اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

محور «زندیه» گویای اصالت یک شهر قدیمی و تاریخی/ یک مسیر گردشگری دنج برای گردشگران

یکی از بهترین و کامل‌ترین مسیرهای گردشگری در شیراز، محور زندیه است که به دلیل برخورداری از اجزای یک شهر کامل مورد توجه گردشگران خارجی قرار دارد.

محور «زندیه» گویای اصالت یک شهر قدیمی و تاریخی/ یک مسیر گردشگری دنج برای گردشگران

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، عناصر اصلی شهرهای قدیمی عمدتا شامل قلعه، بازار، حمام، مسجد و... است. همین عناصر اصلی می‌توانست نیازهای اصلی مردمان یک شهر را از تامین امنیت گرفته تا مایحتاج زندگی روزانه و... را پوشش دهد.

امروز هنوز هم یکی از بهترین عناصر اصلی شهر قدیم در شیراز در محور زندیه بر جای مانده است که همچنان باعث پویایی و سرزندگی شهر امروز در این مسیر می‌شود. از میدان شهرداری شیراز، وجود ارگ کریمخانی و یک فضای باز و بزرگ فرصت بازدید از یکی از سیستم‌های دفاعی قدیمی را فراهم می‌کند که یکی از مسیرهای مورد علاقه گردشگران خارجی نیز به شمار می‌رود:

یک گذر تاریخی

در مقابل ارگ کریمخانی با یک گردشگر بلغاری که پس از بازدید از ارگ کریمخانی قصد رفتن به بازار وکیل را دارد مواجه می‌شوم و بخشی از مسیر را با او همقدم می‌شوم.

 

نامش «ماریا» است، 25 سال دارد و دانشجوی باستان شناسی است. محور زندیه را برای بار دوم در 3 سال اخیر مورد بازدید قرار می‌دهد و آن را یکی از مسیرهای زیبا و کاملی می‌داند که هویت یک شهر کهن را به خوبی ترسیم می‌کند. در گفته‌هایش از امضاهایی که بر روی سنگ‌هایی که کف ارگ کریمخانی را مفروش کرده است یک سند تاریخی معماری عنوان می‌کند و ازاره‌های سنگی را که دور تا دور دیوارهای حیاط قلعه را به شکلی منسجم نما داده است، بهترین راه مقابله با نفوذ رطوبت به بنا عنوان می‌کند. وجود یک حمام اختصاصی نیز برای این گردشگر جوان در ارگ کریمخان بسیار جالب است و در مورد آن در مقاله‌ای که برای ارائه به دانشگاه در حال تهیه است به تفصیل سخن گفته است.

یک فضای دنج

از ارگ کریمخانی به طرف موزه پارس و بعد از آن حمام وکیل و یکی از ورودی‌های بازار وکیل که می‌رویم یک محوطه باز و دنج مقابل مسجد وکیل وجود دارد که به نظر بسیاری از گردشگران یکی از دنج‌ترین اماکن تاریخی در فصول مختلف سال است.

گردشگری که مسیری از میدان شهرداری تا ارگ کریمخان و سپس موزه و حمام و مسجد را سپری کرده، حالا در این محوطه باز می‌تواند دمی استراحت کند، گلویی تازه کند و برای طی کردن مسیر طولانی بازار وکیل و خرید کردن، انرژی تازه بگیرد.

در بازار

«موریس» که یک پیرمرد خنده رو و اهل بلژیک است در بازار وکیل از دیدن این همه فضاهای اصیل و سنتی ابراز خرسندی می‌کند و می‌گوید: فضای تاریخی این محور گویای اصالت یک شهر قدیمی و تاریخی است که با ظرافت خاصی در کنار یکدیگر قرار گرفته است.

 

وی ادامه می‌دهد: صنایع دستی، نشاط و شور و شوق تردد مردم در بازار وکیل و ... همگی برای گردشگر در پایان بازدید از محور زندیه  در فضای سنتی و تاریخی بازار، پایان مطلوبی برای بازدید از یک مسیر گردشگری تاریخی را رقم می‌زند.

محور زندیه نه تنها برای گردشگران داخلی و خارجی که برای ما شیرازی‌ها نیز یک محیط مناسب برای اوقات آزاد است تا از یک فضای دنج و آرامش بخش لذت ببریم و با تاریخ کهن شهرمان همواره مرتبط باشیم.

گزارش از مریم شمالیان

انتهای پیام/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول