرده‌ایم. دو ماه پیش میزبان وزیر انرژی سوریه بودیم و امروز میزبان وزیر مسکن سوریه  هستیم. در جریان سفر وزیر مسکن سوریه، اولین کمیته اجرایی خدمات مسکن به همت وزیر راه و شهرسازی انجام شد و همکاری‌های دو طرف قرار است در حوزه مسکن به امضای وزرای دو طرف برسد که در این باره می‌توان به ساخت 30 هزار واحد مسکونی در دمشق، حلب و حومه دمشق اشاره کرد. 

شافعی گفت: با تأمین همه مصالح ساختمانی با کیفیت بالا و قیمت مناسب از ایران، شرکت‌های فنی مهندسی ایرانی می‌توانند با شرایط مطلوب‌تر نسبت به رقبای خارجی در بازسازی سوریه حضور فعال داشته باشند. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: پیشنهاد ما در زمینه ساخت و ساز و اجرای پروژه‌های عمرانی در حوزه مسکن سوریه چندین مورد است که از آن جمله می‌توان به لزوم ارائه اطلاعات پروژه‌های قابل واگذاری به شرکت‌های ایرانی و ایجاد ساز و کار مناسب، واگذاری، اجرا، نحوه تأمین مالی، نحوه ضمانت سرمایه‌گذاری به شرکت‌های ایرانی است. 

شافعی افزود: همچنین انجام تمهیدات لازم برای برقراری ارتباطات میان کارآفرینان و شرکت‌های پیمانکاری ایران و سوریه و ارائه تسهیلات لازم برای تأمین شرکت‌های ایرانی و سوری به منظور بازسازی در جمهوری سوریه از دیگر پیشنهادات ما است. 

وی تأکید کرد: قبول ضمانت‌نامه‌ها توسط بانک‌ها و پیمانکاران ایرانی و ارجحیت قراردادهای شرکت‌های ایرانی در مناقصات سوریه در شرایط برابر، از دیگر پیشنهادات ما است. 

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: فراهم کردن امنیت کامل و ارائه تسهیلات لازم در ورود و اقامت مهندسان و عوامل پیمانکاران ایرانی به سوریه و پروژه‌ها امری ضروری است. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول